CaveDog Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Har nettop fått et P4B533-V hk og en p4 2.53 (533) prosessor. Ellers har jeg Crucial pc2700 ram. Har prøvd å overklokke litt, men jeg er relativt ny på den fronten. Kjører relativt ustabilt stabilt i windows med 160x19, dvs 3040mhz, men under større loading og gaming hopper den ut av prosessen. Prøvd vcore på 1.60, 1.65 og 1.70. På 150x19, eller 2850 mhz kjører den ganske stabilt, har ikke de store problemene med noe. Fikk bootet på 170x19, eller 3230mhz, men der var den ikke så veldig villig etter noen sekunder på vei inn i windows. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å kjøre systemet overklokket stabilt? Hovedkortet skulle vel være greit å oc'e med det? Kjører original ribbe og vifte, men det virker ikke som om det er temperaturen det står på. Tempraturen er grei den. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Du kan ikke stole på tempr. som f.eks. AsusProbe gir deg. Prøv med forskjellige måleprogrammer og se om flere viser samme temp. Først da kan du begynne å stole på dette... Og du må nok skaffe deg en annen kjøler/vifte til cpu'n ja, hvis du skal ha det stabilt over 2.9/3.0. Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hvilken "revisjon" av 2.53 er det du har? Begynner på SL..... sks SL6d8 Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Jeg målte temp i bios etter å ha brukt systemet en stund. Var ikke klar over at det fantes forskjellige "revisjoner" av cpu'n, kjøpte min for to uker siden i allefall. Har det noe å si altså? Vel, noen andre som har noen erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
Kane Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hva slags revisjon du har står på selve cpu'en og på et klistremerke på boksen den kom i. Du kan sjekke ut specs. for de forskjellige på http://www.intel.com Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Jeg ser på temp i biosen. Vet ikke hvilket rev det er. Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hvis du finner det ut så er det mye lettere å hjelpe deg :smile: Hvis du ser på Intel boksen så ser du PROD. CODE :mad:xxxxxxxxxxxxxxxx *skal forestille tall og bokstaver* Det er de 5 siste tall og bokstaver vi er ute etter :smile: Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533, Socket PGA478, 512 kB "Northwood" Eneste stedet jeg kan finne noe som i det hele tatt ligner en kode eller har tall i seg er på den plastikkboksen hvor prosessoren lå og det kan vel umulig ha noe med prosessoren å gjøre.. Der står det A64013-001 - A64012-001 Har også sjekket brosjyren som fulgte med, dårlige greier. Hvor nøyaktig finner jeg denne koden? Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Og når jeg først fikk hodet ut av ræva og tenkte meg godt om fant jeg ut at jeg hadde satt klistremerket på innsiden av towerdøren. Prod. koden er : BX80532PE2533DSL6D8 Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Det ser ut som om du har fått samme revisjon som meg dette er en B0-Shrink utgave der kjerna er redusert med 10%! Normalt sett gjennom tidene så har dette hjelpet oss overklokkere å skivise noen få MHz til ut av prosessorene. Men ettersom jeg har prøvd alle revisjoner av 2.53GHz så er denne desidert varmest av dem alle med samme oppsett som før ligger jeg ca 5 grader over det jeg gjorde før! (samme tingen som med AMD) Kjerna er blitt mindre og har derfor mindre kontakt med heatspreaderen som igjen kjøles ned.... [ Denne Melding var redigert av: Hooligan på 2002-11-14 00:53 ] Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Må få tak i noe bedre kjøling da, men det spørs om det er verdt det for 100-200mhz. Den vil vel ikke gå stabilt på noe serlig mer enn 3.1? Støyer vel meget mer og, i tillegg at den faktisk yter bra som den gjør. 2.9 kjører den i allefall dønn stabilt, men med rundt 50 grader med org vifte :/ Får se hva det blir til etterhvert. Noen som har erfaring med vannkjøling? Hva pris sirka ligger det på for et komplett sett? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Du bør uansett skaffe deg bedre kjøling en originalribben når du overklokker. Den originale kjøleribben er allerede på grensen til hva den tåler når du kjører prosessoren på 2.53GHz. Dersom du belaster prosessoren din over lang tid, tipper jeg du finner ut at den er ustabil på 2850Mhz også. Kjør f.eks. "setibenchen" som vi bruker når vi tester hovedkort på slapps.com. Andre programmer som kan benyttes til å teste stabiliteten, er f.eks. Prime95 satt på "torture test" eller CPU Stabilitytest satt til "CPU warming only". Lenke til kommentar
CaveDog Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Vurderer vannavkjøling, slår vel selv den raskeste cpu vifte? I tillegg til stillheten da. Eneste minus er prisen og vekt(tar vel opp mye plass i kabinettet og) Noen som har prøvd nettop å overklokke p4 med vannavkjøling ? Noen over 3ghz? Har et ati radeon 9700pro kort som også kunne overklokkes litt? Er jo ingen nødvendighet, da alt yter meget bra allerede, men mye vil ha mer.. Takk for alle tips og hjelp så langt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå