Gå til innhold

Drikker vi for mye ?

Anbefalte innlegg

Nei, misbruken av alkohol er mye lavere i sør-europeiske land. Og da mener jeg at vi drikker mer hver gang vi drikker.

7308986[/snapback]

Bare en myte! Sjekk fakta om alkoholskader i midt og sør Europa. Bla Frankrike og Spania har betydelig flere tilfeller av alkoholskader (skrumplever) enn i Skandinavia. Nå skal det sies at det er bedring i flere av disse landene, men fortsatt er alkoholskader sør i Europa betydelig høyere enn her.

Det svenske systembolaget har en artikkel der de skriver om baksiden av "kontinentale drikkevaner", og hevder at å adaptere slike vaner kommer til å føre til høyere alkoholskader i skandinavia om 15-20 års tid.

7319046[/snapback]

Én ting er å skade seg selv. En annen ting er å utøve vold mot andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg drikker mye på kort tid fordi alkoholen er så grådig dyr. Hadde den vært mer rimelig kunne eg "kost" meg mer med drikken istedet. Tar eg bitte litt vodka eller øl for kos så er det sløseri med dyr drikke. Drikken er blitt så dyr at det bare går ann å drikke til helgekos og da drikkes mye!

Jeg skjønner ikke at dette klarer å overbevise deg selv en gang. Det du sier er jo at du må drikke mye for at det skal bli kos, og i såfall er det bra ikke du har råd til å kose deg hver dag.

Lenke til kommentar
HeltNils, om du hadde spist litt potetgull hver dag, tror du du hadde spist like mye potetgull på lørdag da?

(Bytt ut 'potetgull' med egen favoritthelgesnacks)

7321079[/snapback]

Man kan jo drikke litt brennevin hver dag nå også. Det er ikke noe problem og det er billigere enn å kjøpe abnorme mengder brennevin som man bælmer i seg hver lørdag.

Lenke til kommentar
Nei, misbruken av alkohol er mye lavere i sør-europeiske land. Og da mener jeg at vi drikker mer hver gang vi drikker.

7308986[/snapback]

Bare en myte! Sjekk fakta om alkoholskader i midt og sør Europa. Bla Frankrike og Spania har betydelig flere tilfeller av alkoholskader (skrumplever) enn i Skandinavia. Nå skal det sies at det er bedring i flere av disse landene, men fortsatt er alkoholskader sør i Europa betydelig høyere enn her.

Det svenske systembolaget har en artikkel der de skriver om baksiden av "kontinentale drikkevaner", og hevder at å adaptere slike vaner kommer til å føre til høyere alkoholskader i skandinavia om 15-20 års tid.

7319046[/snapback]

Én ting er å skade seg selv. En annen ting er å utøve vold mot andre.

7319081[/snapback]

Ehh.. hvem har snakket om vold..? :ermm:

Når det er sagt; er alkoholrelatert vold mer hyppig i Norge enn i andre europeiske land? Jeg vet ikke selv, men skulle gjerne ha sett statistikk som ev. beviser dette!

Flatfylla i Norge er ikke noe vakkert syn, men det er heller ikke skader av langvarig og hyppig alkoholforbruk!

Lenke til kommentar
Ehh.. hvem har snakket om vold..?  :ermm:

OP f.eks.:

"Over 50% av alle drap i Norge skjer i alkoholpåvirket tilstand."

Flatfylla i Norge er ikke noe vakkert syn, men det er heller ikke skader av langvarig og hyppig alkoholforbruk!

7322945[/snapback]

Flatfylla som medfører slagsmål o.a. går utover tredjeperson. Leverskader o.l. går bare utover personen som selv velger å drikke.

Lenke til kommentar
Ehh.. hvem har snakket om vold..?  :ermm:

OP f.eks.:

"Over 50% av alle drap i Norge skjer i alkoholpåvirket tilstand."

7322945[/snapback]

Flatfylla som medfører slagsmål o.a. går utover tredjeperson. Leverskader o.l. går bare utover personen som selv velger å drikke.

7323114[/snapback]

Igjen... hvordan klarer du å tolke utsagn om "vold" ut fra det jeg skriver? Den posten/svaret jeg hadde til ArmenMinAU ,som jeg kommenterte, var den forherligelsen som jeg ofte seg av kontinentale drikkevaner Vs drikkevaner i Norge!

Det er jo ikke noen bombe at overdrevet alkoholinntak i mange tilfeller leder til vold, men jeg var ikke innom det temaet (vold) i det hele tatt!!

Mitt hovedspørsmål til deg er: Hvordan ligger Norge på statistikken sett opp mot andre Europeiske land? Er det mere alkoholrelatert vold her sammenlignet med Frankrike og Spania?

"Over 50% av alle drap i Norge skjer i alkoholpåvirket tilstand.":

Dette er en påstand satt fram av en O J Skog i 1993. Hvordan det står til i dag finner jeg ingen pålitelig statistikk på.

Det jeg finner av seriøse alkoholstudier er bla dette:

For det tredje innebar disse funnene at forbruksfordelingen i land med en helt annen drikkekultur, f.eks. Frankrike, i prinsippet var lik fordelingen i Norge. Den «kontinentale» drikkemåten innebar altså ikke at de fleste hadde et middels høyt årsforbruk av alkohol (riktignok betydelig høyere enn vanlig hos oss), men at svært få hadde et spesielt høyt totalforbruk. Tvert imot var det, som man ser av figur 1, betydelig flere storkonsumenter i Frankrike enn i Norge, uansett hvor man setter grensen for hva man vil definere som storkonsum.

Lenke til kommentar
Tvert imot var det, som man ser av figur 1, betydelig flere storkonsumenter i Frankrike enn i Norge, uansett hvor man setter grensen for hva man vil definere som storkonsum.[/i]

7323667[/snapback]

Javel. Og hva så, så lenge man bare skader seg selv?

7323699[/snapback]

Og igjen... jeg har ikke nevnt "vold" i mine innlegg. Det er det du som har dratt inn!

Det samme gjelder din kommentar til det siste innlegget jeg hadde der jeg quotet en undersøkelse om alkoholforbruk! Ditt svar på dette er like seriøst som om du hadde nevnt utilsiktet graviditet pga for høyt alkoholforbruk!

Bare for å være sikker på at du forstår hva jeg mener:

Det jeg kommenterte innledende, var alkoholvaner i Europa sammenlignet med Norge! Og motvise at gamle myter om at kontinentale drikkevaner er så mye bedre enn norske. Ikke mer, ikke mindre!

Lenke til kommentar
Bare for å være sikker på at du forstår hva jeg mener:

Det jeg kommenterte innledende, var alkoholvaner i Europa sammenlignet med Norge! Og motvise at gamle myter om at kontinentale drikkevaner er så mye bedre enn norske. Ikke mer, ikke mindre!

7323885[/snapback]

Målt i forbruk, ja kanskje det.

Men det bryr meg pent lite.

Det jeg er interessert i er hvilke konsekvenser tredjeperson påføres som følge av alkoholbruken.

Finnes det noen undersøkelser på dette?

Lenke til kommentar

Målt i forbruk, ja kanskje det.

Men det bryr meg pent lite.

Det jeg er interessert i er hvilke konsekvenser tredjeperson påføres som følge av alkoholbruken.

Finnes det noen undersøkelser på dette?

7323962[/snapback]

Ja, det samme lurer jeg på.

Det eneste jeg finner et litt statistikk over Norge. Det ser ut til at de fleste eu-land ikke har noen ordentlig statistikk over alkoholrelatert vold. Jeg fant flere kritiske artikler som omhandlet manglende statistikk.

Lenke til kommentar

Alkohol er et veldig farlig rusmiddel.

Dessuten er det ikke bare alkoholens direkte farer som bør vurderes, men også det som skjer i fylla som vold, depressivitet, voldtekt, uønsket sex og generellt ting man angrer på.

Tenk på at man kan dø av kanskje litt mer enn en helflaske vodka. Det finnes folk som må ha lært å gå på nytt igjen pga. litt alkohol. Det påvirker og tærer på kroppen.

I Norge drikker man mer over kort tid. I land med lavere avgifter drikker man mer over lang tid. Altså - høyere avgifter skaper misbruk.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Tenk på at man kan dø av kanskje litt mer enn en helflaske vodka. Det finnes folk som må ha lært å gå på nytt igjen pga. litt alkohol. Det påvirker og tærer på kroppen.

7330532[/snapback]

Nå er det vel ikke vanlig å miste gå-evnen av litt alkohol. Hvor mye som skal til før man dør, kommer vel an på hvor godt "trent" man er til å takle alkohol.

I Norge drikker man mer over kort tid. I land med lavere avgifter drikker man mer over lang tid. Altså - høyere avgifter skaper misbruk.

7330532[/snapback]

Det tror jeg også. Jeg vil tro det i alle fall, men drikkekulturen i norge, les flatfyll, stammer fra lenge før vinmonopolet og alkoholavgifter ble innført.

edit: *av litt alkohol

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Ja, nå kan man lett ramse opp en drøss med land der det begås ikke så rent lite vold av mennesker som er klin edru. Eller, de er vel bare "ruset" på noe annet og mye farligere for omgivelsene ... Og det begynner på R.

7330635[/snapback]

R?

Jaja, seff vold begås under omtrent alle omstendigheter. Men når man er full er det relativt enkelt å ta seg til en slosskamp eller to. Innrøm det. Eller tror du man er ved sin fulle fem når man er full?

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke vanlig å miste gå-evnenlitt alkohol. Hvor mye som skal til før man dør, kommer vel an på hvor godt "trent" man er til å takle alkohol.

Nei nei, men det har hendt til en del personer. Og å dø gjør man lett med alkohol. Enten det er en halv eller to vodkaflasker.

Det tror jeg også. Jeg vil tro det i alle fall, men drikkekulturen i norge, les flatfyll, stammer fra lenge før vinmonopolet og alkoholavgifter ble innført.

Dette har nok endret seg. Avgifter er jo med på å skape mer flatfyll uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...