Gå til innhold

Pulp Fiction - Special Edition

Endre

Anbefalte innlegg

Fra IMDB: Runtime: 154 min / USA: 168 min (special edition)

Noen som har sett den lengre versjonen? Er den verdt å se? Hvordan er de ekstra scenene? En lengre versjon av min kanskje absolutte favortittfilm må jeg vel nesten se.

Og en annen ting; hva er greia med at runtime på IMDB slett ikke stemmer med det DVD-en sier i flere tilfeller? Jeg har sett på to forskjellige DVD-er, min egen vanlige norske og en engelsk ("2 disc special collectors edition" eller noe sånt), og den varer da vitterlig i 148 minutter, ikke 154.

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra IMDB: Runtime: 154 min / USA: 168 min (special edition)

Noen som har sett den lengre versjonen? Er den verdt å se? Hvordan er de ekstra scenene? En lengre versjon av min kanskje absolutte favortittfilm må jeg vel nesten se.

Jeg har CE sone 1, men du bør være klar over at de ekstra scenene ikke er integrert i selve filmen (de ligger på bonusplaten). En beskrivelse av scenene finner du her:

http://www.imdb.com/title/tt0110912/alternateversions

Hvis du har planer om å kjøpe CE, kan det også være greit å vite at den engelske sone 2-versjonen er klippet med noen sekunder. Hvis du vil ha filmen helt uklipt bør du heller velge sone 1-utgivelsen.

Og en annen ting; hva er greia med at runtime på IMDB slett ikke stemmer med det DVD-en sier i flere tilfeller? Jeg har sett på to forskjellige DVD-er, min egen vanlige norske og en engelsk ("2 disc special collectors edition" eller noe sånt), og den varer da vitterlig i 148 minutter, ikke 154.

Dette skyldes såkalt PAL-speedup: PAL-filmer går ca. 4% raskere enn film-originalen (50 felter per sekund versus 48 felter (24 bilder) per sekund).

På min CE sone 1 står det 154 minutter og hvis du konverterer dette til PAL (148 minutter) så ser du at det er konsistens mellom spilletidene:

NTSC: 154 min * 60 sek/min = 9240 sekunder

PAL: 0.96 * 9240 sekunder = 8870 sekunder ~ 148 minutter

(Spilletiden for en NTSC-film vil forøvrig være ca. 1,001 ganger lengre enn den originale filmlengden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...