danno_O Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg har blitt utrolig fascinert over hvor bra kvalitet og hvor spennende og nyskapende kinematografien i bilprogrammet Top Gear er. Utrolig bra. Noen som deler disse tankene med meg? -Daniel Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ja det er stilrent og pent, men kanskje litt mye til tider. Jeg fotograferer og har liten erfaring med film, men jeg tror da det eneste trikset de gjøre er å polarisere kraftig og bruke høy kontrast, noe som ofte faller "uerfarne" meget godt i smak. Ellers så vant de vel pris (en eller annen høyt profilert en) for beste program uten manus, så innholdet er jo ikke direkte dumt det heller Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Ja det er stilrent og pent, men kanskje litt mye til tider. Jeg fotograferer og har liten erfaring med film, men jeg tror da det eneste trikset de gjøre er å polarisere kraftig og bruke høy kontrast, noe som ofte faller "uerfarne" meget godt i smak. 7289844[/snapback] Nåh, det er nok mer enn som så som skal til, både rent kamerateknisk og mer generelt fotografisk arbeid. The average shooting ratio for a modern television programme is about 20 to one. In other words, you shoot 20 minutes of tape for every one minute that makes it to the screen. Top Gear works on a ratio of 250 to one. Top Gear, and I’m not bragging because this part has nothing to do with me, is probably the best-made programme in the world. -Jeremy Clarkson Top Gear er uten tvil den best produserte tv-serien jeg vet om, enten det er fiksjon- eller faktaprogram, og jeg lar meg stadig imponere og inspirere selv om jeg bare driver med stillbilder selv. Hatten av til alle mann! Jeg har forøvrig sett alle episodene, gjerne flere ganger. Godt gjort når jeg bare er mildt bilinteressert. Edit: leif Endret 15. november 2006 av CWalken Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 The average shooting ratio for a modern television programme is about 20 to one. In other words, you shoot 20 minutes of tape for every one minute that makes it to the screen. Top Gear works on a ratio of 250 to one. Top Gear, and I’m not bragging because this part has nothing to do with me, is probably the best-made programme in the world. -Jeremy Clarkson Top Gear er uten tvil den best produserte tv-serien jeg vet om, enten det er fiksjon- eller faktaprogram, og jeg lar meg stadig imponere og inspirere selv om jeg bare drive med stillbilder selv. Hatten av til alle mann! Jeg har forøvrig sett alle episodene, gjerne flere ganger. Godt gjort når jeg bare er mildt bilinteressert. 7289924[/snapback] Thank you for proving my point. AKKURAT det jeg mente -Daniel Lenke til kommentar
chma Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Topgear er om ikke det beste programmet som sendes på TV, uavhengig av type, ikke langt unna... Alt fra humoren, programlederne og sist men ikke minst produksjoen teknisk sett. Alt fra kameraføring, lys, fargesetting og lyden. BBC er verdens største kringkaster og ditto budsjetter for produksjon, totalt for hele BBC er det årlig snakk om 4milliarder, pund.... Når dem i tillegg har noen av de beste folkene i bransjen så forklarer vel det og ett seertall på mellom 250 og 350millioner for Topgear alene. Topgear kan få en Honda Civic til å virke spennende, har sett test av nyeste hondaen flere ganger enn når fithgear eller autofil kjører rundt ett hjørne med ferrari. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Top Gear er bra ja, både som program og teknisk. Men skal ikke akkurat si at vårt Autofil er noe dårlig filmet heller da! Lenke til kommentar
chma Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Men skal ikke akkurat si at vårt Autofil er noe dårlig filmet heller da! 7290784[/snapback] Sier ikke at Autofil er dårlig teknisk, men liker akkurat nå rett og slett feelingen ett innslag Topgear gir bedre. Nrk er ikke akkurat dårligere stillt hva angår utstyr enn BBC, og ei heller personell, men er ett eller annet med topgear. Kanskje det feks. er bruk av helikopter i noen shots eller at de rett og slett kan bruke bilene hardere og få mer action og har MYE bilder av det som gjør det "bedre". Men det er jo helt subjektivt da, noen liker blondiner andre brunetter "Problemet" med Autofil er at det er ganske tafatt holdning, humor, testing av biler osv enn Topgear, men de snekka dem bygde var faktisk god underholdning på samme måte som turen til Island for ett par år siden. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det sier seg selv, at i et land med 4,5 millioner innbyggere, så får man mindre penger til å lage et bilprogram enn hos storebror i vest. Gi Autofil-gjengen like mye penger, så blir nok kvaliteten også der bedre enn den er i dag Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det sier seg selv, at i et land med 4,5 millioner innbyggere, så får man mindre penger til å lage et bilprogram enn hos storebror i vest. Gi Autofil-gjengen like mye penger, så blir nok kvaliteten også der bedre enn den er i dag 7328170[/snapback] Problemet er nok at Norge er ganske utbetydelig i bilverden, med vårt lave inbyggertall så får man ikke lov å leke for hardt med en bil. Og selvfølgelig budsjettet til autofil.. Men hvordan man velger bilder(og hva man putter i bildet...), utsnitt, farger, lys osv så liker jeg Topgear bedre og det kunne fint Autofil fått til uten drøye biler, men det er jo en 100% subjektiv mening da. Det er noen baksider med å studere film/tv, du sitter å obduserer alt du ser og legger kanskje merke til en del detaljer andre ikke ser med en gang Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det er noen baksider med å studere film/tv, du sitter å obduserer alt du ser og legger kanskje merke til en del detaljer andre ikke ser med en gang 7329591[/snapback] Kjenner til det ja... i en 4-5 års periode kunne jeg nesten ikke se film på vanlig måte, og fortsatt legger jeg merke til alle feil i en TV-produksjon da jeg har deltidsjobb på en landsdekkende TV stasjon Lenke til kommentar
CZ28 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Noen som vet hvor man kan se Top Gear repriser? på nettet, eller kjøpe DVD'er? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ligg noko på Youtube iallfall, og so finst det ein «best of»-DVD, og nokre andre DVDar. Redigert: Noko på TopGear.com og noko BBC.co.uk. http://www.bbc.co.uk/bbctwo/programmes/?id=best_topgear http://www.topgear.com/content/timetoburn/sections/videos/ Endret 28. november 2006 av incanus Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Ja det er stilrent og pent, men kanskje litt mye til tider. Jeg fotograferer og har liten erfaring med film, men jeg tror da det eneste trikset de gjøre er å polarisere kraftig og bruke høy kontrast, noe som ofte faller "uerfarne" meget godt i smak. 7289844[/snapback] Nåh, det er nok mer enn som så som skal til, både rent kamerateknisk og mer generelt fotografisk arbeid. The average shooting ratio for a modern television programme is about 20 to one. In other words, you shoot 20 minutes of tape for every one minute that makes it to the screen. Top Gear works on a ratio of 250 to one. Top Gear, and I’m not bragging because this part has nothing to do with me, is probably the best-made programme in the world. -Jeremy Clarkson Top Gear er uten tvil den best produserte tv-serien jeg vet om, enten det er fiksjon- eller faktaprogram, og jeg lar meg stadig imponere og inspirere selv om jeg bare driver med stillbilder selv. Hatten av til alle mann! Jeg har forøvrig sett alle episodene, gjerne flere ganger. Godt gjort når jeg bare er mildt bilinteressert. Edit: leif 7289924[/snapback] At man skyter 250 min tape for et min. TV trenger ikke bety god kvalitet, bare at man har filmet mye. På meg virker det heller som om de er litt amatøraktige som trenger så mye tape. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) The average shooting ratio for a modern television programme is about 20 to one. In other words, you shoot 20 minutes of tape for every one minute that makes it to the screen. Top Gear works on a ratio of 250 to one. Top Gear, and I’m not bragging because this part has nothing to do with me, is probably the best-made programme in the world. -Jeremy Clarkson 7289924[/snapback] At man skyter 250 min tape for et min. TV trenger ikke bety god kvalitet, bare at man har filmet mye. På meg virker det heller som om de er litt amatøraktige som trenger så mye tape. 7773615[/snapback] Ja jøss, på samme måte som at Ferrari er amatørmessige sammenlignet med Dihatsu siden de bruker både lenger tid og mer penger på å produsere en bil. Du kan jo spørre deg selv om det virker mest tenkelig at de bruker 250 min råopptak fordi de er perfeksjonister og legger mye tid og krefter i småshots og detaljer, og ikke minst legger ut på lange ekspedisjoner der de åpenbart ikke kan vise 3 dagers sammenhengende kjøring på TVen, eller om BBC bruker å filme bil i ett minutt og så kaster bort de resterende 249 på holde kameraet feil vei eller filme skyene. Endret 22. januar 2007 av CWalken Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 The average shooting ratio for a modern television programme is about 20 to one. In other words, you shoot 20 minutes of tape for every one minute that makes it to the screen. Top Gear works on a ratio of 250 to one. Top Gear, and I’m not bragging because this part has nothing to do with me, is probably the best-made programme in the world. -Jeremy Clarkson 7289924[/snapback] At man skyter 250 min tape for et min. TV trenger ikke bety god kvalitet, bare at man har filmet mye. På meg virker det heller som om de er litt amatøraktige som trenger så mye tape. 7773615[/snapback] Ja jøss, på samme måte som at Ferrari er amatørmessige sammenlignet med Dihatsu siden de bruker både lenger tid og mer penger på å produsere en bil. Du kan jo spørre deg selv om det virker mest tenkelig at de bruker 250 min råopptak fordi de er perfeksjonister og legger mye tid og krefter i småshots og detaljer, og ikke minst legger ut på lange ekspedisjoner der de åpenbart ikke kan vise 3 dagers sammenhengende kjøring på TVen, eller om BBC bruker å filme bil i ett minutt og så kaster bort de resterende 249 på holde kameraet feil vei eller filme skyene. 7775138[/snapback] Jaja. Hovedpoenget mitt var at det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom tapemengden og god kvalitet. Prøv å få en amatørmekaniker til å sette sammen Ferrarien din, så vil du oppdage at det vil ta ganske så lang tid, med mye arbeid, men allikevel ville profesjonelle gjort det mye raskere og med mye bedre resultat. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Jaja. Hovedpoenget mitt var at det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom tapemengden og god kvalitet. Prøv å få en amatørmekaniker til å sette sammen Ferrarien din, så vil du oppdage at det vil ta ganske så lang tid, med mye arbeid, men allikevel ville profesjonelle gjort det mye raskere og med mye bedre resultat. 7776247[/snapback] Men om en mekaniker du vet kan gjøre underverker bruker lang tid på bilen din så er det en indikator på grundig arbeid. Logikken din fordrer at resultatet er middelmådig eller uinteressant. Endret 22. januar 2007 av CWalken Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Noe som egentlig beviser at vi begge bruker meningsløse argumenter, og at det egentlig kun er talentet regissøren og crewet har som resulterer i kvalitet, og ikke den totale lengden tape. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Noe som egentlig beviser at vi begge bruker meningsløse argumenter, og at det egentlig kun er talentet regissøren og crewet har som resulterer i kvalitet, og ikke den totale lengden tape. 7782137[/snapback] Nekter du virkelig på at det er en indikator på grundig arbeid når flinke folk bruker mye tape/tid? Det er helt riktig at mye tape ikke tyder på noen ting helt alene, men det er en fryktelig uinteressant diskusjon. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Saken var nå engang den at jeg skrev det som svar til at det brukes aktivt for å skryte av hvor god serien liksom er. Da virker det litt useriøst. Folk som bedyrer hvor mye arbeid de har lagt i ting pleier å være litt smådesperate etter å bli lagt merke til. Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Saken var nå engang den at jeg skrev det som svar til at det brukes aktivt for å skryte av hvor god serien liksom er. Da virker det litt useriøst. Folk som bedyrer hvor mye arbeid de har lagt i ting pleier å være litt smådesperate etter å bli lagt merke til. 7787253[/snapback] Nå er det angivelig programledern som fremhever hvor omfattende det er å produsere, noe det og er. Man har ofte kun EN dag eller uke til å få bildene man vil, en dag med heli osv. Da blir det mye tape, show hvor man MÅ ha nok bilder å klippe i og dokumentarer så flyr tapene. Tror enda jeg ikke har sett Andy Wilmann som er executive producer skryte av tiden dem bruker, de som lager det bor omtrent på kontoret i etterarbeidstiden. Uansett om dem hadde brukt 1/1 eller 300/1 forhold, de blir sett av OVER 350millioner mennesker verden over som jeg ville tatt som ett tegn på suksess... Man kan fint bruke tonnevis med tape og hundrevis av timer i post fordi man er perfeksjonister, noe man og tydelig ser på TG, det kan ikke bli stort bedre enn det er nå. Dvs den dagen man begynner med HD i denne produksjonen, det må jo ser helt perverst bra ut med TG i 1080P(bbc hd specs er 1080 enten som 25i eller 25P). Menmen, nå er vel TG ett bra eksempel på at SD fremdeles rocker, eller digibeta(med noen innslag av dv...) om man vil Appropos TG så begynner sendingene igjen i england etter hammonds lille krasj i 450Km/t. Trailer: http://us.static.finalgear.com/site/news/tg9trailer.mpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå