twinsen_ Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hovedkort og prosessor, henholdsvis ASUS A7A266 og AthlonXP 1600+. I tillegg har maskina mi følgende data: 640 mb Sdr ram (kommer til å oppgradere til ddr så snart økonomien tillater det), Point of View GeForce3, Soundblaster Live! 5.1, IBM 60GXP 40GB harddisk, Pinnacle PcTV PCI tv-kort og Ucom Nordic ISDN. I tillegg har jeg PLextor 16x/10x/40x brenner og 52x Creative cd-rom. Det som skjer er etter at jeg hare formatert og lagt inn Windows XP (som fungerte helt fint før) får jeg en feilmelding (error-report som kan sendes til microsoft) om at windows ikke kunne fullføre en drawing opperasjon og at Nvidia GeForce 3 har skylden. Maskina fungerer helt fint til å høre musikk og drive tekstbehandling, men så snart jeg skal gjøre grafikkting (se på film, spille spill osv... eller tom. bare installere 3DMark 2001 så blir skjermen svart ett lite øyeblikk før maskina starter på nytt. Det samme skjer også med ett GeForce2 MX400 kort. Er det noen som har peiling på hva det kan være (har formatert 3 ganger så det hjelper ikke, har heller ikke lyst till å skifte OS). MVH Helge Løken P.S. send meg gjerne en mail hvis du kan hjelpe meg eller trenger mer informasjon om problemet [email protected] Lenke til kommentar
sof Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 det kan virke som ett av to... 1) Strømforsyninga er for liten(hvor stor er den?) 2) Kjølingen er for dårlig andre ?? Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 16. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2001 Strømforsyningen er på 340 Watt, så det er neppe problemet! Kjølingen er en taisol kobberkjøler som støtter opp til AthlonXP 1800+ Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 bytt til intel:) så får du aldri det problemte:D __________________ Intel P4 1,9ghz Asus P4T-E Gf 2 ultra:( dual boot Windows 3.0/Windows 3.11 Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 har du prøvd å installere DirectX igjen? Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 16. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2001 Det er ingen ting jeg kan tenke på som hjelper... skjønner ikke hva som kan være galt. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 For å være litt alvorlig. et agp kort er egentlig ikke helt gla i å "dele" irq. jeg husker ikke hvordan det var på mitt asus hk i gamle dager, men jeg tror agp port og pci1 deler irq. du kan prøve å sette en fast irq til kortet? eventuelt så kan du disable ACPI (skyt meg hvis det er feil forkortelse) i bios og la hver enhet finne sin egen irq. prøvd med å intallere et og et kort? bare skjermkort først. så neste. så neste osv, helt til alt funker eventuelt et henger seg, da finner du synderen. Via chipsett liker ikke at du kaster alt inn med engang. Har selv hatt problemet med et geforce kort engang. viste seg at den ikke likte irq deling. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Windows 2000 bruker en ny metode på irq deling som gir systemet 255 'virtuelle' IRQ'er. dette fungerer på den måten at alle ting og tang i maskinen blir oppsatt til IRQ9 og adressert til en av 255 mulige IRQ'er. f.eks mitt Geforce GTS2 kort her ligger på IRQ18, mens nettverkskortet har IRQ19... Eneste unntak er ting som ikke kan eller vil bruke IRQ9, f.eks eldre ISA kort, PAR/COM porter som er oppsatt i bios og likn. Jeg mener på at WindowsXP bruker den samme funksjonen. Det du kan gjøre er å formatere HD'n, nappe ut alle kort som står i maskinen og bare ha grafikk-kortet installet når du legger inn windows på ny. det første du legger inn etter installasjonen er VIA servicepacks deretter grafikkdriverene. deretter prøv grafikken og se etter om det kræsjer eller låser seg. viss ikke, installer det kortet som har minst bandbreddekrav (f.eks modem) i den nederste pci sporet (PCI5 eller 6) og installer drivere. sånn fortsetter du oppover til du har installert alle kortene dine. (modem ->usb-kort ->nettverk ->scsi ->tv ->firewire ->lyd) det mest krevende kortet setter du øverst men prøv å la PCI1 vere tom.. viss de kræsjer i denne operasjonen så har du synderen med det siste kortet du hadde installert. Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 16. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2001 HVa mente du med å legge inn VIA servicepack? Asus A7A er ikke bassert på VIA chipsett [ Denne Melding var redigert av: twinsen_ på 2001-12-16 20:01 ] Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 17. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2001 Har prøvd alle forslag, spessifisert IRQ, formatering med bare grafikkortet, og jeg får bestandig samme feilmeldinga... Alle forslag mottas med takk!!! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Bios med støtte for XP Detonator 23.11 (avinst. gamle drivere først) DX 8.x (Bruk en final-versjon) Om den krasjer ved DirectDraw er det en DX-funksjon. Sjekk D3D-config og evt. oppdater. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 har du prøvd de siste driverne fra Nvidia? Lenke til kommentar
sof Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 nå har du prøvd mange rare ting...kanskje det rett og slett er feil på hardwaren din?? _________________ sof "Svaret er 42" [ Denne Melding var redigert av: sof på 2001-12-17 10:12 ] Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 17. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2001 Hva kan være feil med hardwaren? Alt får jo kontakt med hverandre, BIOSen har jeg allerede oppdatert. Lenke til kommentar
levi Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Har du testa det med WIn2k eller 98? Om det funker der? Kan godt være at du bare har beta-versjon av xp.. :wink: Lenke til kommentar
sof Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 selv om alt kan se tilsynelatende helt bra ut, kan det være at f.eks. minnebrikker e.l. har en liten feil... mange muligheter for hardwarefeil.... Lenke til kommentar
Lego Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Jeg hadde det samme problemet med mitt Gainward Geforce 2 mx kort(siden du nevnte at du hadde et mx 400), men fant heller aldri ut hva som var galt. Men etter at jeg fikk meg et nytt hercules Geforce 3 så funker alt som det skal. Den restartet seg selv i tid og utide bare jeg startet internett explorer??? Men jeg har MSI k7t turbo hk, så det er vell nesten XP det er noe galt med. Tror neppe det er noe galt med hardwaren din. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Hei jeg måtte installere en AGP patch for AMD prossesore. Det tipset fikk jeg da jeg leste en artikkel på Toms hardware. Jeg fant patch`en på AMD sine hjemmesider. Verdt å prøve Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: On 2001-12-16 15:36, iceraven skrev:For å være litt alvorlig. et agp kort er egentlig ikke helt gla i å "dele" irq. jeg husker ikke hvordan det var på mitt asus hk i gamle dager, men jeg tror agp port og pci1 deler irq. du kan prøve å sette en fast irq til kortet? eventuelt så kan du disable ACPI (skyt meg hvis det er feil forkortelse) i bios og la hver enhet finne sin egen irq. prøvd med å intallere et og et kort? bare skjermkort først. så neste. så neste osv, helt til alt funker eventuelt et henger seg, da finner du synderen. Via chipsett liker ikke at du kaster alt inn med engang. Har selv hatt problemet med et geforce kort engang. viste seg at den ikke likte irq deling. Vil det si at ACPI kan fukke opp, så tillegskort ikke blir tilgjengelig. Jeg har nemlig fått problem med et ISA kontrollerkort etter at jeg installerte ACPI! Sorry for off-topicen, men har hatt problem med det se... Lenke til kommentar
twinsen_ Skrevet 17. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2001 Nye opplysninger til problemet: Når jeg går inn i advanced properties på skjermkortet og drar slide på hvor mye hardware accleration det skal være til der hvor jeg slår av direct draw og direct 3D fungerer ting som det skal! Betyr det at det er noe galt med driverne til skjermkortet (har 23.11, de nyeste offesielle driverne fra Nvidia) eller directx versjonen min. Det eneste som er rart er at jeg brukte jo akkurat det samme før jeg byttet, og da fungerte det helt utmerket! Jeg kan også opplyse om at jeg er sikker på at det ikke er noen betaversjon el. av xp jeg har, men fullversjon i proffesional utgave. Ett spørsmål til: hvordan før jeg innstallert direct x 8.0 på nytt? jeg får bare beskjed om at det er installert fra før når jeg prøver og installere det, har heller ingen mulighet til og avinstallere det så vidt jeg kan se. [ Denne Melding var redigert av: twinsen_ på 2001-12-17 17:16 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå