Gå til innhold

Spontan omstarter med nytt AN8 32x(skikkelig nøtt)


CrazyOne

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har problemer med mitt splitter nye ABIT AN8 32x s939. Får spontan omstarter. Det virker som om det er når CPUen må jobbe hardt (peakload) den spontanbooter.

 

Jeg har nettopp mottatt det nye HKet som garantibytte for ABIT AN8 Fatal1ty s939kortet jeg hadde før. Da hadde jeg også en AMD Athlon64 3500+ S939. Nå kjøpte jeg meg en Athlon64 X2 4200+ til å matche det nye hovedkortet.

 

Resten av systemet mitt er:

HIS X850XT 265 MB RAM

1 GB Crucial Ballistix PC3200 DDR Ram

1 Raptor 74GB SATA

1 Spinpoint 160GB SATA.

 

Jeg har installert nye skjermkortdrivere fra ATI. igjen med WDM driverne. Nye chipsetdrivere har jeg installert sammen med resten av oppdaterte drivere og lignende direkte fra ABIT sine hjemmesider. Så har jeg intallert alt jeg kan finne av CPU program fra AMD sine sider. Som et siste forsøk på å fikse problemet oppdaterte jeg biosen fra 1.1 til 1.3. Jeg har resatt biosen cirka 4 ganger og plages fortsatt av spontanomstarter...

 

Så, jeg lurer da på - har noen peiling på hva som er galt? Har jeg gjort noe fundamentalt feil når jeg har tatt i bruk det nye hovedkortet? PCen funker helt greit inntil jeg går inn i et spill evt. starter et progran. Jeg mistenker HK og/eller CPUen for å være problemet.

 

Jeg prøvde forresten også å kjøre SuperPI med 1M - etter 19s får jeg feilmelding. Nå får jeg bare feilmeldingen: NOT CONVERGENT IN SQR05.

 

Hjelp meg!

 

EDIT: desperasjonen førte til blant annet noen skriveleifer..

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags strømforsyning har du?

Har du sjekket temperatur på cpu?

Står spenninga til minnet på auto i bios?

Har du klokket systemet?

Har du formatert etter hk bytte?

7294304[/snapback]

 

Antec 480W

Temperaturen holder seg på 38-42 grader celius.

Spenninga står på auto

Systemet er ikke overklokka - da hadde jeg skjønt hvorfor jeg fikk spontanomstarter :p

Har ikke formatert etter HK bytte, håpa jeg ikke trengte det... :blush:

 

Ellers siste nytt: Fikk en omstart der jeg ikke fikk bilde på skjermen etterpå. Resatte bios og det ordna seg.

BF2142 og NFSC hopper ut i Windows etter 1 - 10 sekunder spilt.

CS:S forårsaker spontanomstart.

 

EDIT: BF2142: loading av et map første til spontanomstart.

EDIT 2: SuperPI gir meg feilmeldingen NOT EXACT IN ROUND når jeg prøver å kjøre det på 1M. Etterpå får jeg feilmeldingen: NOT CONVERGENT IN SQR05

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar
Så har jeg intallert alt jeg kan finne av CPU program fra AMD sine sider,skriver du.Hvilke?

 

Har du disablet cool\n quiet?

 

Synes det ligner på psu eller driverproblem.

7294377[/snapback]

 

 

Det jeg har lasta ned:

Machine Check Analysis Tool (MCAT)

 

AMD Clock Version 2.0.0

 

AMD Power Monitor Version 1.0.1

 

AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2

 

AMD CPUInfo

 

Disse kan du lese om her: her

Itillegg fra ABIT sine hjemmesider for HKet AN8 32x (mitt HK)

 

AMD Cool 'n' Quiet Software

1.3.1.0 Den kan du se nærmere på her

 

Cool'n'quiet har jeg ikke deaktivert, nei.

 

Jeg har holdt på med PCer de siste 7 åra og jeg har aldri sett en PC oppføre seg lignende... Denne PCen er forresten 2,5 år gammel nå - men delene burde ikke være slitne allerede, synes jeg..

 

Etter en spontanomstart i lastinga av Windows og en til oppstarten av sikkerhetsmodus skrudde jeg av PCen for i dag - prøver igjen i morra! Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Har du innstallert amd dualcore optimizer ?

Det er verdt et forsøk.

 

Sett spenninga på minnet til 2.8v også.

 

Det beste vil vel være å gå den tunge veien gjennom formatering.

7294450[/snapback]

 

Ja, har installert den også. Beklager, glemte å nevne den. Minnet står på 2,6v - garantien ryker ved 2,75v tror jeg... Skal sjekke det opp etter litt søvn!

 

Takk for mange tips, Lucky666! :)

 

OPPDATERT STATUS 16/11 ca 08:30: Gikk på komplett.no og så at spenningsforsyning: 2,8v. Det samme sto på crucial sine hjemmesider. Derfor prøvde jeg med DDR voltage: 2,8v. Da fikk jeg total freeze-up i windows. Dette er en spenning minnet bør takle, derfor lastet jeg ned Windows Memory Check og kjørte testen i DOS.

 

Her fikk jeg total 3886(!) feil (slik jeg tolker bildet jeg har lagt ved) "Når et DOS-program henger seg som det der, er det noe veldig galt" lyder et gammelt jungelord, synes jeg å huske.

 

Med 10års garanti på RAMen, tror jeg at jeg skal prate litt med komplett.no som leverte RAMen.

 

EDIT: Minnet skal stå på 2,8v, men står på 2,6v... Jeg prøver å endre på det i morgen. Hvis noen tror dette er dumt, vær snill å si ifra. Men jeg tror dette er feilen!

EDIT II: Var trøtt og glemte å legge til EDIT på den første EDITen.. kritikkverdig.

EDIT III: 3886 feil, ikke 3386 feil(!)

 

Siste oppdatering: Den ene minnebrikka har feil. Den andre står i med 2.8V nå og har vært igjennom 2 timer med Orthos stresstest på CPU og RAM og NFS C spilling etter det. Ikke én spontanomstart. Jeg flytta også Rambrikka som funker fra DIMM3 til DIMM1 (jeg har visst gjort en n00bfeil her). Prøvde også med Rambrikka nr. 2 i DIMM2. Spontanomstart skjedde uansett. Det siste problemet mitt er å få BF2142 til å kjøre, det Crasher Til Desktop midtveis i loading av spillet. Grunnen kan være at 512MB ram er snaut til BF2142. Igjen tusen takk til Lucky666 med gode forslag som funka!

post-49635-1163661673_thumb.jpg

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar

Siste statusrapport: Det virker som om Hovedkortet er problemet. Nå har jeg brukt MEMtest86 på begge brikkene (i slot DIMM1 og DIMM2), så brikke 1 i DIMM1 og deretter brikke 2 i DIMM1.

 

Etter 1 time (3 Pass) med begge brikkene fikk jeg 8000(!!) feil.

 

Etter 40 minutter med brikke 1 i DIMM1 fant memtest86 ingen feil!

Etter 40 minutter med brikke 2 i DIMM1 fant memtest86 ingen feil!

 

Etter disse testene kjørte jeg en test til med brikke 1 i DIMM1 og brikke 2 i DIMM3. Ingen feil... Litt sært at jeg ikke får brukt HT på hovedkortet.

 

Gudskjelov for at minnet er i orden, bittert at HKet ikke er i orden, spesielt når det er helt nytt! Herlig - nå må jeg skru ut alt fra kabinettet igjen... :no:

Lenke til kommentar

Har løst problemet! DÆVEN så letta jeg er nå!

 

Måten jeg gikk fram på var at jeg googla "Ballistix problems". Google :love:

 

Kom frem til en post på planetamd64 der en fyr hadde problemer med Baillistix RAM og AN8 32X. Akkurat som meg!

 

Det man gjør er at går i Biosen. (rekkefølge betyr ingenting)

Advanced Chips Features -> DRAM Configuration -> DRAM Timing Selectable -> By SPD.

 

!! IKKE LEK MED VOLTEN PÅ RAMen DIN. VIT HVA DU GJØR !!

Så går i µGURU Utility -> Voltages Control -> DDR SDRAM Voltage -> 2.8V

 

Så saver man og så er man utrolig glad for at PCen fungerer igjen!

 

Jeg kjørte MEMtest86 i en time etterpå og fikk 2 - jeg gjentar - to feil! Før det fikk jeg 8000 feil på samme test uten de viktige endringene i BIOSEN.

 

Jeg sender en mail til Netshop på mandag, slik at de kan informere om dette FØR noen anskaffer seg det ellers deilige hovedkortet AN8 32x. Komplett får også en mail med samme som de kan legge på hjemmesiden til Ram'en.

 

Håper alle har en flott helg! Nå skal jeg spille litt BF2142!

 

EDIT: Tenkte dere ville se forskjellen i MEMtest86. La ved bilder av 8005 feil og 2 feil. (Det er veldig rødt på skjermkanten, fordi jeg holder over blitzen :p)

EDIT II: det var visst 2 feil..

post-49635-1163876637_thumb.jpg

post-49635-1163876643_thumb.jpg

Endret av CrazyOne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...