Gå til innhold

TEST: Fem PSU-er i mellomklassen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant dem der ja. De ser bra ut.

Men jeg savner enda at Mist 600watt tas med i en test. Kan det hende at Corsair 620watt og Mist 600watt er to meget potente og potensielle?

-jeg skal bygge et nytt system til neste år. Mist 580watteren undervolter litt her, men det utgjør ikke et problem for meg.

Lenke til kommentar
God test. Men når de har med en Ekstern PSU så må det da gå ann å skrive noen ord om hvordan kabelene kommer inn i kabinettet, og gjerne vist ett bilde, slik at man kan skjønne hvordan den fungerer i praksis.

Her kunne ikke jeg lese ett eneste ord om hvordan dette skjer, det blir litt for dårlig når dette faktisk er en test av produktet. Det ble jo forklart med klare ord hvordan den ene PSUens kontakter hadde problemer med enkelte kabinett.

7290933[/snapback]

Det var vist et helt avsnitt, med bilde som hadde forsvunnet. Det ligger ute nå :)

http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...klassen/31264/8

Strømforsyningen har et ganske moderat lydnivå. Det er tydelig at det store arealet på kjøleribben hjelper til. Viften er stillegående, og blir fort overdøvet av andre passive kjølere i maskinen din.

Bare jeg som stusser litt på denne?

Mine passive kjølere støyer ikke mye du.

7291054[/snapback]

Større areal på ribbene = større areal viften kan dra varme vekk fra. Altså kan viften spinne på lavere turtall, og holde strømforsyningen kald.

Hvorfor testes ikke 400W på PSUen som skal kunne levere 400W og 500W på PSUen som skal kunne levere 500W? Det ville jo vært interressant å se om de faktisk holder det de lover.

7290616[/snapback]

Jeg valgte å legge det under "MAKS". 400Ws strømforsyninger belastes med 400W ved maks osv.

7290938[/snapback]

Du kan jo nevne det i artikkelen. jeg satt å funderte på hvorfor det ikke var noe resultat der. begynnte å lure på om ikke 400watteren ikke klarte 400w!

7291402[/snapback]

Det har du helt rett i. Jeg har lagt til en kommentar på dette nå, og skal huske på dette i fremtidlige tester :)

Bra test.

Har sverget til OCZ de senere årene, med unntak av de gangene jeg har valgt Lian Li. Jeg vet ikke om det bare er meg, men OCZ lager litt lengre PSUer enn andre produsenter, og det er ikke alltid en optimal løsning om du velger et kabinett med liten plass til PSU.

Kanskje jeg hadde uflaks bare, men nevner dette allikevel for de som skal ha seg OCZ og kanskje ikke har et kab som sluker den :)

7291519[/snapback]

Modstream serien er faktisk ikke så veldig lange, akkurat normale hvis man ser bort ifra at de kodulære kablene krever litt mer plass.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen har et ganske moderat lydnivå. Det er tydelig at det store arealet på kjøleribben hjelper til. Viften er stillegående, og blir fort overdøvet av andre passive kjølere i maskinen din.

Bare jeg som stusser litt på denne?

Mine passive kjølere støyer ikke mye du.

7291054[/snapback]

Større areal på ribbene = større areal viften kan dra varme vekk fra. Altså kan viften spinne på lavere turtall, og holde strømforsyningen kald.

Tror det var akkurat denne delen ha reagerte på "blir fort overdøvet av andre passive kjølere i maskinen din.", de passive kjølerene i maskinen vil neppe overdøve en PSU...

AtW

Lenke til kommentar
Er på jakt etter ny psu, så dette passet bra.

7290408[/snapback]

MIST 500w er og forblir ennå det beste kjøpet på markedet iht. pris og ytelse! :)

7290634[/snapback]

Så var det det med "bombastiske" utsagn da. :hrm:

Byttet nettopp ut min MIST 500watt'er mot en Yesico 560watt'er. Den forbedret både stablilitet ved overklokk og hadde "krefter" nok til å klare å boote systemet ved VCore over 1.525. (For det klarte merkelig nok *ikke* MIST'en med mitt ene klokkede Core 2 Duo system).

7290840[/snapback]

Pussig at den ikke klarte det, jeg brukte en Mist 500W med core 2 system der vi testet med 2 stk GeForce 7950GX2 og klokket som bare det,i tillegg så var der 5 stk disker og 6 stk 120mm vifter,gikk så det suste det .

Lenke til kommentar

God test :) Gøy å endelig høre hardware sine meninger om Hiper sin Type-R serie. Har selv 580W versjonen, men da er kablene i "tradisjonell" stil slik som de andre. Veldig fornøyd med de. Men likte resultatet av vinneren her. Men kommer vel ikke til å kjøpe meg nytt på lenge ^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Byttet nettopp ut min MIST 500watt'er mot en Yesico 560watt'er. Den forbedret både stablilitet ved overklokk og hadde "krefter" nok til å klare å boote systemet ved VCore over 1.525. (For det klarte merkelig nok *ikke* MIST'en med mitt ene klokkede Core 2 Duo system).

7290840[/snapback]

Pussig at den ikke klarte det, jeg brukte en Mist 500W med core 2 system der vi testet med 2 stk GeForce 7950GX2 og klokket som bare det,i tillegg så var der 5 stk disker og 6 stk 120mm vifter,gikk så det suste det .

7292151[/snapback]

Enig.

Synes det var merkelig jeg og.

Kontroll-spørsmål:

Hadde du/dere klokket/"volted" CPU vesentlig opp?

Har sett at det gjør store utslag på effektforbruk... og dette da fra den kritiske 12V "rail'en".

Lenke til kommentar

Flott test men når skal Mist 600W testes? og opp mot andre gode alternativer?

Tror det er mange som vil se Mist 500/600W opp mot feks. Hiper sin 580W

Nå har jeg venta lenge :p

Har forresten alle Seasonic-PSU'er like stygg sleeving?

når man kjøper en strømforsyning til over 1400kr bør de jaggu fikse slikt, også står det ikke i oppsumeringa :hmm:

Lenke til kommentar

7290840[/snapback]

7292151[/snapback]

Enig.

Synes det var merkelig jeg og.

Kontroll-spørsmål:

Hadde du/dere klokket/"volted" CPU vesentlig opp?

Har sett at det gjør store utslag på effektforbruk... og dette da fra den kritiske 12V "rail'en".

7293623[/snapback]

Det kan være noe i det muligens? Misten har bare 400 watt på 12V, så kan hende ditt system har anstrengt den linja endel.

AtW

Lenke til kommentar
Flott test men når skal Mist 600W testes? og opp mot andre gode alternativer?

Tror det er mange som vil se Mist 500/600W opp mot feks. Hiper sin 580W

Nå har jeg venta lenge :p

Har forresten alle Seasonic-PSU'er like stygg sleeving?

når man kjøper en strømforsyning til over 1400kr bør de jaggu fikse slikt, også står det ikke i oppsumeringa :hmm:

7293828[/snapback]

Notert.

Jeg opplevde ingen problemer med sleevingen på seasonic-PSUen, foruten at den sitter litt kort inn i strømforsyningen, men dette var ikke et problem.

Test Mist 600watt. Test den. Hvorfor ikke ha en sånn "samletabell" så vi har litt å gå etter, som summeres på grunnlag på alle tester i løpet av ett år? -eller to?

7294701[/snapback]

Dette var en veldig god ide, ikke umulig at jeg kjører en slik oppsummering ved nyttår :)

Lenke til kommentar

Jeg har en HTPC som bruker mATX-PSU, tror dere det er mulig å bruke den eksterne strømforsyningen i testen til denne? Trenger litt mer juice hvis jeg skal hive et skikkelig skjermkort i denne pcen, og utvalget av mATX-PSUer er særdeles labert.

Ser at den bruker en plate som skal stå der PSUen vanligvis står, men er det mulig å modde denne litt slik at den får plass i en mATX-PSU-plass?

Lenke til kommentar
Jeg har en HTPC som bruker mATX-PSU, tror dere det er mulig å bruke den eksterne strømforsyningen i testen til denne? Trenger litt mer juice hvis jeg skal hive et skikkelig skjermkort i denne pcen, og utvalget av mATX-PSUer er særdeles labert.

Ser at den bruker en plate som skal stå der PSUen vanligvis står, men er det mulig å modde denne litt slik at den får plass i en mATX-PSU-plass?

7295721[/snapback]

Som du ser på bildet på side 8 så ser du et bilde av hva som skal monteres i maskinene. Den monteres der du vanligvis monterer strømforsyningen, med 4 skruer. Du trenger kun noen få cm klaring.

Lenke til kommentar

Hvis de øker kabeltykkelsen så bør de også øke størrelsen på hver pin i pluggen. Pluggene er jo ganske standard så de takler neppe strømstyrken gjennom så få kontaktpunkter at det går greit med bare én plugg. Hvis det er ørlite dårlig kontakt på en plugg så blir det stor varmeutvikling og høy fare for at pluggen svir seg og evt tar fyr.

ATX-pluggen har slitt med dette i mange år og det er grunnen til at den ekstra 4-pin 12V-pluggen kom for 5-6 år siden og ATX-pluggen ble utvidet fra 20 til 24pin i 2005-2006. Pluggene til skjermkortet hjelper til å redusere dette problemet.

Lenke til kommentar

Kom på en ting ang. Hiper PSU'en. Har selv en litt eldre modell av denne hvor da alle kablene er plassert på baksiden slik som på tradisjonelle PSU'er. Problemet her er da at disse kræsjet med vifta jeg har i topp på mitt LianLi kabinett. Dette gjelder jo kun et fåtall kabinett, men hos meg så hadde det vært like greit å hatt de slik som den i denne testen.

Bare en tanke jeg hadde. Tror kanskje jeg var litt uklar i beskrivelsen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...