Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan få bedre engelskuttale?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et rimelig dumt spørsmål...hvordan får man bedre engelskuttale? Jeg snakker ganske greit engelsk med amerikansk uttale, men jeg har lyst til å lære skikkelig engelsk-engelsk (slik som de snakker i London, ikke i vest- og nord-England).

Finnes det noen øvelser eller slike "lydbøker" eller noe sånn?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å bare gå rett på skotsk? Det høres utrolig mye tøffere ut.

Og er det egentlig vits i å gå fra amerikansk-engelsk til britisk-engelsk? Så lenge det ikke er Texas-amerikansk er det vel ingenting å skamme seg over.

7292863[/snapback]

Mer new-york engelsk :p

Men, synes "ordentlig" engelsk er mye kulere å høre på.

Lenke til kommentar

Du får bedre uttalelse av et opphold i et engelsktalende land, det kan jeg nærmest garantere deg. Det er den beste veien å gå dersom du ønsker å forbedre uttalelsen din og kvitte deg med norwenglishen som høres helt forferdelig ut. Ellers kan det være lurt å få med seg mange filmer og kanskje prøve å etterlikne de på skjermen:p. Men førstnevnte er en klar vinner, snakker av egen erfaring. Lykke til!

Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet 6 mnd i London i ett Amerikansk firma, kunne ikke folk lengre høre jeg var nordmann ihvertfall. Alle vi ( jeg å en kompis ) snakket med på puber å diverse var overbevist om at vi var Amerikanere. Personlig synes jeg ikke jeg at jeg snakket amerikansk akkurat, men noe ganske nærme ihvertfall. Legger om veldig fort når man er nødt til å snakke det hver dag på jobb, å på 90% av fritiden.

Lenke til kommentar

Er enig it at mer snakking fører til bedre uttale. Du trener opp stemmebåndene dine til å bli vant med den engelske måten å uttale ting på.

Du kan også øve på å uttale enkeltstående ord korrekt også.

Jeg har testet ut den nye stemmestyringsfunksjonen som følger med Windows Vista, og den forstod hva jeg sa veldig bra. Men merket at jeg plundra med enkelte ord og måtte si de flere ganger før den forstod. Denne stemmegjenkjenningen er jo laget etter amerikansk målestokk og den begynte å lære min uttale etterhvert som jeg gjennomgikk en guide hvor man skal øve på å kommandere datamaskinen med stemmen. Dette kan jo være en morsom måte å trene seg opp på om man ikke direkte har mulighet til å reise til England.

Lenke til kommentar

Har lånt noe som heter "Rosetta Stone - Learn to Speak..." av en kamerat og det er hakket etter genialt. Man kan snakke i en mikrofon og programmet vurderer hvor bra uttalen din er, i tillegg til mange andre kjekke språkverktøy. Da får jeg også bedret spanskuttalen min :)

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...