Gå til innhold

MS Office: Sikkerhets lagring

AndersT2

Anbefalte innlegg

Her det mulig å få til at Word og Excel lagrer til 2 forskjellige steder samtidig?

Slik at når jeg lagrer dokumentet jeg driver med, så lagrer den automatisk 2 kopier på 2 forskjellige steder, slik at jeg slipper å tenke på sikkerhetskopier, og ikke vil miste alt hvis en ryker.

Og nei, jeg gidder ikke sette 2 disker i Raid for å få det til

Jeg kjører i dag Office 2000, men har mulighet for 2003 versjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dumt det der nei. Men det krever kløktig koding for å lagre i fornuftige backupmapper uten konflikter med eksisterende filer.

Jeg bruker kode som lagrer backup via en "lagre som"-dialog. Denne kjører jeg manuelt når jeg trenger den. Venner seg fort til den operasjonen og når den bør kjøres. Tror ikke jeg vil ha det mer automatisk for min egen del.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Du har kanskje glede av koden. Denne er -overraskelse- for Excel. Aktiverer den med et eget menyelement Lagre Backup Som i Filmenyen.

Sub SaveBackupAs()

Dim f As Variant

If Application.Workbooks.Count < 1 Then Exit Sub

If Dir(ActiveWorkbook.FullName) = "" Then

MsgBox ActiveWorkbook.Name & " er ikke lagret. Du bør lagre den på disk før du lagrer backup av den.", vbInformation, sToolbarTag

Else

f = Application.GetSaveAsFilename(Replace$(ActiveWorkbook.Name, ".xls", "_" & Format$(Now, "ddmm_hhmm") & ".xls"), _

fileFilter:="Excel workbook (*.xls), *.xls")

If f = False Then Exit Sub

ActiveWorkbook.SaveCopyAs CStr(f)

DoEvents

If Dir(CStr(f)) = "" Then

MsgBox "Noe gikk galt her. Prøv igjen.", vbCritical, sToolbarTag

Else

MsgBox CStr(f) & " er lagret.", vbInformation, sToolbarTag

End If

End If

End Sub

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Du kommer forhåpentligvis i mål med artikkelen min herfra:

http://itpro.no/art/9496.html

Bruk koden ovenfor istedetfor eksemplets "Uppercase". Får du det til, meld tilbake, så skal jeg vise deg hvordan du legger det inn i filmenyen også.

OpenOffice har ikke denne muligheten, VBA er den virkelig store forskjellen mellom MS Office og konkurrentene. OO har noe lignende programmeringsgreier, men det er helt annerledes. Jeg kjenner ikke til noen som er gode i OpenOfice-programmering dessverre. De finnes antakelig, men birdar ikke i de nyhetsgrupper eller fora jeg er innom.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...