Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

FPS problemer i spill

Anbefalte innlegg

Hei, takk for at dere tar dere tid til å lese dette.

Problemet kortet ned:

Jeg spiller mye spill, og får stadig dårligere FPS i spill som World of Warcraft og Unreal Tournament 2004.

Hardware og Programmer:

Windows XP PRo SP2

DirectX 9.0

Intel P4 3,4Ghz

2GB RAM

Radeon X800 XT 256 Mb RAM

Abit AG8 Hovedkort

Litt mer detaljert om problemet:

Da jeg for første gang installerte WoW og UT2k4 fikk jeg opptimal FPS selv med Grafikk instillinger satt veldig høyt. Maskina virket verdt alle pengene jeg hadde investert i den.

Så etter å ha spilt disse spillene i noen måneder merket jeg en nedgang i FPS.

WoW kjører nå på så lite som 2 til 15 FPS ettersom hvor jeg er og hvor mye som skjer. UT2k4 kjører bare på 15 FPS så det har gitt opp. Om jeg zoomer inn på bakken i WoW og gjømmer interfacet så har jeg 50+ FPS så jeg ser jo at det går å få den høyere. At spill som WoW blir mer problematiske ettersom det kommer nye Patches og det introduseres små memory leaks osv. tar jeg til betraktning men jeg tror ikke det skal ramme meg så dramatisk.

Hva jeg har gjort så langt for å prøve å løse probelmet:

- Re-installert Windows

- Re-installert begge spillene

- Kjørt Grafikk instillingene til et minimum

- Prøvd flere Skjerm drivere

- Prøvd begge spillene uten Addons av noe slag

- Kjørt begge spillene i Fullscreen mode og Windowed mode

- Sjekket etter virus og spyware o.l.

- Defraggmentert HDD til stadig

- Tømt begge spillenes Cache

- Kjørt DirectX Diagnostics

- Testet med et annet X800XT skjermkort, samme problem

- Kjøpt ny kraftigere Strømforsyning

- Kjøpt nye vifter

- Testet OpenGL og nyeste DirectX versjoner

Ingenting av det overnevte har gitt meg noen som helst økning i FPS.

Det rare er at når jeg installerte spillene på maskina for første gang virket alt bra. Jeg har også testet spill som F.E.A.R som jeg ikke hadde noen problemer med å kjøre på nær maksimalt grafikk kvalitet. Det får meg til å føle det ikke nødvendigvis er Hardware problemer.

Nedgangen i FPS har skjedd sakte, uten at jeg har lagt merke til det før det har vært for sent. Jeg slår sjeldent maskinen av og bruker den mye, så noe "slitasje" må jeg rengne med.

Det har kommet til et stadie hvor jeg snart er kommet til kort med å løse det, og jeg snart ikke kan bruke maskina til hva jeg har kjøpt den til, hard-core-gaming.

Hva jeg tror kansje kan løse det nå:

- Det kan være noen gamle/nye Skjermdrivere som kan virke

- Installere spillene på en helt ny HDD

- Oppgradere BIOS

- Kjøpe nytt Motherboard/CPU/Minne

Kan det være noe i Windows, Windows Updates eller Swapfilen ?

Jeg har lastet ned SiSoft Sandra for å se om jeg kan kjøre noen Benchmarks og bli noe klokere, men jeg vet ikke helt hva jeg kan sammenligne ting med og er kommet til kort der.

Ifølge ATI Catalyst Controll Center er det 52* Celsius på Skjermkortet nå, og etter å ha kjøpt nye vifter tror jeg temperaturen i maskina er ok nå. Kan problemene jeg har være knyttet til at Intel P4 har en "Throttleback" funksjon om de blir for varme ?

Jeg har i den siste tiden hørt med en annen som også har spilt WoW en del og hatt de samme problemene. Han hadde samme CPU og sa at den var kjent som litt problematisk. Etter å ha kjøpt nytt Motherboard/CPU/Minne virket alt som det skulle igjen.

Må jeg gi etter å kjøpe nytt Hardware tro ?

Så om det finnes noen der ute som har noen tips til meg, setter jeg utrolig stor pris på å kansje komme nærmere en løsning.

- Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange mulige løsninger men jeg tror at det kan være verdt å sjekke følgende :

*Skjermkort :

Har på en følelse at problemet kan være skjermkortet, eller rettere sagt forårsaket av selve skjermkortet, selve årsaken til dette kan jo være slitasje på mosfets / strømkondensatorer eller den elektroniske kretsen på hovedkort eller skjermkort.

Om du har muligheten til å låne deg et annet skjermkort så kan du jo teste dette, kommer du fram til samme ytelse så er det sannsynlig at hovedkortet er synderen.

*Cpu : Framgangsmåten til å teste denne er å laste ned prime95 og sørge for å kjøre en såkalt Torture test over tid, 24timer er som regel nok. Dukker det opp feil så kan det være verdt å kjøre en memtest86 som sjekker om det er problemer på minnet.

*Harddisk : Kan jo også være at ytelsen har blitt langt lavere over lengre tid, finnes vel ikke noe fasitsvar, men er alt ovenfor i orden så kan det jo være greit å prøve å legge inn XP på en splitter ny Hd.

Lenke til kommentar
Finnes mange mulige løsninger men jeg tror at det kan være verdt å sjekke følgende :

*Skjermkort :

Har på en følelse at problemet kan være skjermkortet, eller rettere sagt forårsaket av selve skjermkortet, selve årsaken til dette kan jo være slitasje på mosfets / strømkondensatorer eller den elektroniske kretsen på hovedkort eller skjermkort.

Om du har muligheten til å låne deg et annet skjermkort så kan du jo teste dette, kommer du fram til samme ytelse så er det sannsynlig at hovedkortet er synderen.

*Cpu : Framgangsmåten til å teste denne er å laste ned prime95 og sørge for å kjøre en såkalt Torture test over tid, 24timer er som regel nok. Dukker det opp feil så kan det være verdt å kjøre en memtest86 som sjekker om det er problemer på minnet.

*Harddisk : Kan jo også være at ytelsen har blitt langt lavere over lengre tid, finnes vel ikke noe fasitsvar, men er alt ovenfor i orden så kan det jo være greit å prøve å legge inn XP på en splitter ny Hd.

7289788[/snapback]

Hei og takk for svar.

Jeg har forsøkt med et annet Skjermkort. Et identisk X800xt kort som jeg vet virker bra i en lignende maskin. Det var samme problemet med også dette kortet.

Prime95 skal jeg sjekke ut så fort jeg kan, en test slik over tid ville vært bra tror jeg. Lar ikke det seg heller fikse kan jeg prøve å installere XP på ny disk. Håper bare det er lett å tyde dataene jeg får ut av det.

Hva tror du om å flashe BIOS ? Kan det løse eventuelle problemet med CPU eller lignende ?

tobbesen Postet i dag, 15:05

har du prøvd med gamle drivere? eller eventuellt omega drivere.

Jeg finner det vanskelig å få tak i å teste ulike drivere, du har vel ikke en link jeg kan undersøke ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...