Gå til innhold

Drikker vi for mye ?

Anbefalte innlegg

Snekker`n:

På det første syns jeg politiet skal slå hardere ned på ting som blind vold. Har opplevd alt for mange ganger at slossing på byen ender opp i byåkratiets store papirmølle og sakene blir henlagt. Personer som driver ugang og faenskap er de som skal betale for skadene, ikke de uskyldige og de som er ute for å hygge seg.

Det samme gjelder det andre punktet. Hvis staten skal øke avgifter på alkohol vil de tjene, mens vi andre må betale for tilfeldige personers sykehusopphold. Det er såklart den som utfører skade og ugang som skal betale for det. Og helst i dyre dommer.

Mer politi ute i gatene, flere utesteder og samtidig strengere krav til dørvakter og skjenkebevilgninger tror jeg er løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil hevde det motsatte; det er betenkelig at staten skal tjene på at enkelte driver med ugang og faenskap.

Hvordan tjener staten på det? Færre utsalg, som er det som har blitt foreslått, vil redusere salget og dermed avgiftsinntektene.

7294321[/snapback]

Og dårligere tilgjengelighet på lovlig vare vil føre til at alternativene blomstrer. Tviler på at å minke tilgjengeligheten kommer til å føre til noe. Verstingene får tak i det de vil ha tak i, og det er de som er ett problem. Det er jo desverre folk som har som mål å drikke seg skikkelig full, og banke opp "noen" i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Den fulle mannen. Og det er politiets oppgave å presse ham til å betale, evt. presse ham til å jobbe så han har råd til å betale (rettere, staten gir ut et lån så han får betalt for seg, så presser staten ham til å jobbe det inn igjen). Betalingen bør også skje med en virkelig stor andel renter.

7294172[/snapback]

Det er vel ikke så usansynlig at den fulle mannen er en idiot som ikke har noen penger og som ingen vil ansette. Det går ikke an å presse slik personer til å jobbe.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke så usansynlig at den fulle mannen er en idiot som ikke har noen penger og som ingen vil ansette. Det går ikke an å presse slik personer til å jobbe.

7294343[/snapback]

Transport til Svalbard kan ordnes, så får han hakke stein til han har råd til sin egen mat, de ansatte som må passe på ham, flyreise tur/retur, erstatning til offeret med kraftige renter og en liten slant i byråkrati-avgifter.

Lenke til kommentar
Jeg vil hevde det motsatte; det er betenkelig at staten skal tjene på at enkelte driver med ugang og faenskap.

Hvordan tjener staten på det? Færre utsalg, som er det som har blitt foreslått, vil redusere salget og dermed avgiftsinntektene.

7294321[/snapback]

Mindre utsteder vil føre til mer drikke på vorspeil, altså folk handler mer øl og vin og sprit i butikken/polet. Evt gå til substitusjoner som lett narkotika eller hjemmebrent. Uansett tjener staten på å øke avgiftene.

Lenke til kommentar
Mindre utsteder vil føre til mer drikke på vorspeil, altså folk handler mer øl og vin og sprit i butikken/polet.

7294439[/snapback]

Og det er ikke en situasjon vi ønsker. Om folk drikker seg fulle på utestedene vil det være vakter i nærheten som kan hjelpe til om det oppstår bråk.
Lenke til kommentar
Mindre utsteder vil føre til mer drikke på vorspeil, altså folk handler mer øl og vin og sprit i butikken/polet.

7294439[/snapback]

Og det er ikke en situasjon vi ønsker. Om folk drikker seg fulle på utestedene vil det være vakter i nærheten som kan hjelpe til om det oppstår bråk.

7294462[/snapback]

Jepp, samt at ferre utesteder vil føre til mer folk de allerede overbelastede utestedene vi har. Er det en plass hvor jeg har opplevd mye bråk så er det i køene utenfor..

Lenke til kommentar
Om ikke staten skal ta inn avgifter,hvem skal da betale om jeg eller du blir lemlestet av en full mann og må på sykehus feks

7294016[/snapback]

Den fulle mannen. Og det er politiets oppgave å presse ham til å betale, evt. presse ham til å jobbe så han har råd til å betale (rettere, staten gir ut et lån så han får betalt for seg, så presser staten ham til å jobbe det inn igjen). Betalingen bør også skje med en virkelig stor andel renter.

Men igjen, nå drømmer jeg om en god verden med et mer gjennomtenkt lovverk enn det vi har i Norge på enkelte punkter.

7294172[/snapback]

Ja her drømmer du nok om en god verden :)

for om det var slik og jeg kjørte i fylla og drepte noen,så er det helt klart at jeg stilte på sosialen dagen etter fordi jeg aldrig klarte å gjøre opp for meg, dermed fikk staten regningen for min ugjerning + min familie å fø på :hmm:

Lenke til kommentar

Mange forslag her,men å straffe noen med høye bøter som de overhode ikke har muligheter for å betale er vel neppe veien å gå, da har man vel enten produsert en sosialklient eller en kriminell utav den karen.

Men ser heller ikke løsningen i å fjærne/redusere tilgjengeligheten,da de som vil får tak i det uansett og dette vil øke smugling og salg av tvilsomme drikkevarer.

men når det gjelder sjenkestedene så er det en god del å hente ved at det kreves bedre kontroll og strengere regler, i programmet viste de jo til en test der de fikk proffe skuespillere til å gå på byen å spille overstadig beruset og prøve å få servering, i over 80% fikk de servering ja sogar var det steder som oppmuntret til å kjøpe en ekstra siden serveringen stengte snart.

Det siste har jeg selv opplevd, husker for mange år siden på rosenkrans i Bergen der opplyste de at det var 5 min til baren stengte, vi gikk frem og kjøpte mellom 5 til 8 drinker samtidig til hver person uten problemer ( PS: Jeg var da 17 år gammel) :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Eg er lei nissene i Krf som vil forby meg ditt og datt. Jeg er for frihet. Min personlige frihet. Sosialistene beskytter meg mot de stygge kapitalistene som vil innskrenke min frihet ved å gi lavere lønninger og dårligere arbeidsvilkår og sosialistene beskytter meg mot kommunistene som vil ta min eiendom.

Krf derimot.. De vil få strengere alkohol lover og innføre ett kristenlignende diktatur i Norge.

Jeg vil ha muligheten til å drikke alkohol når det passer meg. Svake mennesker som ikke klarer å kontrolere sitt alkohol forbruk trenger behandling, terapi eller kanskje bare en god øl. Har du penger til det og ikke lager bråk så kan du drikke så mye du vil for min del. Men hvorfor ialledager skal eg lide fordi ett lite mindretall ikke klarer å justere alkohol konsumet sitt? Disse idiotene som drikker seg full og slår ned folk på gaten... bur de inne! Men ikke la meg lide økonomisk fordi en tulling slår til en annen når han er full.

Reduser alkohol avgiftene, ikke begrens sjenkebevilgninger utfra alkohol politiske hensyn og legaliser hasj. Takk

Lenke til kommentar

Gevinstene av alkohol veier seriøst ikke opp for alt det dritet det fører med seg. Men desverre er det sånn at det er så gjennomsyret i hele samfunnet at det ville vært komplett umulig å gjort det ulovelig. Det er blitt en så stor del av kulturen vår. Men spør du meg om det er verdt det så nei... Kunne jeg ha valgt så hadde jeg heller valgt folk sin tryggehet enn at jeg skulle kose meg litt ekstra i helgene... ;)

Lenke til kommentar

Om vi drikker for mye i Norge?

Tja... Noen drikker for mye, og andre drikker for lite..? ;)

Uansett, sett fra mitt ståsted:

Jeg tror "problemet" vi har her på bjerget er at vi dessverre har en underlig evne til å stigmatisere det meste! For mye negativ fokus på alkohol vil utvilsomt skape et økt forbruk. For ved å stigmatisere alkohol og alkoholvaner så blir bruk av alkohol fordreid fra et nytelsesmiddel til et rusmiddel. Det blir skapt et slags eget samfunnslag der folk går ut for eller møtes på andre steder, primært for å drikke, ikke for å møte andre mennesker. Og dette samfunnslaget vil på grunn av ytre press stå samlet. Det er årsaken til at vi får heftige alkoholdebatter med kun to slags typer deltagere; totale avholdsfolk og de som vil ha full liberalisering. Det er blitt slik om ømtåelige tema at for å "vinne", eller i alle fall få muligheten til å bli hørt, så må man ha kraftige meninger. Det nytter ikke å komme med analyserende for/imot.. Da blir man jo nærmest ansett for å være en dott! På denne måten blir man tvunget inn i de respetive leirer.

Jeg tror not at hvis man fjernet vinmonopolet i Norge, og erstattet dette med butikksalg, så ville man nok oppleve et økt forbruk. Men dette er helt klart kulturelt betinget. Jeg har selv vært i andre land der det er butikksalg av alkohol, moderate priser og... hold dere fast: ingen aldersgrense for kjøp av alkohol!. Selv om alle disse faktorene tilsier at det burde vært mye alkoholmisbruk, så er dette overholde ikke tilfelle! Men så er det heller ikke mye stigmatisering av moderat alkoholforbruk i dette landet (Kina). Det var helt greit å ta seg en øl til lunsj. Ingen hevet et øyenbryn hvis man satt å tok en pils 12:00 på blanke formiddagen ;) Og når man gikk ut på kvelden, så gikk man ut for å møte venner, og ta seg en øl. Ikke gå ut for å ta seg en øl, og møte venner... Ser dere forskjellen?

Jeg nyter alkohol selv, og skal faktisk ut å kjøpe en kartong vin i morgen eller på fredag...hehe For jeg har bedt noen venner på besøk, og kanskje skal vi ta et glass eller to.

Men dette er en helt forskjellig situasjon fra min ungdomstid! Husker selv jeg bodde på en plass langt fra "polet". Dette førte til at de fleste innbyggerne der enten lagde eller kjøpte HB. Og når en skjelden gang dro på "polet", så kjøpte man ikke 1 flaske, men 5-10 flasker. Og man trenger ikke store evner for å skjønne hva som skjedde da! Dunken med HB eller flaskene fra "polet" overlevde ikke lenge.

Det er nok flere årsaker til at jeg har forandret mine drikkevanet (stiftet egen familie+++), men jeg tror også at siden jeg bor nærmere et vinmonopolutsalg nå (rundt 1km), så kan jeg kjøpe alkohol hver dag! Dette har ført til at jeg ikke trenger å kjøpe inn stort. Og i de siste årene har forbruket vært nærmere 0... Dette har skjedd med flere av mine venner, at økt tilgjengelighet har medført lavere forbruk, og ikke minst helt andre drikkevaner enn tidligere.

Så veien til et "bedre samfunn" er etter min mening ikke forbud og strenge restriksjoner, men kulturforandringer + holdringsendringer omkring alkoholbruk. Ved å gjemme seg bort hvis man skal drikke ei stakkars pils, og prøve å skjule dette for venner og barn, så er man med på å stigmatisere og mystifisere alkoholbruk. Det samme gjelder den offentlige verbale gapestokken man ofte møter når man kjøper og nyter alkohol.

Nei, det eneste som nytter et et sunt sinn! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bedritent at jeg skal straffes for at andre ikke kan kontrollere alkoholinntaket.

Jeg går ut kanskje ut en gang i måneden og drikker. Da er det med venner og det skjer aldri bråk der vi er.

Men å straffe majoriteten for det minoriteten gjør er jo vanlig praksis hos sosialistene.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Jeg synes det er bedritent at jeg skal straffes for at andre ikke kan kontrollere alkoholinntaket.

Jeg går ut kanskje ut en gang i måneden og drikker. Da er det med venner og det skjer aldri bråk der vi er.

Men å straffe majoriteten for det minoriteten gjør er jo vanlig praksis hos sosialistene.

7295515[/snapback]

Nå har vel dette neppe noe med sosialistene å gjøre,både KRF og Høyre er vel for forslaget om at noe må gjøres i tillegg var det vel de som innførte reg av feks røykerne,der alle ble skjært over en kam .

Lenke til kommentar

7295515[/snapback]

Nå har vel dette neppe noe med sosialistene å gjøre,både KRF og Høyre er vel for forslaget om at noe må gjøres i tillegg var det vel de som innførte reg av feks røykerne,der alle ble skjært over en kam .

7296143[/snapback]

Jeg vil fortsatt påstå at innskrenkelse av personlig frihet til "samfunnets beste" er et sosialistisk prinsipp.

Lenke til kommentar

Hva mener man med "drikker vi for mye"

Snakker vi om misbruk eller "kosebruk"?

Som tidligere nevnt så står ca. 10% for 50% av totalforbruket her i landet og ca.90% koser seg med resten av 50%(mener det var nevnt i VG noen dager siden?)

Var vel nevnt også at ca. 30K drikker en halve flaske(omregnet sprit) eller mer pr. dag :dribble:

Da er vi inne på misbruk etter min mening.

De aller fleste skadevirkningene ved alkoholbruk skyldes som kjent misbruk.

Så, hvordan få vekk den delen av alkoholbrukere ?

Lenke til kommentar
Jeg vil fortsatt påstå at innskrenkelse av personlig frihet til "samfunnets beste" er et sosialistisk prinsipp.

7296787[/snapback]

Det er et politisk prinsipp som ikke er spesiellt for hverken sosialister, konservative, sentrumister eller noen annen politisk grupering. Er det deilig å rope sosialist hver gang noen er uenig med deg?

Lenke til kommentar

7296787[/snapback]

Det er et politisk prinsipp som ikke er spesiellt for hverken sosialister, konservative, sentrumister eller noen annen politisk grupering. Er det deilig å rope sosialist hver gang noen er uenig med deg?

7296870[/snapback]

Det spørs helt på hva slags retning uenigheten kommer fra. :)

Lenke til kommentar
TV 2 kjørte i kveld et debattprogramm om dette,der det bla kom frem følgende:

Over 50% av alle drap i Norge skjer i alkoholpåvirket tilstand.

1 av 3 dødsulykker i trafikken er relatert til alkohol

I 2005 passerte vi 20000 leverskader i Norge,en dobling siden 1999.

I Finnland økte forbruket av alkohol fra 7,7 liter til over 10 liter etter avgiftsreduksjon.

I Finnland dør 18% av menn og 10% av kvinner grunnet alkohol.

Hva bør en gjøre?

Færre utesteder ?

Strengere regulering ?

gjenninnføre løsgjengerloven?( som innebærer at en blir bøtlagt ved å vise seg beruset på offentlig sted)

Øke avgiftene?

I programmet mente innringerne som hadde stemt følgende, på spørsmålet  : "Drikker vi for mye"

72 % JA

28 % Nei .

I fjor drakk vi dobbelt så mye vin som vi gjorde for ti år siden. Det registrerte forbruket gikk opp fra 30,8 millioner liter vin i 1995 til 61 millioner liter vin i fjor.

Forbruket av brennevin gikk opp fra 8,8 millioner liter i 1995 til 11,9 millioner liter i fjor. Og ølkonsumet steg fra 222,5 millioner liter i 1995 til 246,8 millioner liter i fjor.

Hittil i år har det vært rekordmange sykehusinnleggelser på grunn av alkoholrelaterte leverskader. Innen året er omme vil dette tallet for første gang passere 20 000 - en dobling siden 1999.

Er det på tide vi gjør noe med det rekordstore alkoholforbruket vårt? Er en dramatisk prisøkning det eneste som hjelper? Eller bør avholdsfolket slutte å bry seg med dem som drikker og har glede av det?

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/holmgang/article804622.ece

EDIT: La til link

7293456[/snapback]

man kan også begynne og skerpe seg litt og slutte og drikke som noen idioter også da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...