Gå til innhold

Kamerakunst: Top Gear

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Må føye meg til i listen av beundrere her. Selv har jeg sittet mye å sett på detaljene i produksjonen. Det er veldig mye fancy både blant eksperimentel kameraføring og ikke minst etterarbeid. Sammenligner man Autofil sin presentasjon av biler med Topgear sin skjønner du at de ikke leker butikk.

Kontrast i bildet er en ting, men se på hvordan panserne glinser!

Har funnet fram to skjermbilder. Behøver vel ikke si hvilket som tilhører hvilket program...

topgear-bugatti-veyron.jpg

post-33083-1171150341_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er klart man får noe som ser mer proft ut med noen enkle grep i redigeringa. Dra ned fargenivået, dra opp kontrastene litt, smell på en ramp for å få den sorte graderingen rundt bildet...vips så har du noe som ser langt proffere ut enn ubehandlet bilde. Selvfølgelig. Om det er beundringsverdig er en annen sak. Vi oppnår samme effekten her i lokal-tv når vi en sjelden gang har tid til å gjøre de samme grepene. Det er ganske standard.

Men; jeg kan kun gå ut ifra stillbildet her når jeg uttaler meg. Jeg vet jo ikke hvordan det ser ut som totalt produkt.

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker, men etter hva jeg har lest så skytes Topgear for det meste på Digibeta om du ser bort fra der hvor mini cams må brukes. Men har lest alt fra betasx til xdcam så er som sagt ikke helt sikker, men digibeta er hvertfall virkelig storsleggene når det kommer til SD kvalitet.

I tillegg mistenker jeg sterkt at man sitter ukesvis i Online med fargesetting og finpussing på hvert inslag. Og jeg mistenker enda mer at det er snakk om Symphony Nitris, da både BBC og Evolutions som jeg mener å ha lest gjør etterarbeidet på TG for det meste bruker Avid.

Tilgangen på utstyr, antall seere og som jeg tror jeg har nevnt at bbc er den største kringkaster i verden med over 4milliarder pund i budsjett årlig bidrar nok LITT. Det blir ikke rettferdig å sammenlikne Nrk og autofil mot BBC og TG, langt mindre nevne lokaltv i samme åndedrag. Og det er hele pakka jeg tenker på nå, ikke bare ett stillbilde. Og det blir enda bedre når man har en idee om alt arbeidet som ligger bak EN episode på en time.

Til tider kan man fint sitte å få frysninger av hvor vanvittig bra det er produsert, spesiellt episoder hvor du har mye naturbilder, riktig bil pluss musikken. Det er da man innser at det er en grunn til at man snakker om en topgear "look" på nettet og ikke fithgear.

Og som det står på wikipedia "It is provocative, humorous and light-hearted in tone.", som er hvorfor det er så fordømt underholdene. Og siden vi i Norge ikke tåler drøye kommentarer på TV så vil nok aldri noe slikt bli laget her på berget, her er det nemelig moralsk feil å kaste kaker og skelle ut offentlige personer i beste sendetid, dessverre. :thumbdown:

Forresten, TG i 1080P på en sikkelig HDtv.... :dribble:

Endret av chma
Lenke til kommentar

Jeg gikk som sagt ut ifra bildet, og etter det jeg kan lese derifra er det ikke snakk om timer med finpuss i redigeringa. Det som tar tid isåfall, er rendring. Men nok om det, jeg har jo egentlig ikke rett til å uttale meg stort om en serie jeg ikke har sett engang;p

Lenke til kommentar

Ikke timesvis med finpuss på innslag som fort opptar 30min eller mer av sendingen? Jeg er ikke noen ekspert i fargsetting, efffektbruk eller likende, men det tar tid....plenty med tid, uansett om du sitter på DS nitris hvor rendring gjøres av egen HW.

Men uansett ville jeg sett en episode, for en frame blir tatt litt ut av sammenheng, det er hele pakka som er gjennomført...

Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker, men etter hva jeg har lest så skytes Topgear for det meste på Digibeta om du ser bort fra der hvor mini cams må brukes. Men har lest alt fra betasx til xdcam så er som sagt ikke helt sikker, men digibeta er hvertfall virkelig storsleggene når det kommer til SD kvalitet.

I tillegg mistenker jeg sterkt at man sitter ukesvis i Online med fargesetting og finpussing på hvert inslag. Og jeg mistenker enda mer at det er snakk om Symphony Nitris, da både BBC og Evolutions som jeg mener å ha lest gjør etterarbeidet på TG for det meste bruker Avid.

Tilgangen på utstyr, antall seere og som jeg tror jeg har nevnt at bbc er den største kringkaster i verden med over 4milliarder pund i budsjett årlig bidrar nok LITT. Det blir ikke rettferdig å sammenlikne Nrk og autofil mot BBC og TG, langt mindre nevne lokaltv i samme åndedrag. Og det er hele pakka jeg tenker på nå, ikke bare ett stillbilde. Og det blir enda bedre når man har en idee om alt arbeidet som ligger bak EN episode på en time.

Til tider kan man fint sitte å få frysninger av hvor vanvittig bra det er produsert, spesiellt episoder hvor du har mye naturbilder, riktig bil pluss musikken. Det er da man innser at det er en grunn til at man snakker om en topgear "look" på nettet og ikke fithgear.

Og som det står på wikipedia "It is provocative, humorous and light-hearted in tone.", som er hvorfor det er så fordømt underholdene. Og siden vi i Norge ikke tåler drøye kommentarer på TV så vil nok aldri noe slikt bli laget her på berget, her er det nemelig moralsk feil å kaste kaker og skelle ut offentlige personer i beste sendetid, dessverre. :thumbdown:

Forresten, TG i 1080P på en sikkelig HDtv.... :dribble:

7926517[/snapback]

Det sitatet fra Wiki sier alt. Jeg følger med på BBC sine sendinger, og episoden som gikk søndag 4.2. er etter min mening den beste som har blitt vist noen gang. Den er ikke dårlig den som gikk nå søndag heller, stikkord er "Tur til USA"... :-)

Når man snakker lekre produksjoner så får jeg tårer i øynene av den turen JC hadde til Frankrike med Audi RS4, "racing a thin man up a thick cliff". Musikken, lydbildet fra RS4 sin mektige V8, blandingen av mektig natur og fint vær, samt spenningen av hvem som vinner gjør det innslaget til et av de aller beste for meg.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til dette selv. Måten de kjører monotone farger i enkelte klipp etc. Husker de hadde lagt kameraet nedtil bakken og skutt nærme en vannpytt idet bilen kjørte over den. Fantastisk effekt når vannet sprutet utover, tror kameraet lå ganske nærme og; mye av bakgrunnen var med samt bilen, noe som tyder på vidvinkel.

Det norske autofil har ikke de samme kameravinklene, de samme små detaljene. Er dog et fan av begge progammene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal ikkje skryte på meg at eg veit kva som er god eller dårleg produksjon, men eg trur iallefall at Top Gear er gode på det! Favorittdelen min i serien er utan tvil episode 2 i sesong 9, då James May skal ta ein Bugatti Veyron opp i toppfart. Eg tenkte eg skulle beskrive litt korleis det er å sjå på, men fann fort ut at det kunne bli VEEELDIG langt!

Berre sjå episoda, so forstår du. Eg klarar ikkje å beskrive det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De sitter neppe ukesvis per innslag. Nå er det en stund siden jeg sist så en Top Gear-episode, men innbiller meg det er minimalt comping, og stort sett bare grading og stabilisering det går i. Da skal de fint rekke en 30-min episode på en, evt to dager.

Du skal ikke undervurdere teknikken hos NRK. De kjører på ingen måte Mikke Mus-utstyr.

Jeg gikk som sagt ut ifra bildet, og etter det jeg kan lese derifra er det ikke snakk om timer med finpuss i redigeringa. Det som tar tid isåfall, er rendring. Men nok om det, jeg har jo egentlig ikke rett til å uttale meg stort om en serie jeg ikke har sett engang;p

7927782[/snapback]

De trenger nok ikke rendre særlig i det hele tatt. Er tross alt ikke Adobe After FX vi snakker om her ;)

Endret av bosannes
Lenke til kommentar

De sitter neppe ukesvis per innslag. Nå er det en stund siden jeg sist så en Top Gear-episode, men innbiller meg det er minimalt comping, og stort sett bare grading og stabilisering det går i. Da skal de fint rekke en 30-min episode på en, evt to dager.

Etter å ha sett litt episoder, lest litt rundt og sett feks. ett og annet filter virker det som de gjør noe optisk og en del i post. Ukesvis var kanskje litt..overdrevet, blir dyrt med online comp i ukesvis :p , men at det går med lovlig mye tid til innslagene på alt fra 10min til hele episoder er nok tilfelle.

Du skal ikke undervurdere teknikken hos NRK. De kjører på ingen måte Mikke Mus-utstyr.

8497176[/snapback]

Gjør ikke det, men kan vel kanskje forsvares med mer pengebruk for BBC som har nesten 400mill. seere kontra autofil med ett par hundre tusen. Skal ikke kimse av hva nrk eller andre i norge kan få til, men man får nok ett litt annet budsjett til hele produksjonen med TG sine seertall. Å sende to team med folk på tvers av europa i biler og fly koster penger eller diverse utfordringer feks. å lage en romferge av en gamal engelsk bil... :cool: Eller bare se OL for biler som de spillte inn i Lillehammer området, ett ganske voldsomt opplegg for ett bilprogram.

Lenke til kommentar
Etter å ha sett litt episoder, lest litt rundt og sett feks. ett og annet filter virker det som de gjør noe optisk og en del i post.

Filter ja. Kan godt tenke meg polariseringsfilter hjelper bra for å få frem refleksjoner i bilene.

Eller bare se OL for biler som de spillte inn i Lillehammer området, ett ganske voldsomt opplegg for ett bilprogram.

8502080[/snapback]

Den episoden er jo helt enorm. Husker jeg satt og tenkte "hvor i #*¤% får de penga fra?". ^^

Når jeg sa "ikke undervurder nrk" tenkte jeg naturligvis på post-produksjonsutstyr.

Lenke til kommentar
Eller bare se OL for biler som de spillte inn i Lillehammer området, ett ganske voldsomt opplegg for ett bilprogram.

8502080[/snapback]

Den episoden er jo helt enorm. Husker jeg satt og tenkte "hvor i #*¤% får de penga fra?". ^^

Når jeg sa "ikke undervurder nrk" tenkte jeg naturligvis på post-produksjonsutstyr.

8502603[/snapback]

Hehe, når man trodde de rundene i europa med 2 fulle team hvor man etter "konkurransen" bruker noen dager hjem igjen til England på å få bilder var dyrt nok fikk man virkelig svar på tilttale på Lillehammer :D

Og når man trodde man ikke kunne ta den lenger ut, angivelig den største ikke-komersielle rakettoppskytning i Europa...

http://www.bbc.co.uk/topgear/show/producti...s/shuttle.shtml

Skal vi tro Clarkson bruker dem 4 månder på å filme + ett par på å redigere det hele sammen til noe vi faktisk vil se på.

Lenke til kommentar

Da blir det vel mer turen innom online mange tvprogrammer er i løpet av produksjonen. Ikke like hissig fargesetting, look, som man legger opp til i Topgear.

At dem blir sammenliknet med Topgear kan dem takke seg sjøl for :p , dvs en del år siden i ett autofil nr(bladet) hvor man trakk veldige paraleller til Topgear og Autofil. Riktignok har Topgear forandre format siden da, om jeg ikke husker for feil og blitt mer underholdning med biler enn forbrukerorientert.

Kanskje mer nærliggende å sammenlikne med fithgear da, hva angår innhold om du ser bort fra litt mer eksotiske biler i Fithgear.

Men jeg syns fremdeles man er for dumsnille med alle biler man tester i Autofil, flere kommentarer rett fra levra takk, så blir det kanskje litt mer sprut over testene også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Topgear bruker filtre foran kameraene, det sa ihvertfall Jeremy Clarkson på en episode..

Mener det var når det skulle teste den knall orange Ford Focus ST..

Han dro fram en masse filtre som de brukte på normale biler, åsso en me masse striper i allslags farger som de skulle bruke på focusen :!:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...