Ustedalen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 I det siste har jeg begynt aa lure litt paa hva jeg skal gjore naar jeg blir voksen, og den tanken skremmer meg litt. Jeg har ingen anelse paa hva som passer meg. Jeg er en person som vil ha en utdanning. Det er ikke til min interesse aa jobbe i kassa paa ICA resten av livet. Men allikevel vil jeg ikke ha en legeutdannelse, siden jeg rett aa slett ikke har tolmodighet til det. Jeg tar ikke realfag. Selv om jeg hadde klart det, er det ikke av min interesse. Det er noen yrker jeg lurer litt paa, og er litt mer interessert i enn andre. De er som folger: Fotografi Tv-produksjon Film-produksjon IT Problemet med fotografi er at det er igrunn veldig vanskelig aa faa jobb, hvis du ikke jobber for lokalavisen, noe jeg ikke vil. Jeg vil vaere hoyere oppe en det! Drommen er vel aa reise rundt i verden sammen med en journalist i et reisemagasin eller vitenskap magasin. Men det er veldig vanskelig aa gjennomfore. Med tv-produksjon vil jeg.. ja, jobbe med produksjon av tv. Jeg vil ikke vaere foran kamera i det hele tatt. Produsent hores flott ut! Men dette er vanskelig aa utdanne seg som, og det er enda mer vanskligere aa faa en jobb. Jeg vil heller ikke jobbe foran kamera i film-produksjon. Tenker meg at jeg vil det samme som tv-produksjon, bare at dette er med film (selvsagt). Jeg er veldig interessert i data (uten det hadde jeg vel kanskje ikke vaert paa dette forumet?), og tar det veldig lett. Men jeg vet ikke hva jeg vil innen dette. Om jeg vil vaere en programmerer, en som fikser det eller lignende. Problemet er at jeg vil vaere noe det ikke finnes saa veldig mange av. Greit nok, det finnes mange fotografer, men ikke saa mange som reiser for Lonly Planet eller lignende. Og det er flere sykepleiere i verden enn fotografer. Saa forstaar dere problemet mitt? Har noen av dere en ide til noe jeg synes kan vaere interessant? Noen utdanninger dere anbefaler? Skoler? Folkehoyskoler? Takker for hjelp Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Hvis du har gode karakterer, kan du jo prøve medieproduksjon på NTNU. Eller så har vi jo filmskolen på Lillehammer... Endret 17. november 2006 av cun Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det kan kanskje høres ut som om bachelorprogrammet i nye medier ved UiB kan være noe for deg? http://studentportal.uib.no/?link_id=2470&...kode=BASV-NYMED Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 De to over hortes ut som noe jeg kunne tenke meg aa studere, ja. Men hvor gode karakterer trenger man til dette, saann ca? Og dette er en bachelor grad. Hva maa man gjore for aa faa en master? Ta 2 aar med bare noe tull? Eller er jeg helt paa jordet? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Medieproduksjon: Opptaksgrenser 2005/2006 Primærvitnemålskvote: 54,0 Ordinær kvote: 62,6 14 studieplasser Det er en bachelorgrad. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Svarte, jeg tror jeg ikke ha saa gode karakterer.. Faen! Lenke til kommentar
magicus Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Svarte, jeg tror jeg ikke ha saa gode karakterer.. Faen! 7304429[/snapback] Vært så lenge i usa at norsk kunnskapene skranter? Disse tv og medieproduksjonsfagene er VELDIG populær derfor ligger snittet sykt høyt. Brenner du virkelig for det så kan du søke å komme inn på mediefag på skoler i utlandet.. ja i usa f.eks. Eller gjør som legene: gå til polen og betal en skole ett par zloty's for å studere det du vil. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Vært så lenge i usa at norsk kunnskapene skranter? 7306306[/snapback] Ja, jeg merker at norskkunnskapene mine gaar rett til helvete. Slikt skjer naar man ikke snakker norsk, og heller ikke har de norske bokstavene. Det irriterer meg, og skremmer meg en hel del. Disse tv og medieproduksjonsfagene er VELDIG populær derfor ligger snittet sykt høyt. Brenner du virkelig for det så kan du søke å komme inn på mediefag på skoler i utlandet.. ja i usa f.eks. Eller gjør som legene: gå til polen og betal en skole ett par zloty's for å studere det du vil. 7306306[/snapback] Hmm, kanskje det. Men jeg vet ikke om jeg vil ta en utdanning i utlandet. Jeg vet rett aa slett ikke om jeg orker det igjen. EDIT: Hvis det isaafall anbefales et studie i utlandet, hva og hvor vil dere anbefale dette? Endret 17. november 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Vært så lenge i usa at norsk kunnskapene skranter? 7306306[/snapback] Dette er jo dagens største selvmotsigelse! Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Vært så lenge i usa at norsk kunnskapene skranter? 7306306[/snapback] Ja, jeg merker at norskkunnskapene mine gaar rett til helvete. Slikt skjer naar man ikke snakker norsk, og heller ikke har de norske bokstavene. Det irriterer meg, og skremmer meg en hel del. Disse tv og medieproduksjonsfagene er VELDIG populær derfor ligger snittet sykt høyt. Brenner du virkelig for det så kan du søke å komme inn på mediefag på skoler i utlandet.. ja i usa f.eks. Eller gjør som legene: gå til polen og betal en skole ett par zloty's for å studere det du vil. 7306306[/snapback] Hmm, kanskje det. Men jeg vet ikke om jeg vil ta en utdanning i utlandet. Jeg vet rett aa slett ikke om jeg orker det igjen. EDIT: Hvis det isaafall anbefales et studie i utlandet, hva og hvor vil dere anbefale dette? 7307098[/snapback] Tror motivasjonen får å studere i utlandeet vil stige etter at du har jobbet på rimi noen måneder eller etter at du begynner å studere noe du ikke vil i norge. Du må huske på at å være student i utlandet er noe helt annet enn å være skoleelev i utlandet. Har vært utenlandsstudent og det var deilig. Ønsker meg tilbake. Eg har ikke peiling på film/tv produksjon og det interesserer meg ikke så hvor de har gode skoler på dette fagområpdet får du finne ut Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Vært så lenge i usa at norsk kunnskapene skranter? 7306306[/snapback] Dette er jo dagens største selvmotsigelse! 7307120[/snapback] :!: ___________ Det finnes mange spennende media-studier på blant annet Noroff-instituttet som går på film og filmproduksjon. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 noroff og alle de der private utdannelsesinstitusjonene er stort sett bare dritt. De tilbyr utdanninger med navn og beskrivelser som lokker studentene, men arbeidsgiverne viser laber interesse. Ta ett google søk og les litt om noroff-instituttet etc. Eneste privatskolen som er verdt noe er BI, men alle vet at en utdannelse fra NHH er mye mer verdt enn en fra BI. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) De to over hortes ut som noe jeg kunne tenke meg aa studere, ja. Men hvor gode karakterer trenger man til dette, saann ca? Og dette er en bachelor grad. Hva maa man gjore for aa faa en master? Ta 2 aar med bare noe tull? Eller er jeg helt paa jordet? 7303763[/snapback] Jeg er ikke sikker på hva karaktergrensene er, men det bør det være mulig å finne ut på en eller annen måte. Jeg vet dog at 'nye medier' er ett av de mer populære studiene, så det kan være kamp om plassene. Alternativt (her i Bergen) har du muligheten til å ta f eks Informasjonsvitenskap bachelor. Det er en god del av de samme fagene; litt mindre rettet mot medier og mer rettet mot rene IKT fag (men ikke på langt nær så mye som informatikkfagene), men du har hele det 3. året på bachelorstudiet til frie studiepoeng, og det kan være mulig å velge overgang til andre program, f eks nye medier. Mastergrad er som du sier 2 år. Om det er 2 år med tull kan vel kanskje diskuteres - det er de færreste som angrer på at de har tatt en slik utdannelse. Det er som regel 1 år med teori og 1 år med oppgaveskriving, litt avhengig av hvilke fag man velger. Og man vil alltid få igjen for det, både yrkesmessig og i form av personlig utvikling. Så spørs det om man synes det er verdt 2 år med ekstra studielån + tapt arbeidsinntekt. Edit: Ville forresten tatt uttalelsene i forrige epost med en god del klyper salt. Selv om det antageligvis ikke er så veldig mange som tviler på at en universitets eller høyskoleutdannelse er mer tungtveienede enn en del av de private alternativene, er det faktisk en del av de private skolene som gir deg til dels svært gode utdannelser. NITH er ett eksempel, og jeg vet at enkelte av tilbudene til f eks NOROFF kan være ganske ettertraktede, spesielt de mer spesialiserte utdannelsene. Og om BI har nevneverdig dårligere kvalitet enn NHH er vel i beste fall et diskusjonsspørsmål. Du vil i alle fall få ulikt svar avhengig av hvem du spør Men personlig ville jeg aldri prioritert en privat skole fremfor noen av de mer prestisjetunge universitetene eller høyskolene. Endret 21. november 2006 av cetram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå