dj_doggy Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 hvordan kobler jeg 2 powere sammen, så begge slår seg på når jeg skrur på maskinen, jeg tenkte jeg skulle modde, så jeg trenger mer størm, og har en ekstra power liggenes Lenke til kommentar
betus Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Kjøp deg heller et nytt og kraftig nok powersupply, med mindre du har penger nok til å kjøpe ny PC, hvis det skulle gå galt. I PC`er som er basert på ATX standarden, så blir ATX powersupplyet styrt av en logisk krets på hovedkortet.Når hovedbryter bak på ATX PS(powersupply) er påslått, hvis det finnes en slik, og ATX pluggen er koblet til hovedkortet, så sender ATX PS et 5V,720mA strømsignal (styre signal)via ATX pluggen til den logiske kretsen ,når du så trykker på strømbryteren foran på ATX kabinettet, så sender du et signal til hovekortet som igjen sender et signal til ATX PS (via denne kretsen) om å slå på full spenning.(håper ikke det hørtes for vanskelig ut, det motsatte skjer når du slår av maskinen, men da sender operativsystemet et signal til Hovedkortet som igjen sender et signal til powersupplyen om å slå seg av og gå tilbake i standby modus) Har du nok penger til ny PC, kan du selvfølgelig klippe av ATX pluggen på det ene powersupplyen og parallellkoble ledningene til de tilsvarende ledningene på pluggen du skal koble til hovedkortet,henge på utstyr og slå på PC for å se hva som skjer, men mulighetene for at du ikke lenger har en PC, er stor. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Hvorfor ikka bare kjøpe en dual hos microplex da? Lenke til kommentar
dj_doggy Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 nei, jeg kjøper ikke nytt powersuply, får vel håpe at det gamle holder da, får se om jeg kjøper ett nytt senere Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Jada, det går ann å koble 2 PSU'er ilag. En kompis av meg har gjort det med 2 x Enermax ATX12V 431W. Du trenger ikke å paralell koble hele ATX pluggen. Du kan jo enten sende mail til Microplex eller til [email protected] og spørre hvilke kable der er som må kobles. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Du kan jo bruke et PSU til HK og det andre til disker etc. Du må koble jord sammen (en av de sorte ledningene). Grønn ledning (pin 14) på ATX kontakten er for å slå på power. Lenke til kommentar
dj_doggy Skrevet 15. november 2002 Forfatter Del Skrevet 15. november 2002 hmm, virker som om hårek kan dette, er det det samme hvilken sort ledning jeg bruker??? og skal jeg bare koble den grønne grønne og sorte ledningen, ingen fler??? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Ta en titt på Microplex, Strømforsyninger, der finner du en god beskrivelse av kontaktene. Du må koble jord sammen slik at alle spenningene har samme referanse, men siden det ikke skal gå noe særlig strøm mellom de to PSUene så holder det med en ledning. Har aldri forsøkt dette selv, men de burde gå å koble PS-On signalet til begge PSUene. Du må også være klar over at mange PSUer ikke virker (vil ikke starte) uten at de er tilkoblet en belastning. Mulig det er nok med noen HDer som belastning, men jeg vet ikke. Jeg er litt enig med betus, det er en viss risiko med det du har tenkt å gjøre. En ting er muligheten for å koble feil, det andre er at du bruker PSU på en måte som det ikke er beregnet på. Ikke at jeg anser den risken for å være veldig stor, men ting kan skje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå