Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vi kutter ned på sukker og brus!

Notatblokk

Anbefalte innlegg

Drikker ikke lengere brus med sukker. Sjokolade spising er begrenset til to ganger i uken (300g) Disse foretakene skyldes frykt for diabetes. Har to kompiser, som begge var friske (Slanke, ingen diabetes i familien) som var glade i sukker og fikk denne sykdommen. Livet har nå blitt et helt annet der de må holde seg i nærheten av insulin og kontrollere kostholde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnet positiv påvirkning av....bekjente ( :p ) så har jeg bestemt meg for å slutte å drikke brus. Dvs, ingen brus i uka, og bare litt i helgene. Jeg drakk ikke brus forrige uke, og i helgen drakk jeg 0,66 l brus til sammen, mot kanskje 2 halvannenlitere som jeg lett kunne tømme nedpå til vanlig.

Har heller ikke spist noe særlig godteri siden onsdag i forrige uke. I helgen spiste jeg en halv pose med sånn Dumle Bites.

Ikke for å slanke meg, men for å tenke litt mer over hva jeg faktisk stapper i kroppen. Har også begynt å ha med meg en halvlitersflaske med vann, som jeg drikker av om jeg føler meg sugen på ett eller annet, og gjerne en appelsin eller et eple. Dette hjelper faktisk!

Trenger ikke bly hysterisk, det er jo selvfølgelig opp til en selv hvor streng en vil være :)

Men jeg må si det føltes utrolig deilig da jeg klarte å motstå marsipankaka som lå og frista i kjøleskapet i går kveld! I stedet lukket jeg kjøleskapet og tenkte at dette trengte jeg ikke. Jeg var jo ikke sulten, jeg hadde bare lyst på kake!

Det føles godt å trene viljestyrken, det er sunt å drikke mer vann, og ikke minst sparer jeg penger når jeg ikke løper i kantina og kjøper meg to vafler, skolebrød, kanelsnurrer, iskaffe, nudler og sjokolade hver dag. Det blir jo dyrt etter hvert.

Så er det noen fler som kunne tenkt seg å bli med på å kutte ned på brus og godsaker? :) Så kan vi dele våre erfaringer med viljestyrke og manglende selvbeherskelse her :p

7288865[/snapback]

Fint at du står imot å spise godsaker mitt i uka, meget nice det. Har selv innført dette "gestapo systemet" på meg selv for over 3 år siden, still going strong. Ingen brus mitt i uka, ingen godterier og ingen søtsaker av noen slag, bare vanlig mat og vann/saft.

Noe jeg kan anbefale er å kjøpe Premium dark med 70% kakao eller mer. Dette kan du spise mitt i uka, kakao er faktisk sunt for kroppen. Har alltid noen plater med den sjokoladen i huset, føler jeg et hunger etter søtsaker, tar jeg meg et glass melk, bryter en liten bit premium dark og setter meg ned. Etter det vil jeg ikke ha søtsaker.

Vann er sunne saker og ikke minst den beste tørsteslukkeren. Har alltid ei flaske vann med meg i bilen når jeg skal ut å kjøre lange strekninger, og på jobb drikker jeg ikke kaffe. Jobber på et hotell, så er omgitt av godsaker hele tiden. Det tærer på viljestyrken til tider :p

Lenke til kommentar
Kunne også tenkt meg å kutte ned en del på brusen.

Jeg drikker i snitt 6 liter om dagen, og det er jo selvsagt alt for mye.

I tillegg har jeg lyst til å begynne å spise litt sunnere, men det blir til at vi handler mat hver dag, og man har jo selvsagt alltid lyst på noe godt, og da blir det sjeldent noe sunt....

Synes det er lettere å kjøpe noe sunt som kanskje ikke er så godt til dagen etter. Når man først har kjøpt det, så er det liksom for sent å angre :-)

Marvin

7289561[/snapback]

6 liter om dagen !!?? wow! :D imponerende isåfall!

Noen som vet noe om kunstige søtningsmidler? Feks skal Cola Light og de andre lettbrusene føre til et økt insulinnivå i blodet. Det fører igjen til senket blodsukker og derfor til et økende sukkerbehov (eventuellt økt sultfølelse).

Hvordan kan kunstige søtningsmidler øke blodets insulinnivå? Trodde det var sukker som gjorde det... :ermm:

7289964[/snapback]

Kunstige søtningsmidler påvirker ikke blodsukkernivået. Det er bare en myte. At man får økt sultfølelse er nok individuelt. Jeg merker ikke noe til det(er type 1 diabetiker).

Lenke til kommentar

Kunstige søtningsmidler påvirker ikke blodsukkernivået. Det er bare en myte. At man får økt sultfølelse er nok individuelt. Jeg merker ikke noe til det(er type 1 diabetiker).

7295825[/snapback]

Er nok ikke bare en myte.

Det finnes to hovedgrupper av kunstige søtningsmidler, og den ene av disse gir omtrent samme stigning i blodsukker som vanlig sukrose.

Lenke til kommentar

Bra tiltak! Det er en stund siden jeg bestemte meg for å kutte brus, is, godteri, potetgull og andre saker midt i uka, eller generelt.

Man skulle tro det var lettere når man er to som bor sammen, sånn at man kan passe på hverandre, men det er bare tull. Det er dobbelt så vanskelig fordi når den andre parten har lyst på noe, føler man seg slem hvis man setter foten ned, og etterhvert blir det til at man føler seg slem når man ikke vil ha selv en gang. Hvis det er sånn det skal være skjønner jeg godt at fedre legger på seg mens dama er gravid!

Det er vel 3 år siden det ikke var noen grenser for noenting, men sommeren etter det bestemte vi oss for å gjøre noe.. Så begynte jeg å trene igjen, etter et halvannet år langt opphold, og da ble det enda lettere å ikke skeie ut.

Først gikk vekta ned, så kom kondisen, og nå savner vi ikke snop engang. Digg!

Lenke til kommentar

Hva var det hun sa hun der fitnessdronningen på tv. 0,5 liter brus om dagen i ett år = 10 kg fett ?

Som pizzafordi sa ovenfor. Spis mat med lav glykemisk indeks gjennom hele dagen, så får du et stabilt humør, forebygger sykdommer som diabetes, og søtsuget tar av med tiden, samt forbrenningen blir bedre. Spiser du mye baguetter, hvitt brød, brus og annet så får du insulinnivå lik en heftig sinuskurve, ikke å anbefale. Ligg unna; Hurtigris, baguetter,loff, cornflakes, puffet ris, vafler og ikke for mye brus. Det er juggelmat. :yes:

Jess, krom har hjulpet meg en del med å holde meg unna godis. (Regulerer kolestrol og blodsukker, demper lysten på søtsaker)

Lenke til kommentar

Glykemisk indeks, var ikke det det svadaet som Fedon kom opp med?

Svada spør du meg.

Nei spist ofte og regelmessig, vær tredje time, ca 6 små måltider om dagen. Hold seg unna søtsaker, men unn deg selv en liten bit mørk sjokolade i ny og ne, er godt for hjerte. Husk da at den må ha kakao innhold på 70% eller mer.

Grov brødmat, yoghurt og frukt er prdukter du kan ta i bruk om dagen av mat. Om du spiser ofte, dog ikke så mye, får du opp forbrenningen og går raskere ned i vekt.

Lenke til kommentar

Du, Peter pan. Les litt om ting før du uttaler deg for mye da. Kan være greit å ha lest litt om det. Altså, glykemisk indeks er et mål for karbohydratholdige matvarer, og hvilken effekt det har på blodsukkeret ditt. Spiser du en loff, så er den veldig lettfordøyelig for kroppen, og inneholder lite næring. Når kroppen da fordøyer den, så vil glukosen fra brødet bli tatt opp og gjort om til glykogen i leveren (?), der det videre vil primært bli transportert til muskler. Når dette skjer slepper kroppen ut lagringshormonet insulin for å "hente" karbohydratene/energien, dette hemmer bl.a. kroppens metabolisme, og stimulerer til økt fettlagring. Er man lite aktiv, så trenger ikke musklene karbohydratene og det blir lagret som, ja, fett. Vil man holde blodsukkeret stabilt, så ligger man unna mat med for høy glykemisk indeks.

En del matvarer har egenskapen at kroppen bruker lengre tid på å bryte ned karbohydratene. Det resulterer i et mer stabilt blodsukker.

Etter trening er en annen sak.

Og ja, det stemmer at det beste er å spise flere og mindre måltider for å holde forbrenningen høyt oppe. De sjokoladene med høyt kakaoinnhold er jo ikke så gale, men en slik halvstor plate inneholder sykt mye energi, så ikke spis for mye.

Lenke til kommentar

7295825[/snapback]

Er nok ikke bare en myte.

Det finnes to hovedgrupper av kunstige søtningsmidler, og den ene av disse gir omtrent samme stigning i blodsukker som vanlig sukrose.

7299360[/snapback]

Stemmer det. Styr unna søtningsmiddel som ender på -ol. Cola light/zero, pepsi max og andre typer lettbrus er ikke søtet med slikt søtningsmiddel.

Disse søtningsstoffene påvirker blodsukkeret:

Sorbitol

Mannitol

Xylitol

Laktitol

Maltitol

Disse søtningsstoffene påvirker ikke blodsukkeret:

Sukralose

Aspartam

Acesulfam K

Sakkarin

Cyklamat

Lenke til kommentar
Du, Peter pan. Les litt om ting før du uttaler deg for mye da. Kan være greit å ha lest litt om det. Altså, glykemisk indeks er et mål for karbohydratholdige matvarer, og hvilken effekt det har på blodsukkeret ditt. Spiser du en loff, så er den veldig lettfordøyelig for kroppen, og inneholder lite næring. Når kroppen da fordøyer den, så vil glukosen fra brødet bli tatt opp og gjort om til glykogen i leveren (?), der det videre vil primært bli transportert til muskler. Når dette skjer slepper kroppen ut lagringshormonet insulin for å "hente" karbohydratene/energien, dette hemmer bl.a. kroppens metabolisme, og stimulerer til økt fettlagring. Er man lite aktiv, så trenger ikke musklene karbohydratene og det blir lagret som, ja, fett.

7301132[/snapback]

Hva med å ikke stole blindt på hva smartinger som Fedon og andre forteller deg? Jeg som er IT-mann, sitter på rævva hele dagen, drikker 1 liter av ekte sukkerholdig Cola hver eneste dag. Spiser osteloff til lunch, ingen frokost og en stor middag bestående av poteter saus og ca 400-500 gram kjøtt hver dag.

I tillegg så spiser jeg ganske mye godterier, jeg vil tippe ca 600 gram potetgull i uka + en del sjokolade og gummigodterier.

Jeg er ikke feit, jeg er faktisk på den nedre skalaen av BMI. Jeg trener aldri og rører meg veldig lite. Jeg gjør stort sett arbeidet mitt sittende på en stol, hele dagen. Dessuten så drikker jeg te med masse sukker i. Jeg skulle egentlig vært død for lenge siden hvis man skulle hørt på Fedon. I tillegg så snuser jeg også:D Hvordan forklarer du at jeg ikke har diabetes eller har blitt smellfeit for lenge siden? Det skulle jeg gjerne likt og visst.

Glykemisk indexspising er bare tull og oppspinn. Se bare på kineserne, de spiser da ikke annet enn ris, noe som tydligvis skal være innmari farlig. Det er vel knapt nok et folkeslag det finnes fler av. Indere spiser også bare ris og grovbrød har de faktisk aldri hørt om. Muttern har vært gift med en inder i 5-6 år, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg ser ikke på dette som spesielt usunne folkeslag.

De som jeg kjenner som er overvektige, kan dere gjette hvilken type brus de drikker? Joda, det skal jeg fortelle dere... De drikker "lett brus".

Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke er feit og slapp. Jeg trente i 2 måneder i fjor, det førte bare til at jeg spiste mer, så det slutta jeg med, hvis jeg spiser noe mer enn det jeg gjør nå så har jeg knapt nok råd til å leve.

Lenke til kommentar

Sukk, den posten der var bare trist å lese.

Det er så alldeles ikke tull. G.I. for mat var grunnlaget for de ~13 kg'ene jeg la på meg i muskelmasse gjennom grunnkurs til vk2. Både Treningsforum.no, TN.no, Iform.no og flere av de største treningssidene tar for seg dette som i kosthold. Jeg snakker av erfaring.

Det er noe som heter individualitet vet du, og ingen har helt lik metabolisme, men tenker man langsiktig ville jeg ikke dyttet i meg for mye godteri. Ser for meg du er på god vei til å få litt av hvert. Kroppen har ingen fysiologiske behov for godteri og brus, i bunn og grunn, men det er tilgjengeligheten og latskap som gjør at du spiser det. Å være tynn er en ting, å være fit er en annen.

Det er ikke bare fettprosenten usunn mat påvirker... du kommer til å dø av blodpropp når du er 50. Hvis du ikke er interessert i å ha en sunn kropp (ikke slank) er dette feil forum for deg.

Prøver bare å hjelpe folk som deg.

Lenke til kommentar

Det er flere tilfeller hvor radmagre godtespisere plutselig eser ut, fordi bukspyttkjertelen ikke klarer å jobbe så effektivt lenger ... Gled deg til det.

Det å kutte ut snop og brus virker kanskje ille til å begynne med, men etter en stund er savnet borte, og da er det liksom ingen sak lenger. :)

Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp med brus/godteriforbud utenom lørdagen, og har rett og slett underbevisst fulgt reglene videre etter at foreldrene mine sluttet å bry seg. Hender jeg skeier ut med en cola midt i uka når jeg først er på butikken, men det er ytterst sjelden.

MEN, jeg hiver innpå med rosiner og annen lettfordøyelig drit når jeg føler for det, fordi jeg har dårlig viljestyrke :p

Mitt forslag: Før du begynner å spise mindre, tren heller mer. Så brenner du av kaloriene. Jeg gikk ned 3kg etter å ha hatt to uker med 17t trening per stykk.. Har tung beinbygning, men ligger likevel på 20,3 i BMI. Du lever bare en gang. Å kutte HELT ut med godteri og brus høres helt bak mål ut for meg. Du lever bare en gang, hvorfor ikke kose seg når man har sjansen?

Lenke til kommentar

Fordi jeg slipper å gå gjennom samme lengselen som deg, liker tanken over å ha kost meg med godterier hele livet, samt at jeg mest sannsynlig ikke vil få noen bieffekter av det ;)

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker å ha noe å putte i kjeften på julaften/bursdager/fester. Og da snakker jeg ikke om en fruktcocktail som sannsynligvis har nok kalorier til å kaste seg over deg likevel.

MEN! måtehold er viktig. Spiser du små mengder snop ofte, er dette verre enn en heftig en to ganger i måneden.

Som en biologilærer sa: Alt er giftig i store mengder, unntatt vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...