Gå til innhold

Drikker vi for mye ?

Anbefalte innlegg

Det er et politisk prinsipp som ikke er spesiellt for hverken sosialister, konservative, sentrumister eller noen annen politisk grupering. Er det deilig å rope sosialist hver gang noen er uenig med deg?

7296870[/snapback]

De som setter individet mer ansvarlig for sine egne handlinger vil i praksis sjeldnere gjøre slike feilgrep. Dermed blir sosialismen ofte syndebukken, siden denne er den mest utbredte ideologien som er særdeles dårlig på å la individet være et individ.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil fortsatt påstå at innskrenkelse av personlig frihet til "samfunnets beste" er et sosialistisk prinsipp.

7296787[/snapback]

Kan du da nevne meg et eksempel på et ikke-sosialistisk land?

Dvs. et land der dette "sosialistiske prinsippet" ikke anvendes?

7297548[/snapback]

Jeg tror ikke det finnes.

Det er hverken ensbetydende negativt eller positivt.

Lenke til kommentar

Naa har jeg ikke lest igjennom hele posten, men ja, noen drikker for mye. Merk da at det nevnes noen om noen faa, og lang fra alle. Hvorfor skal jeg da bli straffet for at noen andre paa min alder (17-18) drikker alt for mye? Kan ikke jeg og mine venner faa lov til aa ta oss en ol og kose oss, paa grunn av noen som drikker for mye? Det blir at noen faa lager straffer for alle oss andre. En ol i ny og ne skader ingen, heller ikke ungdommen.

Og burde vi virkelig ha saa strenge regler rundt dette? Nei! USA, hvor jeg bor naa, har alt for mange regler rundt dette. Alkohol er veldig strengt, og ungdom paa min alder blir arrestert, faar en stor bot som er alt for stor til dems timelonn, mister jobben og faar samfunnsstraff. Er de med i en sport, blir de ogsaa kastet ut av dette. Er dette rettferdig for aa ta en ol? Paa grunn av dette har det blitt slik at folk faar et mye storre kick av aa vaere full. Folk liker tanken paa aa feste, og kommer politiet og de klarer aa springe vekk fra dem blir kicket bare enda storre. Det foerer til ungdom begynner aa drite i samfunnet i en ganske tidlig alder, noe som faar dem til aa lettere drite i samfunnet og regler naar de er eldre. Ikke alle regler faar det til aa bli mindre kriminalitet.

I tillegg blomstrer dopmissbruket opp av dette. Det er vanskligere aa finne ut om du har royket hasj enn om du har drukket. Derfor blir det ogsaa en myldring av hasj missbrukere. Det er en stor andel av skolen min som har provd hasj eller royker det fast. Jeg vil gaa saa hoyt opp som 60-90 %, uten aa overdrive. Og en god del av disse gaar ogsaa over til hardere stoffer.

Saa nei, behold reglene som de er.

Lenke til kommentar
Naa har jeg ikke lest igjennom hele posten, men ja, noen drikker for mye. Merk da at det nevnes noen om noen faa, og lang fra alle. Hvorfor skal jeg da bli straffet for at noen andre paa min alder (17-18) drikker alt for mye? Kan ikke jeg og mine venner faa lov til aa ta oss en ol og kose oss, paa grunn av noen som drikker for mye? Det blir at noen faa lager straffer for alle oss andre. En ol i ny og ne skader ingen, heller ikke ungdommen.

7298774[/snapback]

Synes det er et så dumt spørsmål at hvorfor skal "jeg" bli straffet pga. noen andre sin fyll bla bla bla...Fylla er uforutsigbar og man vet ikke aldri hvem som drikker for mye. Alkohol er et farlig rusmiddel bare så det er sagt.

Men ja, jeg mener avgiftene skal senkes betydelig. Men dagens avgifter heller folk nedpå som bare det så fort de får sjangsen. Dette er misbruk eller rusmisbruk om du vil. Ved lavere avgifter vil misbruken minke og det vil gå mer over i vanlig bruk. I tillegg vil smugling, hjemmebrenning o.l. minke betydelig.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Synes det er et så dumt spørsmål at hvorfor skal "jeg" bli straffet pga. noen andre sin fyll bla bla bla...Fylla er uforutsigbar og man vet ikke aldri hvem som drikker for mye.

7299045[/snapback]

#1 Ikke alle blir aggressive når de drikker seg stupfulle, noen har det gøy da også.

#2 Om fylla er så uforutsigbar så vil jeg ikke dra på fest med dine venner. Jeg vet hvertfall hvor mye jeg må drikke for å havne i en viss tilstand av rus. Jeg kan fint bestemme meg for "i dag skal jeg ikke drikke meg fra sans og samling selv om jeg skal på fest/by'n" og så kan jeg faktisk klare å holde meg i skinnet. Eller, det er vel heller slik at jeg en sjelden gang må bestemme meg for å drikke meg fra sans og samling, som oftest skjer jo ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg mener man skal kunne få drikke så mye man vil, så lenge man ikke skader andre. Problemer som oppstår utifra det får man ta konsekvensen av selv.

Til helga skal iallefall jeg drikke så mye jeg vil. Og så lenge jeg ikke er et problem for andre, så skal ingen kunne stoppe meg.

Lenke til kommentar
Men ja, jeg mener avgiftene skal senkes betydelig. Men dagens avgifter heller folk nedpå som bare det så fort de får sjangsen. Dette er misbruk eller rusmisbruk om du vil. Ved lavere avgifter vil misbruken minke og det vil gå mer over i vanlig bruk. I tillegg vil smugling, hjemmebrenning o.l. minke betydelig.

7299045[/snapback]

Med tanke paa aa spare penger saa mener jeg at avgiftene burde senkes. Men jeg tror det vil bli mange flere som drikker mer hvis dette blir billigere, og at det ikke vil gaa over til vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at man må liberalisere alkoholpolitikken kraftig for å få bukt med mye av problemene. Norge har et svært anstrengt forhold til alkohol og en dreining mot andre sørligere lands politikk tror jeg kan være ønskelig. Dog vil en sli dreining være noe som på kort sikt kanskje vil forverre situasjonen, men det må man være forberedt på for å tjene på lang sikt. I tillegg må større ansvar legges på enkeltindividet i form av krav om "å gjøre opp for seg" dersom ting går over stokk og stein. Alkohol bør ikke være en formildende omstendighet men en skjerpende omstendighet.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Har du ei kilde på det? Jeg mener å ha hørt at sør-europeiske land har flere alkoholikere, flere med leverskader pga alkohol etc. Men så har ikke jeg kilder på mine antagelser heller :p

7310711[/snapback]

For de som har vært i "syden", så er forskjellene ganske klare:

Nordeuropeerne drikker MYE på kort tid, og blir drita deluxe.

Søreuropeerne drikker også, men fordeler det over lengre tid, slik at de ikke blir stupfulle.

Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med.

Hvis man i det hele tatt skal drikke, så synes sistnevnte holdning å være den mest fornuftige, imo.

Lenke til kommentar

Vodka hjelper mot kulde. Og i Norge nå på vinterstid er det bikkjekaldt og blåser noe forderdelig. Da trenger en en liten shot vodka for å få varmen i seg. Kanskje apotekene burde selge små vodka shots mot kulde? Kanskje eg kunne fått det på blå resept :)

Jeg drikker mye på kort tid fordi alkoholen er så grådig dyr. Hadde den vært mer rimelig kunne eg "kost" meg mer med drikken istedet. Tar eg bitte litt vodka eller øl for kos så er det sløseri med dyr drikke. Drikken er blitt så dyr at det bare går ann å drikke til helgekos og da drikkes mye!

Hiv Krf ut av stortinget. En positiv ting hvis frp skulle få makten er at alkoprisen vil synke.

Lenke til kommentar
Vodka hjelper mot kulde. Og i Norge nå på vinterstid er det bikkjekaldt og blåser noe forderdelig. Da trenger en en liten shot vodka for å få varmen i seg. Kanskje apotekene burde selge små vodka shots mot kulde? Kanskje eg kunne fått det på blå resept :)

7310947[/snapback]

Vel, hjelper og hjelper. Man føler seg kanskje varmere, men kroppen nedkjøles hurtigere. Så det er ikke et voldsomt sjakktrekk å drikke seg drita, og så gå ut i snøen i t-skjorte. ;)

Lenke til kommentar
Jeg drikker mye på kort tid fordi alkoholen er så grådig dyr. Hadde den vært mer rimelig kunne eg "kost" meg mer med drikken istedet. Tar eg bitte litt vodka eller øl for kos så er det sløseri med dyr drikke. Drikken er blitt så dyr at det bare går ann å drikke til helgekos og da drikkes mye!

7310947[/snapback]

Det samme gjelder meg :)

Lenke til kommentar

7310947[/snapback]

Det hjelper ikke på noen som helst måte mot kulde. Det gjør bare at du ikke kjenner kulden, eller noe annet som helst for den saks skyld. Når rusen er over er du gjerne både forkjøla og mørbanka, for å ikke snakke om fyllesjuka.

Skadene ved Alkoholdrikking er undervurdert.

Lenke til kommentar
Nei, misbruken av alkohol er mye lavere i sør-europeiske land. Og da mener jeg at vi drikker mer hver gang vi drikker.

7308986[/snapback]

Bare en myte! Sjekk fakta om alkoholskader i midt og sør Europa. Bla Frankrike og Spania har betydelig flere tilfeller av alkoholskader (skrumplever) enn i Skandinavia. Nå skal det sies at det er bedring i flere av disse landene, men fortsatt er alkoholskader sør i Europa betydelig høyere enn her.

Det svenske systembolaget har en artikkel der de skriver om baksiden av "kontinentale drikkevaner", og hevder at å adaptere slike vaner kommer til å føre til høyere alkoholskader i skandinavia om 15-20 års tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...