Xqtor Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg har et script for å sette opp en database fra scratch. Scriptet i seg selv er ikke noe problem - det fungerer. Nå har det seg sånn at jeg skal sette opp en base som skal støtte russisk, og er litt usikker på hvilket character set jeg skal velge. Standard i scriptet er i dag: CHARACTER SET WE8ISO8859P1 NATIONAL CHARACTER SET AL16UTF16 Såvidt jeg har forstått er det kun CHARACTER SET som må endres, NATIONAL CHARACTER SET kan være uendret? Og hva må evt. NLS_LANG settes til? Er det NLS_LANG= RUSSIAN_CIS.CL8ISO8859P5 Oracle software er 9.2.0.7 og kjøres på UNIX (AIX, HPUX og Solaris). Lenke til kommentar
roac Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Når du sier "skal støtte russisk", mener du da at databasen KUN skal inneholde russiske data, eller at den skal kunne innholde både russisk og latinsk tekst. I sistnevnte tilfelle må du gjennomført bruke unicode (NATIONAL CHARACTER), da det russiske tegnsettet såvidt jeg husker ikke har latinske tegn, og i hvert fall ikke der de pleier å være. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Databasen kommer til å inneholde både russisk (kryllisk) og latinsk tekst. Har forhørt meg litt med en russer og kommet frem til at dette skal virke: CHARACTER SET CL8MSWIN1251 NATIONAL CHARACTER SET AL16UTF16 NLS_LANG=AMERICAN_AMERICA.CL8MSWIN1251 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå