vivastar Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Nm=akkselerasjon(feil skrevet)Hk=toppfart Hk er hvor hardt du treffer veggen Nm er hvor langt du tar veggen med deg 7297207[/snapback] Det var din definisjon av HK og Nm Endret 16. november 2006 av vivastar Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Er rett det kverna sier om det med veggen. Men Hk er ikke toppfart og Nm er ikke akselerasjon. Lenke til kommentar
nerval Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 ca 365 hk / 380 nm... ikke lett lese nøyaktig av Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Du får høyt dreiemoment av lang slaglengde, stemmer? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Vel, med større volum får du mer dreiemoment. Store amerikanske V8-ere har betydelig mer potensiale for akselerasjon i forhold til mindre motorer pga. det store dreiemomentet som oppstår pga. det store volumet. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg ligger rett under 350 hk og jeg trok bare random deler. Har ikke peiling på motorer i det hele tatt. Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 riktig at du får bedre dreiemoment ved lengre slaglende.. (det har ofte med at jo lengre slaglengde du har, jo mer volum får du) f.eks du slår jo mye hardere med lange slag enn ved korte . dreiemoment er hvor stor evne motoren har til å yte krefter. (mener jeg å huske) Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Fikk ca 340HK ved 5500 RPM på første forsøk. Valgt på måfå, selvfølgelig. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 riktig at du får bedre dreiemoment ved lengre slaglende.. (det har ofte med at jo lengre slaglengde du har, jo mer volum får du) f.eks du slår jo mye hardere med lange slag enn ved korte . dreiemoment er hvor stor evne motoren har til å yte krefter. (mener jeg å huske) 7299359[/snapback] Har ikke kun med slaglengde å gjøre. Størrelsen på sylinder og stempel har også sin innvirkning på volumet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 hvilke deler gir best utslag ? Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Slaglengde har mye med dreiemoment å gjøre, det måles jo i Nm, der N står for newton som er en måleenhet for kraft, her blir det trykket som presser stempelet ned, og m er meter, Nm er kraft gange meter. (tror jeg ) lengden vi ganger med her er avstanden mellom øvre og nedre dødpunkt (slaglengde), eller veivradiusen*2. Rett meg viss jeg tar skammelig feil Edit: Alvorlig feilformulering Endret 16. november 2006 av Suncurtain Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 ganske riktig.. menne nm er kraft*arm.. ellers flott det med at hestekrefter har med toppfart å gjøre er vel BS det må du har fra nfs: carbon dreiemoment har mye med akserelasjonen å gjøre. Derfor amerikanske "muskelbiler" akser så bra som de gjør, ikke pga. de har så mange hestekrefter, men pga. alt dreiemomentet Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Her er mitt resultat. Valgte de mest fancy tinga, eller de tinga jeg tolket som mest fancy Lenke til kommentar
wilai Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Fikk det samme så deg skag1 Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 360 gamp på første forsøk og ca det samme i nm.. jeg har ikke peiling i heletatt å bare valgte random Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 362 HK@5093 RPM 396NM@3596 RPM Første forsøk... Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Nm=akkselerasjon(feil skrevet)Hk=toppfart Hk er hvor hardt du treffer veggen Nm er hvor langt du tar veggen med deg 7297207[/snapback] Det er det DUMMESTE jeg har hørt. Nm er kraften i motoren, altså hvor mye krefter som driver veiva rundt. Hestekrefter er kraften i motoren ganget med turtallet, altså effekt. Effekt = Kraft*Tid For å la meg forklare: Tenk deg at du sykler på en tråsykkel i førstegir. Du skal holde en konstant fart på 10 km\t. Det er ikke tungt å tråkke, men du må tråkke vanvittig fort. Så girer du til det høyeste giret. Nå må du tråkke ekstremt hardt, men du trenger ikke tråkke fort. I begge tilfellene har du teoretisk NØYAKTIG lik effekt\hestekrefter på bakhjulet, men forholdet mellom moment (hvor hardt du tråkker), og turtall (hvor fort du tråkker), forandrer seg. Derfor vil en traktormotor på 200hk og en motorsykkel-motor på 200hk være nøyaktig like sterke når forholdet mellom moment og turtall er kompensert for med giring. Nå kunne man også snakket om turtallsområdet der man har effekt, men det får bli en annen diskusjon. -Erlend Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) klarte 355hk på 6000rpm. 1 forsøk 2forsøk ; 330hk på 3000rpm Endret 18. november 2006 av FirstPrice Lenke til kommentar
Northland Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Høyt dreiemoment er så utrolig mye tøffere enn mange hester. 7297273[/snapback] Vis du er en lastebil ja! Jeg fikk 376hk og 381nm.. Skulle hatt en Dodge Challenger eller Charger med en monster v8`er i! Endret 19. november 2006 av Street-gloW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå