Gå til innhold

hjelp meg med Reguleringssystemer


Anbefalte innlegg

Hei fikk en innlevering her, men finner ikke noe særlig om dette på nett eller i læreboken vår, så er det noen her som kan hjelpe meg litt på vei, vertfall med litteratur og linker ? Så hadde det vært kjempegreier

 

:hmm:

 

Spørsmålene er:

 

Opg 1. Drøft hvorfor asynkronmotoren (3-faset) er mest brukt i dag, ta med skisser, bilder, etc...

 

Opg 2. Hva menes med en "holdekrets kopling", tegn og forklar.

 

Opg 3. Hvordan virker et termisk vern, bimetall (motorvern). Tegn og forklar.'

 

Opg 4. Forklar hva som menes med en asynkronmotors effektfaktor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at 3fase-asynkronmotorer er mest brukt, er pga. vedlikehold og strømforbruk.

 

En holdekrets finner du under skjemategningene for en vanlig start/stopp-bryter,

 

Bimetall finner du i boka, men for å gi deg noen stikkord; Bimetallet bøyer seg ved høye temperaturer.

 

En asykronmotors effektfaktor er relativt greit. cos φ, faseforskyvning, etc.

 

Kunne på lik linje med just_-_me gitt deg fasit på alt, men du får lese litt mer i denne boka di, så slipper kanskje forumet flomme over av "gjørleksenemine"-tråder. Dersom du derimot er villig til å betale for litt "leksehjelp", PM ;-)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
her har du et skjema på en holdekobling.

dette er bare styrestrømskjemaet da.

 

hovedstrømskjemaet er standard med automat sikring, kontaktor, bitmetall, sikkerhetsbryter og motor.

7292508[/snapback]

 

Koblingen din er feil, det skal være NC bryter på stopp-knappen!

 

 

EDIT: Her er en "riktig" tegning:

 

post-38181-1163621909_thumb.png

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Nei, men stativet skal selvfølgelig vise hvordan man vil utføre ting i praksis, og i praksis er det krav til en nødstoppbryter selv om stoppbryteren er rett ved siden av ;)

7293766[/snapback]

jada, jeg vet det, men den tegningen var litt "i farta" tegna.

vet at man alltid skal ha en gedigen svær rød knapp, som også kalles for nødstopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...