Gå til innhold

Fikk refundert XP-kjøpesum

Anbefalte innlegg

EU jobber faktisk for å sikre mest mulig konkurranse. Og det er ikke bra at en eneste bedrift nærmest skal diktere markedet. Folk må få lov til å ha valgfrihet.

7295823[/snapback]

Sant, men EU gjør dette på feil måte. Folk har en valgmulighet, det er bare å skifte OS eller program. Vi ser jo dessuten hvor mange som kjøpte Windows XP uten Media Player.... Men, dette er totalt off topic, og skal ikke diskutere det mer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når EU har plukket ut en del implimenterte programmer ut av Windows kan de også ta ut OS fra ferdige PCèr, ser ingen forskjell der.

Windows er ikke en del av maskinen...  ;)

7295805[/snapback]

Sant det, men, er neppe noe som kommer til å skje.

Skulle likt å sett f.eks. Expert selge alle PC'ene sine uten OS, og at folk måtte kjøpe en retail versjon av XP/Vista (eller hva som helst) og installere dette.

7295815[/snapback]

Eller begge deler, maskiner med og uten, fritt valg...

Likevel tror jeg at ca. 90% vil bli solgt med Windows ferdig installert :)

Lenke til kommentar
Eller begge deler, maskiner med og uten, fritt valg...

Likevel tror jeg at ca. 90% vil bli solgt med Windows ferdig installert  :)

7295849[/snapback]

Jo, men dette finnes som sagt allerede.. Er jo bare å finne seg en annen PC uten OS da :) Ser liksom ikke problemet jeg.

Tror nok den % ville ligget godt over 90% ;)

Lenke til kommentar
EU jobber faktisk for å sikre mest mulig konkurranse. Og det er ikke bra at en eneste bedrift nærmest skal diktere markedet. Folk må få lov til å ha valgfrihet.

7295823[/snapback]

Sant, men EU gjør dette på feil måte. Folk har en valgmulighet, det er bare å skifte OS eller program. Vi ser jo dessuten hvor mange som kjøpte Windows XP uten Media Player.... Men, dette er totalt off topic, og skal ikke diskutere det mer i denne tråden.

7295842[/snapback]

Ja, men her går det på at man ikke skal måtte betale for et produkt man ikke vil ha. EULA definerer dette ganske bra. Men det viser seg at det er en del bedrifter som ikke vil etterkomme dette kravet og at disse bedriftene faktisk tvinger kunder til å betale for noe de ikke vil ha eller kommer til å ha bruk for. Det er dette jeg reagerer på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ja, men her går det på at man ikke skal måtte betale for et produkt man ikke vil ha. EULA definerer dette ganske bra. Men det viser seg at det er en del bedrifter som ikke vil etterkomme dette kravet og at disse bedriftene faktisk tvinger kunder til å betale for noe de ikke vil ha eller kommer til å ha bruk for. Det er dette jeg reagerer på.

7295878[/snapback]

Jamen så kjøp et annet produkt da vel? Om bedriften velger å selge en datamaskin sammen med et OS, som et produkt, og du ikke vil ha produktet... så kjøper du vel noe annet?

Utsalgsstedene har tydeligvis ikke tapt alt for mange kunder på å gjøre det slik - da er jeg 100% sikker på at de hadde skiftet strategi.

Lenke til kommentar

7295878[/snapback]

Jamen så kjøp et annet produkt da vel? Om bedriften velger å selge en datamaskin sammen med et OS, som et produkt, og du ikke vil ha produktet... så kjøper du vel noe annet?

Utsalgsstedene har tydeligvis ikke tapt alt for mange kunder på å gjøre det slik - da er jeg 100% sikker på at de hadde skiftet strategi.

7296074[/snapback]

Skal jeg kjøpe noe, sjekker jeg alltid markedet. Og hvis ikke bedriften jeg spør er samarbeidsvillig, velger jeg selvfølgelig bort denne bedriften til fordel for noen som vil samarbeide. Jeg bruker forbrukermakten min for alt den er verdt. Det er hard konkurranse, og skal en bedrift selge noe til meg, må bedriften levere i forhold til de krav jeg stiller.

Lenke til kommentar
Skal jeg kjøpe noe, sjekker jeg alltid markedet. Og hvis ikke bedriften jeg spør er samarbeidsvillig, velger jeg selvfølgelig bort denne bedriften til fordel for noen som vil samarbeide. Jeg bruker forbrukermakten min for alt den er verdt. Det er hard konkurranse, og skal en bedrift selge noe til meg, må bedriften levere i forhold til de krav jeg stiller.

7296109[/snapback]

Da er jo problemet løst!

Lenke til kommentar

7296109[/snapback]

Da er jo problemet løst!

7296151[/snapback]

Og det er akkurat det artikkelen handler om, at PC-produsenten til denne briten, Dell, var velvillige og refunderte kostnadene for Windows siden han ikke ville godta EULA. Dell har i dette tilfellet skapt presedens for hva PC-produsenter bør gjøre i disse tilfellene.

Lenke til kommentar
Og det er akkurat det artikkelen handler om, at PC-produsenten til denne briten, Dell, var velvillige og refunderte kostnadene for Windows siden han ikke ville godta EULA. Dell har i dette tilfellet skapt presedens for hva PC-produsenter bør gjøre i disse tilfellene.

7296197[/snapback]

Ja, men sånn har det jo vært ifra Dell lenge, at man har kunnet kjøpe PC'er uten OS derfra. Men, skal bli spennende å se hva Dell gjør med dette etterhvert. Tror nok de kommer til å komme en forandring nå.

Lenke til kommentar

7296197[/snapback]

Ja, men sånn har det jo vært ifra Dell lenge, at man har kunnet kjøpe PC'er uten OS derfra. Men, skal bli spennende å se hva Dell gjør med dette etterhvert. Tror nok de kommer til å komme en forandring nå.

7296252[/snapback]

Hva slags forandring tenker du på?

Edit: denne historien har gått verden rundt, og Dell har fått mye skryt fra Linux-miljøer. Så jeg tror ikke at Dell kommer til å forandre på denne praksisen, for dette er god PR og gratisreklame for Dell.

Edit edit: denne praksisen gjelder også i Norge.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gjenopptar denne tråden fordi jeg nå skal kjøpe meg en ny laptop. I den forbindelse gidder jeg ikke kjøpe en Formel1-bil og få med en full sjåfør på kjøpet. Jeg har derfor ringt og hørt om det var mulig å få refundert windowslisensen, det visste de ikke med ringte meg tilbake og sa at det ikke var mulig fordi det var produsenten som hadde bundla Windows med produktet og ikke dem. Jeg henviste til EULAen, men den hadde de aldri hørt noe om. Jeg har nå sendt dem en mail og spurt hva de synes om EULAen til Microsoft og hvordan de tolker den.

Det kan bli interessant å se hva de svarer, og ikke minst interessant hva Microsoft har å si om svaret dems om de ikke respekterer EULAen.

Lenke til kommentar

Den laptop'en jeg har nå, kommer jeg ikke til å ha til evig tid. Og jeg kommer til å bruke EULA'en for alt den er verdt. Når det er tid for neste kjøp av laptop, vil det antakeligvis være Vista som gjelder. Og jeg vil ikke under noen omstendigheter ha Vista. Hvilket merke er det du skal kjøpe?

Lenke til kommentar
Jeg gjenopptar denne tråden fordi jeg nå skal kjøpe meg en ny laptop. I den forbindelse gidder jeg ikke kjøpe en Formel1-bil og få med en full sjåfør på kjøpet. Jeg har derfor ringt og hørt om det var mulig å få refundert windowslisensen, det visste de ikke med ringte meg tilbake og sa at det ikke var mulig fordi det var produsenten som hadde bundla Windows med produktet og ikke dem. Jeg henviste til EULAen, men den hadde de aldri hørt noe om. Jeg har nå sendt dem en mail og spurt hva de synes om EULAen til Microsoft og hvordan de tolker den.

Det kan bli interessant å se hva de svarer, og ikke minst interessant hva Microsoft har å si om svaret dems om de ikke respekterer EULAen.

7445626[/snapback]

Var dette Dell?

Lenke til kommentar
Det som er synd med Dell er at deres bærbare PC'er ikke er så gode i GNU/Linux som det ThinkPad er.

7445659[/snapback]

Har en M1710, og den fungerer utmerket med Linux. Alt funker som det skal, t.o.m. volum knappene. Fantastisk skjerm, og kjører beryl som en drøm. Det som er synd er at jeg betalte windows skatt når jeg kjøpte den. Utrolig unødvendig å en så stor omvei for å IKKE betale for et produkt du ikke vil ha.. (Windows, that is). Litt sløvt av meg kanskje.

Lenke til kommentar
Les EULA, og du får svar. Vet det er tilsvarende i MSOffice.

7445907[/snapback]

Omformulering av spørsmålet mitt:

Er det noen som har EULA til Microsoft Works eller Microsoft Office tilgjengelig?

7447847[/snapback]

Har en helt ny Officebox i handen min nå, dette står på baksiden;

Hvis du ikke aksepterer vilkårene i lisensavtalen må du retunere produktet umiddelbart for å få refundert dine utlegg.

www.microsoft.com/office/eula/.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...