MrL Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Jeg hørte at det fulgte med kjølepasta på CPUen på denne pcen jeg kjøpte på torsdag. Bestilte E6600. Men jeg synes ikke det så ut som det var noe kjøle pasta på der. tok på vifta, og tok den av etterpå. Da var det noen hviter striper der, men vet ikke om det var kjølepasta. CPUen ligger nå på rundt 50 C hele tia, har vært oppi 53 som jeg har sett, sikkert høyere også..(?). Så spørsmålet mitt: Er ikke det litt for varmt, og er det skadelig? Hvor kan man få kjøpt kjølepasta borsett fra i nettbutikker? Edit: Nå er den oppi 64 C etter jeg har spilt..litt for varmt? HVa bør jeg gjøre..Det ser litt "skadlig" ut..eller risikabelt.. Endret 18. november 2006 av Andreas045 Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Er ikke helt sikker på hvor varm c2d skal være, men ja 50 hørtes litt mye ut.. Hvordan er tempen. ellers i kabinettet? Mener å ha hørt at siden kjølerne sitter så stramt på enkelte c2d HK så kan festeribba bøye seg, og man får ikke ideel varmeoverføring...det finnes en post om dette på diskusjon.no, men gidder ikke lete nå. Kjølepasta får man kjøpt på de fleste data-butikker elkjøp, ideel osv. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 hei, 50 grader er ikke skadelig overhodet, du har ingenting å bekymre deg over! når du går over 100 grader så kan du heller begynne å bli bekymret... Musa Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Bare for å være på den sikre siden kan du jo kjøpe deg en tube med Arctic Silver 5. Den orginale kjølepastaen er ofte dårlig. Sjekk denne Goopguiden for mer info. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg mener at du burde holde deg under max. 75 grader! Er temperaturen under idle eller load? 50 grader load temp. er ikke så mye, men 50 grader idle er litt! Har du stock kjøler? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Okei vet ikke forskjellen på idle i stock men. Tempraturen ligger på rundt 50 C hele tiden, når jeg ikke er på pcen oxo tror jeg. Eller viser ihvertfall kabinettet rundt 36 C hele tia, så regner med det er tempen i kabinettet. Takk for svar, skal skjekke det ut:D Lenke til kommentar
Intern Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Stock = Orginal Idle = Når du ikke bruker datan, men den står på Load = Når CPU'en kjører på maks! Kan gjøres ved hjelp av Prime95, Orthos mm... Hva sjekker du temperaturen med? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 CPU'er tåler fint både 70 og 80 grader før det går galt. Om den ligger på 35, 45 eller 55 grader har neppe noe å si for hverken holdbarhet eller stabilitet. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Okei takk for svar. Bruker PC probe II som fulgte med på cden til hovedkortet. Lenke til kommentar
Spinner109 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Min E6600 kjører på 3GHz og ligger på rundt 38-40ºC IDLE. Luftgjennomstrømning har mye å si. Kjører STOCK kjøler og endringer i luftgjennomstrømningen fører fint til ~10ºC høyere temp. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Okei takk for svar. Bruker PC probe II som fulgte med på cden til hovedkortet. 7291317[/snapback] Probe II måler ikke core temp...min Probe II temp. er ca 15 grader lavere enn core temp som måles med f.eks Intel Thermal Analysis Tool... Er tempen din 50 grader i Probe II kan du regne med at core tempen er rundt 65 grader! EDIT2: Har ikke Pentium M, er bare programmet som tror det... EDIT: Bilde... Endret 15. november 2006 av Intern Lenke til kommentar
Largie Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg har også E6600 og har en idle temp på 45-46 grader. Til målinger bruker jeg PC Probe II v1.02.01 som kom med hovedkort produsenten ASUS. Hvis ikke programmet fra selve hovedkort leverandøren ikke gir riktig temp må noe være riv ruskende galt, så jeg hadde stolt mer på den enn intels eget i alle tilfeller. Forøvrig kjører jeg uten CPU vifte, kun 2 kabinettvifter. Det er derfor min idle temp er såpass "høy". Du kan lese mer om prosessen her (3 deler): http://lars.werner.no/wordpress/?p=65 http://lars.werner.no/wordpress/?p=66 http://lars.werner.no/wordpress/?p=67 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Hmm.. håper ikke den er oppi 80 nei, men det er samme for meg bare den ikke blir skadet på en eller annen måte, eller at det ikke er bra. http://i15.tinypic.com/2dgu73a.jpg http://i15.tinypic.com/4bpadrt.jpg Endret 15. november 2006 av Andreas045 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Nå skiftet jeg vifta, sånn ut du blåser utover får bedre sirkulasjon. Tempen har gått ned 7 grader i kabinettet, men CPU har gått opp 7 grader! Nå er den oppi 58-60 C. Hva skal jeg gjøre?? Endret 17. november 2006 av Andreas045 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 64 C nå..koker inni der..bump.. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (endret) EDIT: Var inni der å tok av kjøleren for å se om det var pasta der og sånt. Det var det. Slår på pcen igjen og nå er den oppi 72 C. HVa skjer? Endret 18. november 2006 av Andreas045 Lenke til kommentar
mkon Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Er ribba varm?, ta og kjenne etter. Samt prøv å klem den litt inn mot hk og se om temp synker litt. Kan være litt dårlig kontakt der tror jeg:) Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Er ribba varm?, ta og kjenne etter. Samt prøv å klem den litt inn mot hk og se om temp synker litt. Kan være litt dårlig kontakt der tror jeg:) 7310577[/snapback] Skal jeg klemme kjøleren mot hk? Er litt redd for å ødlegge no, eller brekke no, siden hovedkortet sitter på skruer og går på en måte nedover når jeg klemmer.. Endret 18. november 2006 av Andreas045 Lenke til kommentar
Megern Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Når du tar kjøleren av må du sette på ny pasta. kan være derfor høyere temp når du tar av vifta og setter den på igjen. den som nevnte dårlig kontakt har et godt poeng Endret 22. november 2006 av Megern Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 hørtes en smule varmt ut. har ikke ideer om noe som kan senke temperaturen. kanskje vannkjøling. eller bare litt dårlig kontakt for måleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå