ken8 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Har en kamerat som kun får modem-linje, men naboen har ADSL. Naboen har trådløs ruter og kameraten for lov å koble seg på denne. Det er rundt 200-300meter og nesten fri sikt. Hva slags utstyr trenger han? Holder det at PC'en har trådløstkort med retningsbestemt antenne, feks. LINK? Eller må både ruter og pc ha antenneforsterkere? Naboen er ikke av den tekniske sorten, så hvis det må installeres en forsterker på ruteren også, så er nok prosjektet døfødt. Ser at komplett har mange andre å velge mellom, er det noen som anbefalles? Vet om en som blir glad for svar Edit: Kom på at jeg kunne trengt en antenneforsterker hjemme, men denne skal stå inne. Kan disse strålingene være farlige? Man kan vel ikke ha for kraftige sendere? Endret 15. november 2006 av ken8 Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Prosjektet er dødfødt! De trenger en som hvertfall kan sette opp en bro og et aksesspunkt. Det anbefales at trådløse sendere settes i en min.avstand på 5 meter fra der folk oppholder seg. eDIT: Det kan fungere med en 14dbi antenne til pc kortet rettet mot routeren. Da bør det være fri sikt hvertfall til huset routeren står i. Ville satt på 6-7 dbi rundstråleantenner på routeren. Da vil det hvertfall fungere om det er fri sikt. Endret 16. november 2006 av kahorn03 Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Prosjektet er dødfødt!De trenger en som hvertfall kan sette opp en bro og et aksesspunkt. Hvorfor det da? Holder det ikke at naboen har trådløs ruter som gjør aksesspunkt overflødig? Det anbefales at trådløse sendere settes i en min.avstand på 5 meter fra der folk oppholder seg.Gjelder det også trådløse rutere? Jeg mener, de "sender" vel de også, eller? eDIT: Det kan fungere med en 14dbi antenne til pc kortet rettet mot routeren. Da bør det være fri sikt hvertfall til huset routeren står i.Ville satt på 6-7 dbi rundstråleantenner på routeren. Da vil det hvertfall fungere om det er fri sikt. Hadde det ikke vært bedre å hatt en retningsbestemt antenne i ruter-enden, som sender signalene til pc'en? Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Er det noen forskjell i å koble antenna fra ruteren og sikte på PC enn å koble antenna på PC og sikte på ruteren? Vil ikke resultatet bli det samme når det kun gjelder 1 pc som skal på nett? Fikk vite at jeg kanskje måtte ha et aksesspunkt i tilleg som ble koblet på ruteren og antenna på aksesspunktet. Er dette kun for at ikke de som har ruteren nå skal miste signalet? I en ruter med 2 antenne innganger kan man vel koble antennen direkte i ruteren? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det virker som at det er flere usikre momenter som må avklares før du kan få et fullgodt svar. Det største problemet er 'nesten fri sikt'. På slike avstander bør man ha 100% fri sikt, spesielt om man kun kan bruke en god antenne. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Quoten gikk til helvete, beklager rotet... StudioN:"Hvorfor det da? Holder det ikke at naboen har trådløs ruter som gjør aksesspunkt overflødig?" Det fungerer kanskje på en avstand på 20-30 meter... StudioN:"Gjelder det også trådløse rutere? Jeg mener, de "sender" vel de også, eller?" Det stemmer. Det er ikke anbefalt å la trådløs router/AP stå nærmere oppholdsrom enn 5 meter. StudioN"Hadde det ikke vært bedre å hatt en retningsbestemt antenne i ruter-enden, som sender signalene til pc'en?" Hvorfor i all verden hadde det vært bedre?? Da trenger du normalt to antenner og i tillegg mister du trådløs dekning i sender huset... Endret 16. november 2006 av kahorn03 Lenke til kommentar
steveak Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Her var det mange bastante meninger gitt. For å ta det første først: Normalt er ikke 2-300 meter noe problem med rett utstyr. Men det er stor sannsynlighet for at kompisen din trenger en ekstern antenne. Antagelig helst en utendørs en. Siden naboen ikke er av den tekniske sorten, er det nok best å gjøre det enklest mulig for ham. Her er slik jeg ville gjort det: 1. Få naboen til å plassere routeren i vinduet i det minste eller med mest mulig sikt 2. Kompisen din skaffer seg en kraftig antenne han kobler til pc'en sin (eller routeren sin) Her finnes det masse å velge mellom, men de av den billigste sorten man finner på komplett er nok ikke det beste her. En titt på www.wlansupply.no f.eks. gir en masse gode alternativer - og de har også pakkeløsninger for punkt-til-punkt samband som er ganske rimelig. 3. Kompisen sikter seg inn på naboen, og kobler seg på Det finnes nok av de som farer rundt med lap og ganske store antennekanoner av yagi-typen som tar inn trådløse nettverk på langt større avstander enn det, og ergo burde det være ganske greit å få det til her også. Kan nevne at en kompis tar inn wlan via en sånn en på flere kilometer... Noen eksempler på utstyr jeg ville prøvd meg på i en lignende situasjon hvis jeg var kompisen din: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=34 eller en sånn en http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=33 en sånn base kanske (man må ha kabel fra antenna som passer i routeren hos kompisen din, så det kan kanskje være greit å skaffe alt man trenger fra ett sted. Og snakke med noen som har peiling...) http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...oner&VareID=215 Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå