Celsior Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Vanskelighetsgraden er noe høy, ja. Men det kommer nok av en del tungvinte ting som f.eks at du kan ikke kan lade om mens du går, osv. Er litt frustrerende. En blir hekta ihvertfall - enda mer enn hva jeg ble av BF2. Og det sier jo litt... Skal patche opp til 1.05 når jeg kommer hjem. Blir spennende... Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hmm, skulle gjerne skaffet meg dette spillet, men det står mellom dette og TDU. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hmm, skulle gjerne skaffet meg dette spillet, men det står mellom dette og TDU. 8082322[/snapback] Nå vet jeg ikke helt hvor morsomt TDU er, men vil tro i de aller fleste tilfeller så vil nok Arma vare lengre med tanke på Addons, og annet "community made" stuff. Lenke til kommentar
venezia Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Et lite spørsmål før jeg/ om jeg kjøper ArmA Har følgende specs på laptopen: Centrino Proces: 1,6 Ghz, Minne 512 RAM Skjermk.Mobility Radeon 9000 512, eller 256? Blir dette altfor traust til å kjøre spillet? OFP gikk helt fint, men gidder ikke kjøpe AA om dere mener dette ikke vil funke. Jeg har ikke særlig greie på det :-) Takk så mye for svar Lenke til kommentar
Colossus Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tror ikke det, nei. Muligens visst du har alt på "low"/"very low", men det blir som å se OFP. Vanligvis funker moderne spill dårlig på labtop. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Dette her må være et av de mest buggete spillene som noensinne er gitt ut. For å oppsummere inntrykkene etter noen timer med spilling: *AI-en er ubrukelig. Jeg snakker ikke her om "litt dum", men helt ubrukelig. De klarer ikke ta vare på seg selv, de klarer ikke å komme seg fra A til B uten å kjøre eller løpe rundt i sirkler, de andre på laget synes det er gøy å spontant legge seg ned, reise seg og så sose litt rundt før de følger etter deg og du må for all del ikke regne med at de gjør jobben sin! Det verste er at jeg på BI-forumene leser om folk som gjør det "realistisk" ved å dele opp laget i grupper for å angripe fra flere kanter. HAHAHAHAHAHA, nesten så jeg kreperer av latter! Yeah, right. Det tror jeg er effektivt (not). *Alle animasjoner er halvferdige. I likhet med OPF så "hopper" figurene inn i kjøretøyene. Selv animasjonen for å skifte magasin ser ut som et forsøk på å gjøre en innsats, men at de på et eller annet tidspunkt ga opp og bare lot det se halvferdig ut. *Verdens tregeste grafikkmotor. Jeg tror jammen de har brukt samme som i OPF, men bare slengt på større teksturer. Og ja, lagt til noen stygge hacks i form av semifancy shader-effekter. *Det tar ca. 35 minutter og 43 sekunder å gjøre en "ting". Med "ting" mener jeg å reise seg, legge seg ned, skifte magasin, ta frem kikkerten, sikte gjennom optikken/jernsiktet, fjerne rakettkasteren, lade rakettkasteren... Det er selvsagt at figuren enten er for dum eller veik til å gjøre flere ting på èn gang. Selv bare en som bruker BI-forumene kan hevde at dette er realistisk. *Når ble det obligatorisk å skyte fra knestående med rakettkasteren? Den er rekylfri og det er fullt mulig å skyte mens man ligger paddeflat på bakken. *Oppdragsskriptene feiler sånn ca. 1 av 5 ganger. Det vil si at en "trigger" ikke utløser seg eller liknende, og det blir umulig å komme seg videre i oppdraget. *Det er faktisk ikke mulig å legge en satchel charge helt inntil et kjøretøy. I'm not shitting you! Du får bare et rødt kryss midt på skjermen, som om utviklerne mener "dette her er jo ikke en fair fight". Figuren er også for tjukk i hodet til å legge en satchel charge mindre enn 2 meter eller så fra den forrige. *Alt går litt treigt. Hvis du blir skutt og figuren finner ut at det er på tide å dævve, så må han alltid gjøre ferdig det han holdt på med. La oss si at du akkurat fyrte av en rakett fra knestående. Det vil si at det tar ca. 4 sekunder til du dør, og siden man er nødt til å lade om (som jo tar 35 minutter og 43 sekunder) er det helt umulig å komme seg i dekke. Du vil dø og figuren vil fullføre "ladeanimasjonen" (dvs. du ser en svær deigklump som beveger seg fra venstre til høyre på skjermen). Sånn går det når man gjør det billig. *Å være vognkommandør er en historie for seg selv. Jeg har jo nevnt at AI-en er ubrukelig, og i et tilfelle som dette så er man avhengig av at de på vogna gjør jobben sin. At sjåføren er for tjukk i hodet til å velge korteste vei er èn ting, men at han nesten alltid "parkerer" vogna for hver 10. meter gjør deg til et lett mål for fienden. Det letteste er vel å be alle gå ut av vogna, skyte dem og så gjøre jobben selv ved å hoppe fra plass til plass. *Noen ganger så kan jeg sverge på at "AI'en" klarer å skyte gjennom fjell og se deg gjennom trær og gress. Dette gjelder altså kun FI, så det gir ikke deg noen fordeler. På en annen side, så ser det ikke ut som om lastebilsjåførene bryr seg stort. Når jeg skal angripe en konvoi fokuserer jeg på pansrede kjøretøy og troppetransporter. Sjåførene er for dumme til å gjøre noe. De dreper du ved å løpe ved siden av lastebilen og skyte gjennom vinduet. Det de gjør er å kjøre noen runder i grøften mens de stirrer tomt/dumt ut i luften. *Hva skjedde med å låne kjøretøy. Noe av det mest artige med OPF var å snu på hele oppdraget ved å rappe et helikopter eller en stridsvogn fra fienden. Det er nesten aldri mulig i ArmA. Greit nok at biler kanskje er låst - men en nylig brukt stridsvogn er det ikke. Såvidt jeg vet er det heller ikke så mange steder å stikke inn nøkkelen heller. Her har utviklerne klart å ødelegge noe som allerede fungerte bra. *Kjøretøyfysikken er utrolig dårlig. Det må prøves for å fortså hvor dårlig det er. *Forøvrig så er demoen helt representativ for det ferdige produktet. Til tross for alle feilene med spillet er det etter min mening et godt spill. Det er sjelden jeg har likt et FPS-spill så godt som ArmA. At jeg holder ut med over gjennomsnittlig antall bugs må bety at dette er en potensiell klassiker. Støtten for TrackIR er et stort pluss! Øvrig: Forbehold om en del skrivefeil: Innlegget er skrevet i et vilt raseri over alle feilene i spillet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 hvis du ligger og skyter en raktettkaster griller du ryggen og beina dine. har du noen gang prøvd å dra frem en kikkert som ligger inni stridsvesten din, det tar en stund, det tar også en stund å dra frem magasiner fra lommer osv. Lenke til kommentar
Vrengtpolvott Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Dere må huske at dette er mere en simulator enn et arkade spill. Og AIen er faktisk meget bra, det ble bevist da jeg og en kompis tok bakholdsangrep på en konvoy, og alt gikk supert, helt til to fiendtlige tropper flanket oss og angrep oss bakfra. Slikt får man ikke i andre spill. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Manuel, realistiske spill er nok ikke noe for deg. Du kan selv prøve å legge deg ned med et 3-kilos våpen i hånda og en ganske så mye tungere stridsekk på ryggen, uten å gjøre det så raskt at du får veldig vondt. Dessuten kan du jo prøve å reise deg opp samtidig som at du holder våpenet. Så får vi se hvor mye mer du sutrer over hvor lang tid det tar i spillet. Endret 17. mars 2007 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) hvis du ligger og skyter en raktettkaster griller du ryggen og beina dine.har du noen gang prøvd å dra frem en kikkert som ligger inni stridsvesten din, det tar en stund, det tar også en stund å dra frem magasiner fra lommer osv. 8174820[/snapback] Ja, det er kanskje derfor du skal vri kroppen 45 grader... De har løst det på en urealistisk og dårlig måte i spillet. Dere må huske at dette er mere en simulator enn et arkade spill. Og AIen er faktisk meget bra, det ble bevist da jeg og en kompis tok bakholdsangrep på en konvoy, og alt gikk supert, helt til to fiendtlige tropper flanket oss og angrep oss bakfra. Slikt får man ikke i andre spill. 8174873[/snapback] Det er vel ikke så mye for "AI'en" som det er for vanskelighetsgraden. Uansett så er vel kanskje ikke atferden så elendig, men "pathfindingen" blir gjort i blinde og i en helsikes pillerus. Jeg har aldri spurt etter arkade, og ingen som spiller ArmA bør forvente det. Men det er heller ingen vits å gjøre ting mer komplisert enn det er i virkeligheten. Endret 17. mars 2007 av Manuel Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Må si at dette spillet kommer til sitt rette i Coop MP, om en finner en server med dedikerte spillere. Har spilt på noen servere der det var bra teamwork, der folk gjorde de oppgaver de skulle gjøre. Blir så realistisk det kan få blitt i et spill. Anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Manuel, realistiske spill er nok ikke noe for deg. Du kan selv prøve å legge deg ned med et 3-kilos våpen i hånda og en ganske så mye tungere stridsekk på ryggen, uten å gjøre det så raskt at du får veldig vondt. Dessuten kan du jo prøve å reise deg opp samtidig som at du holder våpenet. Så får vi se hvor mye mer du sutrer over hvor lang tid det tar i spillet. *Når ble det obligatorisk å skyte fra knestående med rakettkasteren? Den er rekylfri og det er fullt mulig å skyte mens man ligger paddeflat på bakken. Selv jeg, som ikke engang har vært i forsvaret enda, vet at dette ikke er mulig. Kom deg ut i felten, mann. 8175124[/snapback] Våpenet legger man enten fra seg på bakken eller slenger over ryggen. Stridssekken er heller ikke "tung". Maks 8 kilo. Hva er det man trenger i alfapakning for et oppdrag som varer kanskje 3 timer. Stridsrasjon for 2 dager hvis man går seg vill? Ammunisjon har man ikke i sekken. Er det noe som er usannsynlig så er det at fyren klarer å drasse på 3 raketter, siden hver av disse veier rundt la si 7 kg! Verre er det at M136 er et ettskuddsvåpen, såvidt jeg vet er det ikke mulig å bare stappe ned en ny rakett siden avfyringsmekanismen allerede er "brukt". Både LAW og M136 er tilnærmet rekylfrie med mindre bakenden er helstøpt, hvilket den ikke er i virkeligheten. Når vi likevel snakker om realisme: En skarpskytter skal ha en speider med seg. Om ikke kun for å anvise potensielle mål, så er det for å finne tegn på at fienden er klar over posisjonen. Ellers så er spillet så vanskelig som det er i virkeligheten. Det er helt riktig at det er selvmord hvis èn person skal sprenge 5 stridsvogner i en leir full av soldater. Men i virkeligheten så hadde ikke denne oppgaven falt på èn mann, men på et lag av 30 mann som hver og èn hadde klart å tenke på egen hånd. Endret 17. mars 2007 av Manuel Lenke til kommentar
koronag Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Må si at dette spillet kommer til sitt rette i Coop MP, om en finner en server med dedikerte spillere. Har spilt på noen servere der det var bra teamwork, der folk gjorde de oppgaver de skulle gjøre. Blir så realistisk det kan få blitt i et spill. Anbefales på det sterkeste. 8175211[/snapback] Kan du anbefale noen servere? Og Manuel, hvorfor er du så sint? Ta deg en kopp kaffe. Lenke til kommentar
Colossus Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Sett filteret på "The Rifles" så får du en sabla god coop server. IPen til public TeamSpeak server får du når du logger på, visst jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Manuel, selvsagt bør man helst putte våpenet vekk når man reiser seg opp, men det gjør man ikke i dette spillet. Da blir jo tiden endret. Personlig synes jeg ikke det er noe å klage over, dette med hvor mye tid det tar. Jeg synes ikke det tar lengre tid enn det som er naturlig. Det du sier om snikskytterne støtter jeg. Men igjen, som du også sier, så er ikke AI'en så veldig stødig. Fiender som er utplassert her og der klarer enkelt å begynne med skytinga, men jeg kan ikke se for meg at AI'en er god nok til at man kan ha en NPC løpende rundt seg for å speide etter mål. Uansett, hvor AI'en svikter, kommer COOP inn. Det er DA det blir artig. Selv jeg, som bare spilte med den tjekkiske versjonen, hadde det kjempeartig med fire andre kompiser da vi spilte det en god stund før det kom til Norge. Kjempeartig når man får til godt lagarbeid, gjerne ved bruk av Ventrilo, så man raskt og enkelt kan kommunisere sammen. Lenke til kommentar
koronag Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Sett filteret på "The Rifles" så får du en sabla god coop server. IPen til public TeamSpeak server får du når du logger på, visst jeg ikke tar helt feil. 8175592[/snapback] Takker! Lenke til kommentar
Celsior Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Jeg er forsåvidt enig i mesteparten av det Manuel skriver. Det at TTT, ting tar tid, i dette spillet er unødvendig frustrerende. Greit at dette er en sim, men herregud da mann; litt begrensninger kunne jo utviklerene hatt. Jeg er nå ferdig med campaign'en og for å være helt ærlig, så har jeg ikke mye lyst til å spille den om igjen. Jeg har i helgen sittet noen timer med mapeditoren, og for å være helt ærlig, så synes jeg ikke den fungerer så godt. Det er mulig jeg ikke kan "programmere" godt nok, men både AI'en og editoren kunne gjerne vært mer brukervennlig og ikke minst smartere. Hvis det er noen som har noen bra mapsetup, så gjerne send dem til meg. Jeg hadde vært mer enn glad for å f.eks kunne legge til ting el simpelthen bare teste. El om noen vet om noen sider man kan laste ned noen ferdige maps..? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Er det mulig å spille dette med et ATi 9800pro kort? Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Er det mulig å spille dette med et ATi 9800pro kort? 8189158[/snapback] Vel, får å si det slik. Jeg spiller dette med et X800Pro, og jeg kjører på 1024x768 med lav detaljegrad og viewdistance på 1200meter. Fps ligger mellom 18 og 34 kanskje. Med andre ord jeg vil ikke anbefale å kjøpe spillet med min hardware og iallefall ikke med et 9800. PS: Jeg får E6600/2GB/Geforce 8800GTS 640Mb om få dager! Lenke til kommentar
koronag Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hehe, det er masse trøbbel med 8800 og dette spillet, du får håpe det ikke gjelder deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå