Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men selv foretrekker jeg [] rett og slett fordi jeg synes den er mest oversiktig..men dette er vel egentlig en sak om smak og behag.

7477743[/snapback]

Nja, jeg er ikke helt enig. Det burde ikke være smak og behag, og «å foretrekke» burde ikke være et tema her. Man bør ha én standard og følge den.
Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg på kode som fortrinnsvis kun behandles av samme person, skal prosjektet behandles av flere personer bør (skal som Ueland sa) det bestemmes en standard (gjerne etter sun sin code convention da).

7479396[/snapback]

Og ser du i det hele tatt noen grunn til ikke å bare holde seg til Suns (eller andres) konvensjoner fra begynnelsen av?
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen som har noen bra steder eller bra tips til hvordan jeg skal lære meg Java? Setter STOR pris på all hjelp. Gjerne noen å chatte med på msn om noen har tid og lyst. ([email protected])Jeg sliter... *gråtelitt*

7289330[/snapback]

Hei Emily83!

 

Jeg håper du har klart å få hodet rundt Java (er jo en stund siden du skrev den opprinnelige posten), men jeg tenkte jeg dele min erfaring fra en lignende situasjon.

 

En veninne som skulle lære Java som del av meteorologistudiet spurte meg om hjelp med en oppgave som var relativt enkel. Det jeg oppdaget var at noen basiskunnskaper ikke satt, til tross for at hun var kommet mye lengre i boken enn der de ble forklart.

 

Jeg tror noe av problemet for mange ligger i at programmering virker til å være en abstrakt kunst, men etter at man har lært de grunnleggende konseptene går det glatt.

 

Nøkkelen til suksess er i programmering den samme som i mattematikk: les et kapittel, gjør alle oppgavene. Hvis det er noe du ikke forstår, finn det ut (ved å spørre) før du går videre til neste kapittel. Noen lærer det dog ved å sette seg ned å se på kode, og lære seg litt etter litt, men jeg vil nok ikke andbefale deg dette, særlig siden du har dårlig tid og kanskje oxo dårlig motivasjon...? :)

 

Til forskjell fra mange andre fag er nesten alle detaljer viktig i programmering, særlig på et så grunnleggende nivå som løkker og objekter.

 

Det virket som min veninne lettere forsto ting via metaforer, som å se på applikasjonen som et manus som løpes igjennom, klasser for tegninger av hvordan man skal bygge en bil, og objekter som en bil som er ferdig bygd fra tegningen (klassen). Bil min_volvo = new Bil("JR99232"); etc. :)

 

Til slutt, la meg si at selv om dette virker vanskelig og unødvendig, er programmering en virklig nyttig kunst for langt flere enn du aner! Mange oppgaver knyttet til interaksjonsdesign høres for meg ut som programmeringsrelatert, på samme måte som min meteorologi-veninne vil kunne bruke Java til å analysere data fra målinger, og gjøre alle mulige kalkuleringer.

 

Programmering er faktisk ikke vanskelig. Du må bare komme på talefot med konseptene! Er det ikke gøy å se maskinen superraskt gjøre noe for deg du har gitt den instruksjoner om?

 

Lykke til videre! :!:

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar

heisann Java-glade menneskene :p

 

Takk for oppmuntrende innlegg Knutsi! Nå er det bare 3 dager til eksamen :cry: Må vel bare være klar.. Håper jeg består! Hjelper masse å lese her hvertfall...nselvom noen av kodene deres er mer innvikla enn det jeg har lært hittils i mitt pensum..

 

Lykke til til Ueland og Mr.berg også :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Eksamen i morgen ja :dribble:

7695851[/snapback]

 

Hvordan gikk det på eksamen deres?

 

Jeg går på NITH Oslo selv. Ingeniør 2.klasse. Går dere første eller andre klasse? Tingen er at ifjor når jeg gikk førsteklasse, så hadde vi en lærer som var totalt udugelig i Java. Vi klagde og klagde, og til slutt mistet han jobben. Derfor har dere nå fått Stein Marthinsen som lærer, og jeg kan love dere at han er utrolig mye bedre. Så takket være meg og de 3 andre i klassen for all klagingen vår, så slipper dere å få ødelagt førsteåret deres. Vi lærte omtrent null og niks. Måtte pugge alt på egenhånd. Når over halvparten av studentene som hadde Java strøk på eksamen, så skjønte de vel at de måtte gjøre noe med undervisningen/læreren/metodene hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...