Gå til innhold

trenger guide på å lodde leds

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overklokking.no hadde vel en guide på det en gang i tiden. Er bare å søke ;)

Men det er bare å varme opp "det" punktet du skal lodde og ha på loddetinn.

7293794[/snapback]

Men kan du si meg kefforen kabel eg skal lodde det på? eg har che peiling så eg vil che gjer noe feil

Endret av axi
Lenke til kommentar
er å bruke hva som helst av kabel egentling... er så lite strøm som skal igjenom til LED at du trenger ikke å tenke over det... 0.5cm^2 er en god tykkelse syns jeg ;)

7294864[/snapback]

Øh.. En halv kvadratcentimeter? Du er klar over at det er rund en 7mm kabeldiameter?

Er det 0,5mm^2 du mener kanskje? ;)

Lenke til kommentar
er å bruke hva som helst av kabel egentling... er så lite strøm som skal igjenom til LED at du trenger ikke å tenke over det... 0.5cm^2 er en god tykkelse syns jeg ;)

7294864[/snapback]

Øh.. En halv kvadratcentimeter? Du er klar over at det er rund en 7mm kabeldiameter?

Er det 0,5mm^2 du mener kanskje? ;)

7302526[/snapback]

Var mm^2 jeg mente... ikke greit kl. 07.30 på morgenen :p

Når jeg tenker meg om hadde 1mm^2 vært en bedre kabel fordi den er litt lettere å jobbe med når du skal strekke den rundt ;D

Lenke til kommentar

vanelig volt på leds er vel kanskje ca 2-3V, så du kan seriekoble 2 stk. på en 5V (rød ledning med den svarte tilhørende)

men jeg vil anbefale deg å ikke gjøre noe med mindre du er 100% sikker på hva du gjør... f. eks. kan du ødelegge hele hovedkortet ditt ved å lodde over to punkter... vær forsiktig, så går det nok bra ;)

Lykke til

Lenke til kommentar

Hvis det bare er snakk om å lodde i forbindelse med en Molex-komtakt fra PSU, skal det gå ganske greit, forutsatt at man har et minimum av peiling på hva man driver med. Lodd en LED mellom en rød og en svart kontakt på en Molex, da har du +5 volt. Mellom gul og svart, er det +12V.

Og husk, man skal ALLTID ha en motstand i serie med en LED for å forhindre for stor strøm. Da bør man også vite litt om den LED-en man skal lodde, slik som hvor høy spenning den skal ha for å lede, og hvor sterk strøm den maks tåler.

F.eks: man skal lodde to røde standarddioder i serie, på +5V. Maksstrøm er 20mA, og spenningen de skal ha er 1,6V. Da blir total spenning de to LED-ene skal ha: 1,6V+1,6V=3,2V. Og siden de er i serie, skal de bare ha maks. 20mA.

Spenningen over motstanden blir da: 5V-3,2V=1,8V

Motstanden: R=U/I --> 1,8/0,02=90 Ohms motstand.

And that's all there is to it. ;)

Lenke til kommentar

Man trenger da ikke "ALLTID" en motstand for å begrense strømmen... Dersom en led får riktig volt, den, så lyser den fornøyd. I serie vil antall volt fordeles likt på antall leds, gitt at de har samme motstand. På 5 volt bør vel derfor en serie på 4 leds hver få 1,25 volt. Ikke ideelt, men fungerer uten en motstand, og det vil nok lyse kraftigere enn en LED og en motstand. Med et vanlig batteri på 1,5 volt er også motstanden totalt overflødig.

Motstand er kjekt, det, men trengs ikke "alltid".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...