Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Tarmkreft og der er det linker til disse grafene... Jeg så på en graf at gjennomsnitt (der det var mest) alderen for endetarmkreft lå på 75 til 80 år. Og det var sinnsykt lite for personer i min alder. Tykktarmskreft starter med 20 året så jeg på grafen... Endetarm startet med 30 året på grafen... Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 narutofan: Og til mer man leser til sykere blir man? Skjønner du ble redd, men sjansen for kreft er liten. Men godt du har fått sjekket dette ut. Jeg sliter selv mye med magen, men har fått lite hjelp fra leger.. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Hva er ditt problem med magen Mirann? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hva er ditt problem med magen Mirann? 7495595[/snapback] Løs mage, smerter, hard mage etc. Er nok matvarer jeg er overfølsom på, så driver å skriver opp alt jeg reagerer på..Den lista begynner å bli lang Lenke til kommentar
Mongoose Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hva er ditt problem med magen Mirann? 7495595[/snapback] Løs mage, smerter, hard mage etc. Er nok matvarer jeg er overfølsom på, så driver å skriver opp alt jeg reagerer på..Den lista begynner å bli lang 7495713[/snapback] Du må snu om på taktikken.... For å vite sikkert at du reagerer på en matvare, må du fjerne den over tid, og så introdusere den igjen for å sjekke om du får tilbake plagene... kort fortalt, kan det å fjerne/registrere matvarer som du mener du reagerer på, bli direkte feil, da det du faktisk reagerer på og som gir deg problemer fortsatt kan være en del av kosten din. Det eneste du oppnår da, er å miste mange verdifulle vitaminer og mineraler som du trenger, noe som igjen kan gi deg andre og mulig mer alvorlige symptomer hvis du fjerner disse matvarene. Dette er garantert en oppgave som bør løses i samarbeid med mennesker som kan dette. Kontakt legen din og få han til å ta deg på alvor i kartlegningen av årsaken til dine problemer. lykke til. mvh Mongoose Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Tja. Jeg spiser ingeting spesielt. Har drukket lite melk i det siste. Det endret ikke noe av løsmagen min. Så det er kanskje brødet. Melet jeg ikke tåler.. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Mongoose: Det er det jeg gjør. For tiden prøver jeg å holde meg unna hvetemel (bl.a) for å se om jeg blir bedre. Nå har jeg ikke snakket med lege om dette, men ei anna ei, som er utdanna innen et eller anna jeg ikke husker nå Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Mongoose: Det er det jeg gjør. For tiden prøver jeg å holde meg unna hvetemel (bl.a) for å se om jeg blir bedre. Nå har jeg ikke snakket med lege om dette, men ei anna ei, som er utdanna innen et eller anna jeg ikke husker nå 7495977[/snapback] Så de har ikke testet deg for Cøliaki? Ved og ta vevsprøve av tynntarm og magesekk? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Så de har ikke testet deg for Cøliaki? Ved og ta vevsprøve av tynntarm og magesekk? 7496004[/snapback] Bare blodprøve, noe som egentlig ikke er tilstrekkelig.. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Så de har ikke testet deg for Cøliaki? Ved og ta vevsprøve av tynntarm og magesekk? 7496004[/snapback] Bare blodprøve, noe som egentlig ikke er tilstrekkelig.. 7496049[/snapback] Jeg tok blodprøve som viste i rettningen cøliaki. Jeg husker ikke hva det heter det de så etter. Antaglivis noe i imunnforsvaret som viser at de ødelegger tarmtotter. Antaglivis er min tarm glatt noen steder. Jeg så bilde av en tarm uten tarmtotter og en med. Det så alvorlig ut. (tarmtottene er 1 10 del av en millimeter tror jeg). Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 narutofan: Hvis man har gått med glutenallergi over lengre tid, så trenger ikke det gjøre utslag på blodprøve. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 narutofan:Hvis man har gått med glutenallergi over lengre tid, så trenger ikke det gjøre utslag på blodprøve. 7496302[/snapback] Sikker? Jeg fikk da utslag på blodprøven. Ja da må du vell ta vevsprøve da. Jeg har gått med diare i rundt 1,5 år nå. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Sikker? Jeg fikk da utslag på blodprøven. Ja da må du vell ta vevsprøve da. Jeg har gått med diare i rundt 1,5 år nå. 7496511[/snapback] Ja, helt sikker. Ligger mye info om det på nettet. Bl.a: " I dag har vi gode blodprøver som kan gi sterk grunn til å mistenke cøliaki. Et problem vi ikke lett kan håndtere, er at man kan ha cøliaki selv om denne testen er normal. Det mest følsomme målet på cøliaki finner man i tynntarmslimhinnen" Link Endret 13. desember 2006 av Mirann Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Ja da er det jo best for deg og ta biopsi (vesprøve). Spør legenom du kan ta det da. Det er måte nr 3 for og finne ut om du ike tåler glute. 1. Ikke spise gluten. Se etter forandringer 2. Spise masse gluten. --||-- 3. Ta Biopsi av tarmen. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Ja da er det jo best for deg og ta biopsi (vesprøve). Spør legenom du kan ta det da. Det er måte nr 3 for og finne ut om du ike tåler glute. 1. Ikke spise gluten. Se etter forandringer 2. Spise masse gluten. --||-- 3. Ta Biopsi av tarmen. 7496862[/snapback] For tiden holder jeg meg unna gluten, har faktisk vært ganske bra i det siste. Så skal kontakte lege etter hvert Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Cøliakere har en spesiell egenskap knyttet til det arvelige immunsystem. De fleste cøliakerne har egenskapen kalt HLA-DQ2, færre har egenskapen HLA-DQ8. De aller fleste i befolkningen med HLA-DQ2 eller - DQ8 har imidlertid ikke cøliaki. Påvisning av HLA-DQ2 eller - DQ8 gjøres i en enkel blodprøve. Tro om de testet dette på meg. Eller tok de en annen test (ikke DNA test). Endret 13. desember 2006 av narutofan Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Opptatering 22 Des 2006 Jeg har fått svar på noen prøver. Tynntarm prøven fra biopsien kunne ikke fortelle om jeg hadde Cøliaki eller var påtur til og utvikle det. Fra brevet: Det er hos deg påvist lavt jernlager, og en blodprøve tatt ved primærlegen, kalt Transglutaminase, er forhøyet til 22, og dette er meget subspekt på sykdommen Cøliaki, slik vi også hadde samtale om. ...Vevsprøve fra tynntarm..... Og disse (prøvene) er overraskende nok beskrevet som normale uten tegn til betennelsesforandringer, eller tilbakedannelse av tarmtotene. ...Avføringsprøvene viser normale funn for Calprotectin og for analyse Elastase. Dette taler imot sykdom i bukspyttkjertelen som årsak i dine plager, og taler også mot betennelsestilstander andre steder i mage/tarm-systemet. Da vi med normale vevsprøver av tynntarmen ikke sikkert kan stille diagnosen Cøliaki, har vi ut fra blodprøven fortsatt grunn til å mistenke at Cøliaki kan være under utvikling... Så jeg skal ta DNA prøve: Jeg skal sende inn blod til analyse for og analysere vevstypeantigenene HLA-DQ2 og HLA-DQ8... Lenke til kommentar
Mongoose Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Ja da er det jo best for deg og ta biopsi (vesprøve). Spør legenom du kan ta det da. Det er måte nr 3 for og finne ut om du ike tåler glute. 1. Ikke spise gluten. Se etter forandringer 2. Spise masse gluten. --||-- 3. Ta Biopsi av tarmen. 7496862[/snapback] For tiden holder jeg meg unna gluten, har faktisk vært ganske bra i det siste. Så skal kontakte lege etter hvert 7496894[/snapback] Da har du dessverre allerede gått i en stor felle mht å påvise cøliaki. ved å gå på en glutenfri kost, vil du foruten å bli bedre hvis du har cøliaki, også vanskeliggjøre muligheten til å få konstantert dette ved prøvetakning, da en med cøliaki blir tilnærmet frisk ved riktig diett. I utgangspunktet kan det virke ok å bli bra med diett, men hvis man behandler dette selv, vil som sagt ikke testen gi 'rett' resultat i forhold til om du har cøliaki eller ikke, og DET vil gi store økonomiske konsekvenser for deg mht at du har rett på gradert grunnstønad fra trygdesystemet ved konstantert cøliaki. For den etaten godtar kun klare bevis på dette og sier nei hvis det er uklarheter mht biopsien. Derfor er det lureste du gjør nå, å spise mat med gluten fremover, kontakte lege og be om å få tatt biopsi.. Deretter kan du gå på diett og blir frisk og samtidig være berettiget stønad for et fordyrende kosthold.. Virker kanskje ikke så viktig nå, men når et lite brød ferdigbakt i butikk koster deg mellom 35-50 kr, vil du garantert være glad i stønaden fremover. Videre vil 500 gram pasta også koste deg omtrent 5 ganger vanlig pasta, så du MÅ tenke økonomi fremover i dette her også... stønaden skal dekke opp merkosten ved cøliaki og er pr dags dato på i overkant av 1600 kr pr mnd. råder deg derfor på det sterkeste å gå inn på NCF hvis du ikke allerede har vært der.. her kan du hente ut masse info.... lykke til mvh Mongoose Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Jeg har ikke gjort det slik Mongoose. Jeg har ikke gjort noen forandringer på mitt kosthold. Det du snakker om er et forslag jeg skrev til en Jente som plages med mageplager. Jenta har bare tatt blodprøve og ikke noe annet. Jeg spiser normalt. Legen sa (og jeg har) ikke endret noe som helst på mitt kosthold. PS: Jeg skal ta biopsi om 4-6 måneder for og se etter forandringer.. Kanskje jeg skal filme det også? Blir sikkert noe og ha på YouTube det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå