AndersT2 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Her det mulig å få til at Word og Excel lagrer til 2 forskjellige steder samtidig? Slik at når jeg lagrer dokumentet jeg driver med, så lagrer den automatisk 2 kopier på 2 forskjellige steder, slik at jeg slipper å tenke på sikkerhetskopier, og ikke vil miste alt hvis en ryker. Og nei, jeg gidder ikke sette 2 disker i Raid for å få det til Jeg kjører i dag Office 2000, men har mulighet for 2003 versjonen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det er riktig enkelt med bittelitt VBA, men du må sette det opp for hvert enkelt dokument. Mer generelle løsninger er ikke så riktig enkle, og dette er ikke innebygget nei. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Vil ikke en slik VBA-kode kunne legges inn i en mal som lastes hver gang programmet starter og dermed gjelde alle nyopprettede dokumenter? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Ikke dumt det der nei. Men det krever kløktig koding for å lagre i fornuftige backupmapper uten konflikter med eksisterende filer. Jeg bruker kode som lagrer backup via en "lagre som"-dialog. Denne kjører jeg manuelt når jeg trenger den. Venner seg fort til den operasjonen og når den bør kjøres. Tror ikke jeg vil ha det mer automatisk for min egen del. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Ok, takker for godt og klargjørende svar! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Du har kanskje glede av koden. Denne er -overraskelse- for Excel. Aktiverer den med et eget menyelement Lagre Backup Som i Filmenyen. Sub SaveBackupAs() Dim f As Variant If Application.Workbooks.Count < 1 Then Exit Sub If Dir(ActiveWorkbook.FullName) = "" Then MsgBox ActiveWorkbook.Name & " er ikke lagret. Du bør lagre den på disk før du lagrer backup av den.", vbInformation, sToolbarTag Else f = Application.GetSaveAsFilename(Replace$(ActiveWorkbook.Name, ".xls", "_" & Format$(Now, "ddmm_hhmm") & ".xls"), _ fileFilter:="Excel workbook (*.xls), *.xls") If f = False Then Exit Sub ActiveWorkbook.SaveCopyAs CStr(f) DoEvents If Dir(CStr(f)) = "" Then MsgBox "Noe gikk galt her. Prøv igjen.", vbCritical, sToolbarTag Else MsgBox CStr(f) & " er lagret.", vbInformation, sToolbarTag End If End If End Sub Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Dette får i hvertfall ikke jeg til. Takk for svarene. Har Open Office denne muligheten? Eller finnes det ett sted vi kan sende ideen til MS eller Open Office folkene? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Du kommer forhåpentligvis i mål med artikkelen min herfra: http://itpro.no/art/9496.html Bruk koden ovenfor istedetfor eksemplets "Uppercase". Får du det til, meld tilbake, så skal jeg vise deg hvordan du legger det inn i filmenyen også. OpenOffice har ikke denne muligheten, VBA er den virkelig store forskjellen mellom MS Office og konkurrentene. OO har noe lignende programmeringsgreier, men det er helt annerledes. Jeg kjenner ikke til noen som er gode i OpenOfice-programmering dessverre. De finnes antakelig, men birdar ikke i de nyhetsgrupper eller fora jeg er innom. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå