Chinny Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Har bestilt 6 t-shirts fra www.tshirthell.com til en samla verdi av $108.00 = ca. 700 NOK. Nettbutikken sendte ut pakken som "gave" og skreiv på at kvar skjorte kosta $3 (siden dette er det det koster å lage skjorta, og derfor en realistisk verdi). www.tshirthell.com om denne gave-praksisen: DESIGNATING YOUR PACKAGE AS A "GIFT" You may declare your package as a "gift" by clicking the "gift" check box before you order. If you check this box, the recipient (whomever the package is delivered to, even if it's just yourself) may be charged considerably less in taxes or may not be taxed at all. However, you should check with your local customs office to find out what qualifies a package to be classified as a gift, and how it affects the charges you will incur locally such as taxes, duties, or other tariffs. Misuse of the "gift" designation may result in your package being delayed at customs, or even returned to us. On all "gift" orders, we declare $3 per item (the designated cost to make a product). So, if you order 2 shirts, your order will be declared as a "gift" with a $6 value and NO TOTALS will be stated on your packing slip inside the box (they will instead be replaced with the word "gift"). I dag fikk jeg brev fra Posten Norge AS om "Melding om ankommet ufortollet sending", der de skriver at jeg må vise faktura for å få ut pakken. Er litt usikker på hvordan jeg skal takle dette. Samla verdi slik den står på pakken er vel 6 x $3 = $18, som er under 200kr grensa for import fra utlandet, men på min faktura står det at jeg har betalt $108 som er over denne grensa. MEN gaver for under kr. 1.000,- fra utlandet kan mottas toll- og avgiftfritt, og jeg har jo fakturaen min som viser at t-skjortene har en verdi på ca 700kr, men spørsmålet er om posten da ikke vil godta det som en "gave" siden jeg har bestilt det fra et firma? Forvirra her. Skal jeg møte opp på posten med min faktura, eller droppe faktura og si at siden det er en gave så har jeg ikke peiling på hva verdien er annet enn det som står på pakken (kanskje et problem at det kommer fra et firma her...)? All hjelp mottas med stor glede. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Viss denne posten er i feil forum, so vennligst si fra. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Gaveregelen gjelder kun mellom privatpersoner. Samfunn -> juss hadde vel vært en bedre kategori. Endret 15. november 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Gaveregelen gjelder kun mellom privatpersoner. 7290752[/snapback] Seriøst? Hmmm... Hva skal jeg gjøre da? Sende mail til tshirtshell.com og be om faktura der det står at hver skjorte er verdt $3? Eventuelt si til posten at jeg har fått dem i bonus fra butikken? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 De er snille om de sender deg en ny faktura på 18 USD. Om du sier at du har fått dem som bonus, må du nok regne med å bli spurt om å dokumentere det. Lenke til kommentar
Chinny Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 De er snille om de sender deg en ny faktura på 18 USD. Om du sier at du har fått dem som bonus, må du nok regne med å bli spurt om å dokumentere det. 7290799[/snapback] Den eneste kvitteringa jeg har fått med nettstedet er jo på mail, så er ikke noe problem å endre den i word slik at prisen på hver t-skjorte blir $3 og totalen $18. Dette vil da stemme med pakke-lista som er inni pakken, der det står at hver t-skjorte er verdt $3. Virker som en vanntett plan for meg... Eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå