Gå til innhold

iLink kabel til eldre Sony Digital video8

Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut hvordan jeg skal få koblet meg til videokameraet til brodern... Det er en eldre Sony DCR-TRV410E, altså de første modellene som lagret digitalt på video8 bånd mener jeg...

Problemet er at det ser ut til at iLink pluggen er en rund liten minijack, og jeg har lett på nettet etter en slik kabel uten hell... Selv ikke på gammelt utstyr hos Sony selv.

På et bilde jeg fant ser det ut til at kabelen skulle fulgt med, men den har de aldri brukt og er sikkert tapt...

Kan noen bekrefte at eldre Sony kameraer brukte iLink kabler som var minijack i mot kameraet og standard 4-pin firewire i den andre??

Har noen en slik de kan unnvære??

post-104121-1163625984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har TRV 320E, kjøpt i 2000. Den har følgende kontakter:

S-video,

Audio/Video (3,5 mm plugg med 3+1 ledere, til avspilling på TV eller til analog spiller VHS)). Den har rød, hvit og gul fonokontakt i den andre enden. Her er den analog inn og ut, grei til digitalisering av analogt signal.

Lanc Digital I/O, handboken sier til fjernkontroll av båndtransport. Det finnes utstyr som styrer Rec/Stop og zooming.

I-Link DV out, som er 4-pins FireWire kontakt.

Til de to siste kontaktene fulgte det ikke med kabler til mitt kamera.

Du tar ikke feil av I-link og Lanc?

Lenke til kommentar
I følge servicemanualen så ser det slik ut, med DV-kontakten i front:

7294217[/snapback]

Ahhh... Da har vi nok ikke funnet alle kontaktene! Det er nok helt sikkert egen DV-ut ja. Den andre er nok som dere sier bare til fjernkontroll.

Da er jeg spent på om man klarer å fjernstyre kameraet via firewire kabelen fra redigeringsprogrammet, men det det er jo ikke så farlig. Det viktige er at vi får over dataene digitalt, og da får vi vel også tidskodene, slik at den detekterer hvert klipp nøyaktig.

Jeg takker igjen ærbødigst for raske og gode svar!! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I følge servicemanualen så ser det slik ut, med DV-kontakten i front:

7294217[/snapback]

Ahhh... Da har vi nok ikke funnet alle kontaktene! Det er nok helt sikkert egen DV-ut ja. Den andre er nok som dere sier bare til fjernkontroll.

Da er jeg spent på om man klarer å fjernstyre kameraet via firewire kabelen fra redigeringsprogrammet, men det det er jo ikke så farlig. Det viktige er at vi får over dataene digitalt, og da får vi vel også tidskodene, slik at den detekterer hvert klipp nøyaktig.

Jeg takker igjen ærbødigst for raske og gode svar!! :w00t:

7295267[/snapback]

Det som var med de første kameraene var at de bare hadde DV-out via std firewire. Ikke DV-in(kun de dyreste modellene). Med en såkalt lanc-kabel kunne man via software på pc "enable" DV-in på mange av disse, bl.a Sony. Har selv gjort det på mitt kamera.

h**p://www.rovnorge.com/bkl/dvin.htm

Her er et skjema på hvordan lage denne kabelen selv, samt linker til litt software som kan brukes.

Håper denne infoen bidrar litt.

//macmaster

Endret av macmaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...