Moldarin Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hei, Jeg er lei Ubuntu. Ubuntu er fint. Veldig fint. - men at jeg ikke kan oppgradere enkeltprogrammer selv dreper meg! Jeg trenger å kunne legge inn nyeste versjon av et program helt selv uten å gjøre masse tull. Ubuntu reposetoryene er gode, men vel utdaterte. Jeg trenger feks. nyeste Banshee 0.11.x for å få Podcast-støtte, jeg trenger nyeste OpenOffice.org 2.0.3+ for å kunne bruke Sun Weblog Publisher utvidelsen, jeg trenger nyeste Evoulution 2.8.x for å kunne sette på automatisk fjerning av meldinger fra POP-konter ved X interval... Kort sagt: Jeg trenger funksjoner som ennå ikke er oppdatert og tilgjengelig for en long-term-supported Ubuntu. Så hvilken distro trenger jeg? Jeg er ingne kløpper med og trives heller ikke så godt med kommandolinje brukergrensersnittet. Lett programvareinstallering/oppgradering skal vist ikke være lett på Linux generelt. Men med hva er det enklest og mest oppdatert? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Distroen som gjorde susen for meg da jeg ville ha bleeding edge var Arch Linux. Arch Linux kommer nok aldri per definisjon til å bli versjon 1.0 på grunn av at de til enhver tid leverer siste programvare. De har en pakkebehandler som heter pacman som oppfører seg mye likt som apt-get gjør og jeg likte pacman meget bra. Hadde alt jeg trengte på den tiden, ihvertfall. Sjekk ihvertfall ut http://archlinux.org/ Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Archlinux er ein meget fin distro, som bruker rullande oppdatering, noko som betyr at du ikkje treng å vente i 6mnd til neste slipp for å få oppdatert probrammvare. Men, du må være villig til å lese litt dokumentasjon sjølv. Du må være villig til å bruke kommandolinja og redigere konfigurasjonsfilane sjølv. Men ikkje la det skremme deg, sjå på det som ein god mulighet til å lære istadenfor. Eit lite tips, det er masse vennlege folk på #archlinux @ freenode som kan hjelpe deg vist du får problem. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Da vil jeg faktisk anbefale FreeBSD. Dette er riktignok ikke en linux-distro, men støtter de fleste programmer du finner i GNU/Linux. Ports er godt oppdatert, og inneholder de nyeste versjonene av de fleste programmer som du leter etter. Dessuten er FreeBSD ganske stabilt. Ellers har du Slackware. Dette er en linux-distro, men skiller seg fra de fleste andre. Her kan du gjøre nesten hva du vil. Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Har god erfaring med FreeBSD, så det vil jeg anbefale. Som nevnt over er dette et veldig stabilt program som erfaringsmessig er veldig godt oppdatert =) Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hei, Jeg er lei Ubuntu. Ubuntu er fint. Veldig fint. - men at jeg ikke kan oppgradere enkeltprogrammer selv dreper meg! Jeg trenger å kunne legge inn nyeste versjon av et program helt selv uten å gjøre masse tull. Ubuntu reposetoryene er gode, men vel utdaterte. Jeg trenger feks. nyeste Banshee 0.11.x for å få Podcast-støtte, jeg trenger nyeste OpenOffice.org 2.0.3+ for å kunne bruke Sun Weblog Publisher utvidelsen, jeg trenger nyeste Evoulution 2.8.x for å kunne sette på automatisk fjerning av meldinger fra POP-konter ved X interval... Kort sagt: Jeg trenger funksjoner som ennå ikke er oppdatert og tilgjengelig for en long-term-supported Ubuntu. Så hvilken distro trenger jeg? Jeg er ingne kløpper med og trives heller ikke så godt med kommandolinje brukergrensersnittet. Lett programvareinstallering/oppgradering skal vist ikke være lett på Linux generelt. Men med hva er det enklest og mest oppdatert? 7288761[/snapback] Ser ikke ut til at du har lest distro tråden her i forumet. En distro som er veldig bleeding edge(og med det mener jeg at et program i repoet oppdateres innen 2 uker av release) er Fedora Core. Har selv lagd en guide til hvordan du kan sette opp denne Distroen etter instalasjon(altså, instalere Java, flash, codecs, ati/nvidia drivere, amarok med mp3 støtte... osv...). Ta hvertfall en titt på posten min i Distro tråden og eventuelt litt nærmere på distroen selv Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Eg vil absolutt anbefale Arch Linux Eg har prøvd Ubuntu, Kubuntu, FC og SuSe. For min del var det utvilsomt Arch som kom best ut. No er eg blitt avhengig av pacman og kunne ikkje tenke meg eit liv(pc-liv ) utan Lykke til med valet Edit: eg har forresten sjekka dei programma som krever nye versjonar av, og alle dei ligg i pacman. Enkelte med til og med ein nyare versjon enn du nevner Endret 15. november 2006 av rEaliTY Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hmm... Fikk nesten lyst til å konvertere tilbake til Arch, jeg, nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå