Gå til innhold

Bygg din egen V8-er

Dragon Hunter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

riktig at du får bedre dreiemoment ved lengre slaglende.. (det har ofte med at jo lengre slaglengde du har, jo mer volum får du) f.eks du slår jo mye hardere med lange slag enn ved korte ;) .

dreiemoment er hvor stor evne motoren har til å yte krefter. (mener jeg å huske)

Lenke til kommentar
riktig at du får bedre dreiemoment ved lengre slaglende.. (det har ofte med at jo lengre slaglengde du har, jo mer volum får du) f.eks du slår jo mye hardere med lange slag enn ved korte  ;) .

dreiemoment er hvor stor evne motoren har til å yte krefter. (mener jeg å huske)

7299359[/snapback]

Har ikke kun med slaglengde å gjøre. Størrelsen på sylinder og stempel har også sin innvirkning på volumet.

Lenke til kommentar

Slaglengde har mye med dreiemoment å gjøre, det måles jo i Nm, der N står for newton som er en måleenhet for kraft, her blir det trykket som presser stempelet ned, og m er meter, Nm er kraft gange meter. (tror jeg :blush: ) lengden vi ganger med her er avstanden mellom øvre og nedre dødpunkt (slaglengde), eller veivradiusen*2.

Rett meg viss jeg tar skammelig feil :)

Edit: Alvorlig feilformulering :no:

Endret av Suncurtain
Lenke til kommentar

ganske riktig.. menne nm er kraft*arm.. ellers flott :)

det med at hestekrefter har med toppfart å gjøre er vel BS :p det må du har fra nfs: carbon :p dreiemoment har mye med akserelasjonen å gjøre. Derfor amerikanske "muskelbiler" akser så bra som de gjør, ikke pga. de har så mange hestekrefter, men pga. alt dreiemomentet ;)

Lenke til kommentar
Nm=akkselerasjon(feil skrevet)

Hk=toppfart

Hk er hvor hardt du treffer veggen

Nm er hvor langt du tar veggen med deg

7297207[/snapback]

Det er det DUMMESTE jeg har hørt.

Nm er kraften i motoren, altså hvor mye krefter som driver veiva rundt. Hestekrefter er kraften i motoren ganget med turtallet, altså effekt. Effekt = Kraft*Tid

For å la meg forklare: Tenk deg at du sykler på en tråsykkel i førstegir. Du skal holde en konstant fart på 10 km\t. Det er ikke tungt å tråkke, men du må tråkke vanvittig fort. Så girer du til det høyeste giret. Nå må du tråkke ekstremt hardt, men du trenger ikke tråkke fort.

I begge tilfellene har du teoretisk NØYAKTIG lik effekt\hestekrefter på bakhjulet, men forholdet mellom moment (hvor hardt du tråkker), og turtall (hvor fort du tråkker), forandrer seg. Derfor vil en traktormotor på 200hk og en motorsykkel-motor på 200hk være nøyaktig like sterke når forholdet mellom moment og turtall er kompensert for med giring.

Nå kunne man også snakket om turtallsområdet der man har effekt, men det får bli en annen diskusjon.

-Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...