Ronny73 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Har installert ubuntu 6.10 server på en maskin, så på diverse forum at server versjonen ikke var for nybegynnere. Problemet mitt begynner allerede her. Prøver å installere desktop versjonen men maskinen bare fryser seg, så jeg ender opp med server versjonen. På server versjonen skal jeg installere Gallery ,men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal få installert dette. På tidligere ubuntu versjoner blir sudo apt-get install gallery benyttet men jeg får feilmelding "dpkg was interrupted , you must manually run 'dpkg --configure -a ' to correct the problem " Har installert med LAMP så det skulle egentlig være greit !? Om det er noen som har en link som mater det inn med t-skje så ville det være fint. Er så nybegynner at jeg ikke vet min ip adresse på ubuntu maskinen engang, men det er jo dette man lærer på.... Endret 15. november 2006 av Ronny73 Lenke til kommentar
vasp Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 dette betyr at du har kjørt:"sudo dpkg --configure -a " ? Lenke til kommentar
Ronny73 Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 dette betyr at du har kjørt:"sudo dpkg --configure -a " ? 7291349[/snapback] nei men gjør det nå , trodde --configure skulle byttes med noe configurasjon. Så hvis jeg gjør dette så er det riktige å skrive sudo apt-get install gallery ?? Lenke til kommentar
vasp Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 ja, vil tro det vil ordne seg da :] Lenke til kommentar
Ronny73 Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) -sudo apt-get install gallery Fikk bare "E: package gallery has no installation candidate" Skal lete mere på nettet om dette. Kom med innspill hvis noen har ide. Endret 15. november 2006 av Ronny73 Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Er du klar over at Ubuntu allerede har F-spot som administrer foto albumene dine? Lenke til kommentar
Ronny73 Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Gallery er en fremvisnings program på web mens f-spot er en bilde editor hvis jeg ikke har lest feil. Skal kunne laste ned bilder på server og vise dem til venner og kjente. Lenke til kommentar
memox Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) - Først må du aktivere universe (synaptic eller sources.list) - Så refresher du pakkedatabasen (med synaptic eller sudo apt-get update) - Så installerer du gallery2 (igjen, med synaptic eller sudo apt-get install gallery2) Endret 15. november 2006 av memox Lenke til kommentar
vasp Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Siden du er i server; sudo nano /etc/apt/sources.list deretter fjerner du alle # foran url'ene. sudo apt-get update;sudo apt-get install gallery Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Gallery er en fremvisnings program på web mens f-spot er en bilde editor hvis jeg ikke har lest feil. Skal kunne laste ned bilder på server og vise dem til venner og kjente. 7292842[/snapback] F-spot er et bilde fremvisnings program... Lenke til kommentar
vasp Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Gallery er en fremvisnings program på web mens f-spot er en bilde editor hvis jeg ikke har lest feil. Skal kunne laste ned bilder på server og vise dem til venner og kjente. 7292842[/snapback] F-spot er et bilde fremvisnings program... 7294220[/snapback] Uten Xserver er vel det heller ubrukelig.. Lenke til kommentar
Ronny73 Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Snadder her ruller det over skjermen takk for fin beskrivelse Får se om jeg får resten til nå da, er veldig vant med windows dette er som å gå tilbake til dos igjen som nybegynner edit: kommer nå fram apache web server i tillegg har jeg en albums folder . sakte men sikkert.... ikke sikker på hvordan jeg skal konfigurere gallery. Når jeg går inn på apache2-default folderen så får jeg ikke inn æøå er dette noe som går ann å fikse i ettertid ? Siden du er i server; sudo nano /etc/apt/sources.list deretter fjerner du alle # foran url'ene. sudo apt-get update;sudo apt-get install gallery 7293735[/snapback] Endret 15. november 2006 av Ronny73 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå