Gå til innhold

QLN eller Dali

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som QLN vil spille høyere siden begge høyttalerne har samme sensitivitet (91 dB/W/m) mens Concept er oppgitt til 8 ohm og QLN til 6 ohm, hvor Concept da blir tyngre å drive for forsterkeren.

Med forbehold om at jeg har misforstått noe her da :)

Forøvrig er QLN en ekte 3-veis høyttaler, mens Concept 6 får mye skryt på AVforum.no.

Det er med andre ord vanskelig å anbefale deg en, så jeg vil heller anbefale deg å lage deg en CD og dra på lytterunde, så velger du den høyttaleren du liker lyden best i.

Lenke til kommentar
Ser ut som QLN vil spille høyere siden begge høyttalerne har samme sensitivitet (91 dB/W/m) mens Concept er oppgitt til 8 ohm og QLN til 6 ohm, hvor Concept da blir tyngre å drive for forsterkeren.

Med forbehold om at jeg har misforstått noe her da :)

Forøvrig er QLN en ekte 3-veis høyttaler, mens Concept 6 får mye skryt på AVforum.no.

Det er med andre ord vanskelig å anbefale deg en, så jeg vil heller anbefale deg å lage deg en CD og dra på lytterunde, så velger du den høyttaleren du liker lyden best i.

7291560[/snapback]

det er tyngre for forsterker'n hvis det er lavere ohm. lavere impedans på høyttaleren = tyngre for forsterkeren. Altså consepten er lettest og drive.

Lenke til kommentar
det er tyngre for forsterker'n hvis det er lavere ohm. lavere impedans på høyttaleren = tyngre for forsterkeren. Altså consepten er lettest og drive.

7291608[/snapback]

Dette er desverre feil. Dali Consept 6 gir 91 dB ut ved 1w belastning, mens QLN Artech 8 gir 92 dB.

Følsomheten er jo den endelige konklusjonen om hvor lettdrevet en høyttaler er, men det er ikke store forskjellen mellom disse høyttalerene.

Når det gjelder hvilken du kan presse lengst, vil jeg nok holde en knapp på QLN med sine horndiskanter og 2x8" mot Dali med 2x6,5". Når det gjelder lydkvalitet vil jeg tro disse to er ganske like.

Lenke til kommentar
Dette er desverre feil. Dali Consept 6 gir 91 dB ut ved 1w belastning, mens QLN Artech 8 gir 92 dB.

Følsomheten er jo den endelige konklusjonen om hvor lettdrevet en høyttaler er, men det er ikke store forskjellen mellom disse høyttalerene.

Når det gjelder hvilken du kan presse lengst, vil jeg nok holde en knapp på QLN med sine horndiskanter og 2x8" mot Dali med 2x6,5". Når det gjelder lydkvalitet vil jeg tro disse to er ganske like.

7295135[/snapback]

men hvis du da har for eksempel to høyttalere med lik følsomhet, der den ene er på 8ohm og den andre er på 4ohm. Vil da den på 4ohm være lettest og drive? eller er det bare følsomheten som avgjør det? Mener jeg leste en plass for lenge siden at lavere ohm på høyttaleren gjorde det tyngre for forsterkeren, men kan hende det var feil. :)

Lenke til kommentar

Tatt fra Hifiklubbens FAQ side:

Mine høyttalere er på 8 ohm. Hva betyr det?

Dette er det som heter impedanse - elektrisk motstand.

Forsterkeren vil føle en viss motstand i høyttalerne, og denne måles i ohm. Jo lavere tall, jo mindre motstand vil forsterkeren kjenne i høyttaleren. Men ved mindre motstand vil det gå mer strøm, og noen forsterkere liker ikke 4 ohm eller lavere. Forsterkeren kan da gå varm, og ved langvarig bruk med lave impedanser, kan forsterkeren bli overbelastet, og bli "sprengt". Det som da har skjedd, er at utgangstransistorene kan ha smeltet grunnet varmeutviklingen, eller strømforsyningen er ødelagt. Dette er en overbelastning som ikke dekkes av garanti.

Edit: For de av dere som er interessert i å lære mer om dette kan lese: Nominell impedans i høyttalere vs forsterkere

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i Ohms lov, er det da slik at lavere motstand tillater høyere effekt (watt) ved samme spenning, og at det er denne større effekten som kan få en forsterker til å "brenne opp"? :hmm:

Mulig det bare er jeg som er indoktrinert av dette forum, men det er en sammenheng mellom effekt og varmeutvikling, eller kommer varmeutviklinga som følger av motstanden? :)

Ser forøvrig at impedans (vekselstrømsmotstand) er noe mer komplisert en likestrømsmotstand (resistans):

Impedans er en utvidelse av begrepet resistans og kan kalles vekselstrømsmotstand. En impedans er sammensatt av en resistans og en reaktans. Reaktansen kan være negativ eller positiv og kalles da henholdsvis kapasitans og induktans som igjen er virkningene av henholdavis en kondensator (kapasitet) eller en spole (induktivitet).

Resistans, impedans, reaktans, kapasitans og induktans benevnes alle med enheten Ohm eller Ω.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei det er ikke nevnt, men et tips.

MEN, du skal jammen meg ikke snakke negativt om Proson! Det er fantastisk gode høyetalere. Gode forsterkere er det også. Proson / Genexxa blir hele tiden undervervurdert, det er fryktelig feil. Jeg kan love deg at Proson kan spille like godt om ikke bedre en enkelte Dali høytalere.

Ja det er billig merke , men du tar så grundig feil her. Har mye erfaring med Proson og Genexxa.

Lenke til kommentar

Jeg har et par Proson Reality 63MK2 selv akkurat nå. De er nok noe av det absolutt beste proson har lagd. Fikk de på Netthandelen for 1400 kr. Å påstå at Proson er fantastisk bra er å overdrive.

Jeg har hatt 10-15 par høyttalere de siste 10 årene (Dali,Audio-Pro-Patos,Klipsch,JBL,C-V,Dynaudio...osv).

Prosonene spiller greit,men kvalitetsmessig er de ikke mye verdt.

Man får det man har betalt for enkelt og greit.

Når det gjelder forsterkere,så har jeg hatt mye rart i prisklassen fra 0 til 30000 kr.

En ting er sikkert. Det kommer ALDRI en Prosonforsterker inn i mitt hus.

Det var min personlige mening om Proson. At du synes Proson er fantastisk er jo bra for deg. Da slipper du hvertfall å bruke mye penger på Hi-Fi/Hjemmekino. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...