Gå til innhold

Rengjøring av mattskive

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
IKKE RØR DEN! For all del ikke begynn å rens på mattskiven, er det snakk om hår eller støv, kan du prøve å blåse det vekk med en blåsebelg.

7311563[/snapback]

Kanskje du skal forklare hvorfor du ikke skal røre den?

7450973[/snapback]

Fordi at å begyne med klut eller lignende på en mattskive vil garantert ødelegge den. Fettrester eller såperester ødelegger overflaten til matskiven, og som regel ender forsøk på å rense mattskiven med at den blir mer lysvak enn det den var før man begynte.

Ps. Har selv negative erfaringer med dette.

Lenke til kommentar

Som Modin sier: Ikke rør!

Kjøpte et nytt kamera (et digitalt, men det spiller vel ikke noe rolle) hvor det var et støvkorn på mattskiven når jeg fikk det. I og med at jeg bor i Oslo, dro jeg innom Serviceproffen (verkstedet til Canon) slik at de kunne rense/ fjerne støvkornet.

Når jeg fikk det tilbake, så det ut som et "helvete" med masse flekker etc. Serviceproffen beklaget og sa eneste muligheten var å bytte mattskive, ev. få nytt kamera der jeg kjøpte det (noe jeg fikk uten problem).

Så når proffe folk har problemer med å rense denne skiven, tror jeg nok amatører ihvertfall bør holde seg unna.

Lenke til kommentar

Jeg tok ut mattskiven på mitt Nikon D70 pga støv og dritt, tørket bort med en mikrofiberklut og luft på boks, men det hjalp ikke veldig mye, men fikk ikke noen merker som andre snakker om her..

Har vudert å kjøpe ny mattskive for å bli kvitt støvet, men legger egentlig ikke så mye merke til det lenger, en vanesak egentlig.

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å rengjøre en mattskive, bare man er nyvasket og tørr på hendene og bruker en tørr mikrofiberklut el. lign. Ikke bruk vann - det vil trekke inn mellom glasslagene og gjøre mattskiven mørk. Om uhellet likevel skulle være ute kan man legge mattskiven på varmekabler eller i en komfyr på (svært) svak varme for å bli kvitt fuktigheten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...