Gå til innhold

Optimize image på nikon d50

Anbefalte innlegg

Nikon d50 (og andre nikon?) har ein funksjon som heiter optimize image (ligg i verktøymenyen øverst) der ein kan stilla på hue, saturisation og slikt.

Etter at eg hadde fikkla litt med denne funksjonen fekk eg eit par særdeles utvatna bileter frå chessmusikalen i Oslo. Klok av skade lure eg på om det er vitts å bruke denne funksjonen i det heile tatt? Det er vel like så greit å redigere bileta i ettertid?

Eg misstenke autoinstillingane på kamera for å bruka optimize image, dvs, "barn", "landskap", "porterett" osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klok av skade lure eg på om det er vitts å bruke denne funksjonen i det heile tatt?

7288469[/snapback]

Egentlig ikke. Det er vel mest for å tilby litt mer auto-oppfrisking av bilder lignende det mange kompaktkameraer gjør slik at ting i 3 av 4 tilfeller ser bedre ut rett fra kameraet. Grei funksjon til 'familiebilder' og sånt som mange ikke justerer noe i ettertid alikevel, men hvis bildene dine uansett skal en tur i Photoshop så har det lite for seg.

En en eventuell oppskarpning/fargemetning eller lignende i kameraet kan jo også bli 'for mye' og dermed ødelegge utgangspunktet ditt for videre justering. All slik justering som skjer i kameraet kan du gjøre i ettertid i Photoshop - det du ikke kan redde er hvis kameraet har vært litt vel ivrig på enkelte typer motiv.

Når det er sagt så har jeg faktisk stilt inn oppskarping opp et lite hakk i kameraet på mitt D200 fordi bildene helt ujustert er veldig 'flate' og jeg endte opp med å kjøre skarping på absolutt hvert eneste bilde uansett for å få litt detaljer i dem. Jeg har dog alltids RAW i bakhånd (skyter vanligvis RAW+JPG samtidig) hvis det er sjelden gang blir i overkant. Men dette har nok mest å gjøre med at D200 er veldig konservativ når det gjelder å tukle til 'originalbildet' selv når man kjører JPG. Jeg har sammenlignet med D80 som på mange måter har samme teknologi og samme bildebrikke, og med samme lysforhold og identisk objektiv så er det mer 'futt' i JPG-bilder rett fra D80en selv om alle korrigeringsinnstillinger i kameraet er satt til 0. RAW-filene derimot var så godt som identiske, så på D80 skjer det nok mere 'kunstig bildeforbedring' enten man vil eller ikke (på godt og vondt) bak kulissene.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Eg misstenke autoinstillingane på kamera for å bruka optimize image, dvs, "barn", "landskap", "porterett" osv.

7288469[/snapback]

Det er helt rikitg. Motivprogrammene er for nybegynnere, og det gjøres derfor tilpasninger i disse programmene fra optimize-menyen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...