qualbeen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 *snip*7289657[/snapback] Du har et godt poeng, og det er jo de færreste av oss som faktisk leser disse avtalene. Dette regner jeg med at produsentene av programvaren vet godt, så litt rart de ikke endrer teksten. F.eks kunne de servert en kortfattet liste med de viktigst punktene. Ønsket man mer info kunne man ha trykker på de ulike punkter... Hvor mye er den avtalen man trykker "accept" til egentlig verdt juridisk sett? (Ingen leser de jo). ..mulig dette innlegget ble bittelitt OT, så jeg får vel redde meg inn igjen med at jeg trodde Dell med fler la inn et recovery-image på en egen partisjon på disken? Dette er jo selvfølgelig ingen sak å formatere bort, men en pc fra komplett hadde iallefall en slik partisjon... Lenke til kommentar
Svar Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Heheh sant. Blir som i Øystein Sundes sang der han trenger en driver for å komme på internett, men når han ringer support får han besked om at driveren kan han laste ned fra internett Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE. Det står i klartekst, ikke bare "visstnok i klartekst", svart på hvitt. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE SOFTWARE. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL, COPY, OR USE THE SOFTWARE; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND, IF APPLICABLE. Det står i klartekst, ikke bare "visstnok i klartekst", svart på hvitt. 7289869[/snapback] Står det dette i den norske teksten også? Det vil si at man faktisk kan kjøpe en bærbar fra en nettbutikk og gi beskjed at man ikke er enig med avtaleteksten og be om pengene for OS'et tilbake... eller hva? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Spør, og du skal få svar: VED Å INSTALLERE, KOPIERE ELLER PÅ ANNEN MÅTE BRUKE DETTE PRODUKTET AKSEPTERER DE Å VÆRE BUNDET AV VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN. HVIS DE IKKE AKSEPTERER VILKÅRENE I DENNE LISENSAVTALEN, HAR DE IKKE RETT TIL Å INSTALLERE ELLER BRUKE PRODUKTET, MEN KAN I STEDET RETURNERE DET TIL KJØPESTEDET FOR Å FÅ KJØPESUMMEN REFUNDERT. Hentet fra XP Professional sin eula. Kan ikke misforstås. Endret 15. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dermed blir diskusjonen hva den eventuelle kjøpesummen er... Når prisen er bakt inn i maskin prisen. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Prisen blir vel OEM-prisen på OS'et som butikken opererer med... Endret 15. november 2006 av Makky Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Som sagt, PC-produsentene må betale en viss sum til Microsoft for hver lisens de legger ved en PC. Det er nok denne summen man har krav på hvis man ikke vil godta lisensbetingelsene. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Men det skulle ha vert enklere å kjøpe en pc uten OS. Det er noe det mangler mye av! 7289152[/snapback] Dette har nok mest med logistikk og stordriftsfordeler å gjøre. Bare tenk hvis produsenter av ferdigpakker skulle tilby alle sine maskiner både med og uten ferdig installert OS - da må man plutselig ha dobbelt så mange maskinvarianter i sitt system og på lager, og ting blir plutselig veldig myer mer klønete, tungvint og kostbart i forhold til å kjøre *en* versjon overalt. Endret 15. november 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Men det skulle ha vert enklere å kjøpe en pc uten OS. Det er noe det mangler mye av! 7289152[/snapback] Dette har nok mest med logistikk og stordriftsfordeler å gjøre. Bare tenk hvis produsenter av ferdigpakker skulle tilby alle sine maskiner både med og uten ferdig installert OS - da må man plutselig ha dobbelt så mange maskinvarianter i sitt system og på lager, og ting blir plutselig veldig myer mer klønete, tungvint og kostbart i forhold til å kjøre *en* versjon overalt. 7289982[/snapback] joda, men det er en dårlig unnskyldning. Ut fra din tankegang skulle butikkene kun ha en type hovedkort, skjermkort, prossesor osv inne på lager. Siden de aller fleste butikkene klarer å selge ulike typer prossessorer, hovedkort, skjermkort, kabinett, strømforskyninger, minnebrikker, dvd-rommer, kortlesere, tilleggskort, harddisker osv, kan det da umulig være så vanskelig å slenge av gårde en maskine uten OS? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) kan det da umulig være så vanskelig å slenge av gårde en maskine uten OS? 7290016[/snapback] Poenget er at jobben allerede *er gjort*. De legger inn på alle maskiner som en del av hele produksjons/forberedelsesprosessen sin. Å plutselig ta f.eks. hver 30. maskin 'utenom' systemet er neppe noe de ønsker å gjøre, og ekstrajobben med disse 'utenommaskinene' koster penger og det vil de sikkert ha betalt for. Men hva er problemet? Man får jo penger igjen hvis man ikke vil ha OS'et, og å fjerne det tar jo en brøkdel av den tiden man alikevel vil bruke på å legge inn et annet OS. Ut fra din tankegang skulle butikkene kun ha en type hovedkort, skjermkort, prossesor osv inne på lager. 7290016[/snapback] Dell er en leverandør av 'ferdigpakker' innenfor et klart definert utvalg av maskiner - det er hele businesskonseptet deres. De driver *ikke* med løsninger som man kan tilpasse ned til minste detalj. Hele suksessen til Dell er jo at de slipper kostnadene ved å ha ørten varianter av alt mulig inne på lager bare i tilfelle en kunde skal ha noe utenom normalen. Jeg skjønner godt at du helst ville pålagt Dell å ha 3000 varianter i vareutvalget sitt istedet for 30 fordi det passer best for deg. Men hvis Dell ikke tilbyr det du vil ha så er det da nok av andre steder å handle fra hvor man kan finplukke hver eneste komponent og fritt velge om man vil ha OS eller ikke. Jeg synes dog det er rimelig merkelig å bestille en løsning som kun leveres med et OS ferdig installert når man tydeligvis ikke er interessert i OS'et som er en del av pakken. Endret 15. november 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Kan det ikke hende at MS mener at det er "greit for de" om kunden ber om penger tilbake hvis han ikke vil ha OSet, mens det egentlig er opp til butikken? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 du ha et lite poeng øsse. Butikken kan håndtere denne saken på flere måter og jeg ble litt overrasket av at han fikk oset refundert uten å returnere installasjons cder. En ting Dell (og alle andre som leverer PCer med MS WIN) er å sørge for at kunden blir presentert med lisensavtalen før levernse. Dersom man kjøper en PC der det tydelig er informert om at dette produktet inneholder et OS med en tilhørende lisensavtale, så kan vel også butikken tolke dette til at PCen også må leveres tilbake dersom man ikke aksepterer at dette OSet er installert. Men så kommer det også an på hvor mye logistikk de ønsker å lage for seg selv. Det beste er vel å gjøre som Dell har gjort her; dersom kunden ikke har andre valgmuligheter, så refunderer man kostnaden for den delen av produktet kunden velger å ikke benytte seg av. Men det er jo også et eksempel på at det er mye penger å tjene på at folk ikke vet hva de har rett på. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dersom det faktisk står i lisensavtalen, så burde det vel ikke være noe i veien for det, dog ville Dell gjort det enklere for seg selv dersom man kunne bestilt PC uten OS. Dvs nå spørs det vel litt hvor mange som bestiller PC fra Dell som ikke ønsker Windows, evnt i tillegg til Linux. 7289411[/snapback] De har sikkert en avtale med M$ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart (brukte en Latitude D620 som priseksempel). Endret 15. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart (brukte en Latitude D620 som priseksempel). 7290139[/snapback] Men man kan IKKE bruke Dell som eksempel fordi Dell bygger sine egne PCer. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dette var positivt. Det var en stund jeg lurte på om jeg skulle gjøre noe sånt ved et eventuellt kjøp. Gratis alternativ som Ubuntu eller Kubuntu vil være tilstrekkelig for store deler av befolkningen. Og med Easy Ubuntu så er det meste av codecs og drivere med. Utenom Windows-spill, så vil gratis alternativ kunne brukes til det aller meste. For mange er prisen på Windows for høy også. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dell er en leverandør av 'ferdigpakker' innenfor et klart definert utvalg av maskiner - det er hele businesskonseptet deres. De driver *ikke* med løsninger som man kan tilpasse ned til minste detalj. Hele suksessen til Dell er jo at de slipper kostnadene ved å ha ørten varianter av alt mulig inne på lager bare i tilfelle en kunde skal ha noe utenom normalen. Jeg skjønner godt at du helst ville pålagt Dell å ha 3000 varianter i vareutvalget sitt istedet for 30 fordi det passer best for deg. Men hvis Dell ikke tilbyr det du vil ha så er det da nok av andre steder å handle fra hvor man kan finplukke hver eneste komponent og fritt velge om man vil ha OS eller ikke. 7290054[/snapback] Jeg har ingen problemer med Dells måte å selge maskiner på. Og jeg forventer heller ikke å få maskine uten OS fra Dell, siden de (som du nevner) lever av å selge ferdige maskiner. Og jeg er helt enig i at for de aller, aller fleste så består en "ferdig maskin" av OS med tillegsprogrammer. Da jeg skrev mitt forrige innlegg tenkte jeg mer på bedrifter som komplett. Her kan man kjøpe masse enkeltkomponenter fra mange ulike leverandører, og det er intet problem å kjøpe harddisker uten OS fra komplett. Slik sett oppstår vel problemet med komplett i det man ønsker at de skal bygge sammen maskinen for deg. Da blir man nemlig pålagt å ta med operativsystem. Hvorfor aner jeg ikke, men jeg ser selvfølgelig argumentet med at arbeidet/rutinen ville blitt annerledes for en maskin uten software. Det er flott at man gå tilbake til leverandør og kreve penger tilbake, men dette blir ekstraarbeid for kunden. I tillegg hadde jeg aldri hørt om dette valget før nå, så slik sett er det ikke et reelt valg for kunden. Hvis (nett)butikkene opplyste kundene om at man kan nekte å godta installasjonvilkårene, for deretter å få penger tilbake, ville ikke savnet etter maskin uten OS vært like stort... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ringte Dell nettopp nå. Å si nei til Microsoft sin EULA kan faktisk bety over 1000 kr spart (brukte en Latitude D620 som priseksempel). 7290139[/snapback] Men man kan IKKE bruke Dell som eksempel fordi Dell bygger sine egne PCer. 7290147[/snapback] Og det gjør ikke HP, Lenovo, Pacard Bell osv? Likevel så leverer Dell sine PC'er med Windows som standard, i hvert fall den modellen som jeg har sett på. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Og det gjør ikke HP, Lenovo, Pacard Bell osv? Likevel så leverer Dell sine PC'er med Windows som standard, i hvert fall den modellen som jeg har sett på. 7290177[/snapback] Poenget er vel at dell bygger pc'n din på bestilling... nei, dette gjør som regel ikke HP, Lenevo, Pacard Bell osv.. Der kjøper du som oftest et ferdig laget alternativ fra en butikk som distriuberer disse ferdigpakkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå