Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Begrense strømmen mellom 2 batterier

Anbefalte innlegg

Jeg har to batterier, hver på 75Ah. Jeg ønsker å koble disse sammen, men ledningen mellom dem tåler ikke mer enn 10A. Altså trenger jeg en krets som regulerer spenningen inn på batteri 2 slik at ledningen ikke skades. Samtidig vil jeg at batteriene bare skal være koblet sammen dersom batteri 1 lades, dvs. spenningen på dette er over ca. 13V.

Batteriene ligger langt fra hverandre, og med denne løsningen kan jeg trekke mye strøm, 40A-50A, fra batteri 2 over korte tidsintervaller, samtidig som en strøm på <10A går inn på batteriet.

Oppsettet blir da:

generator - batteri 1 - ledning maks 10A - relee/spenningsregulator - batteri 2 - strømbruker som tidvis trekker mye strøm

Noen forslag til hvordan jeg kan lage denne kretsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er eneste grunnnen til at du ønsker å koble dem sammen at du ønkser å kunne lade begge med bare en lader? Hvis det er tilfelle trenger du et diodeskille. Da tar du en ledning fra diodeskille til hvert batteri og en til laderen. Du får kjøpt ferdig slike beregnet på oppgaven, men de har et spenningsfall på ca. 0,7-1,2 V som gjør at du bør ha en lader med egen føler på batteriet for å kunne topplade dem.

space

Lenke til kommentar
Batteriene er plassert i en bil, men for å unngå at spørsmålet blir flyttet til bilsidene nevnte jeg ikke det.. Batteri 1 står i motorrommet og batteri 2 står i bagasjerommet der det er innlagt strømforsyning (sigarettenner-plugg)

7289134[/snapback]

Ikke for å være vanskelig, men er det ikke enklere, billigere og mer driftssikkert å bare legge opp en ny og riktig dimensjonert kabel?

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Helt klart!

Men med et ekstra batteri kan jeg forlate bilen f.eks. på Danmarksbåten med kjøleboksen i gang uten å slippe opp for strøm. Med et relee som kobler ut forbindelsen mellom de to batteriene ved lav spenning blir dette helt automatisk. Hvorfor gjøre det enkelt når jeg ser muligheten for å få koble litt? :D

Lenke til kommentar
Helt klart!

Men med et ekstra batteri kan jeg forlate bilen f.eks. på Danmarksbåten med kjøleboksen i gang uten å slippe opp for strøm. Med et relee som kobler ut forbindelsen mellom de to batteriene ved lav spenning blir dette helt automatisk. Hvorfor gjøre det enkelt når jeg ser muligheten for å få koble litt? :D

7289458[/snapback]

Den saken er vel ganske grei? Det er vel bare å koble til et rele en fornuftig plass.

Men å begrense strømmen er en annen ting. Finnes det ferdige kretser til det formål?

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg ville nok satset på batteriskille med dioder/rele, og legge opp en korrekt dimensjonert kabel, en enklere og bedre løsning i mine øyne.

Intet stort problem å regulere ladestrømmen egentlig, men du trenger en slik krets. Denne vil sikre at strømmen gjennom R2 (og dermed ledningen) ikke overstiger 10A. Kondensatorenes nødvendighet og størrelse er jeg usikker på, jeg har ikke testet denne kretsen og kan dermed ikke garantere for at noe funker.

post-26557-1163691458_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Kjøp deg en batteriskiller.

battery_isolator_small.jpg

http://www.powercontrols.no/html/batteriskillere.html

Eller et rele(billigere)

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2016736.htm

Et eller 2 parallel koblet bilrele på 70A

133-204 Bilrele 12V DC 70A kr 59,00

http://www.electradeshop.com/rele.htm

Dette får du kjøpt på di fleste plasser dem selger bildeler..

Men bytt kabelen til noe som duger...

Husk å ha sikring ved begge batteriene...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...