Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

UPDATED: Jeg har kanskje Cøliaki. +Lavt Jernlager.

Jigsaw V

Anbefalte innlegg

OPPTATTERING :

Har vært oss sykehuset i Harstad.

Der har jeg fått stukket et kamera ned i magen for og ta vevsprøver i magesekken og i tynntarmen.

Legen skulle se om jeg hadde tarmtotter i tynntarmen. Aner ikke hva de skulle tak i i magesekken.

Legen sier at det kanskje er Gluten allergi og det er for det meste det det er. En prøve av Tarmveggen skal viss fortelle om det er det som er galt.

Blodprøven hadde en forhøyet verdi av noe som viser tegn til glutenalergi.

Les om hvordan det var oppe i min første post

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, du og en drøss andre. Det er den mest vanlige allergien blant nordmenn.

7305198[/snapback]

Ikke Cølikai. Det er rundt 1 av 300 som har det. Og det er en del. Men det blir jo 0,3 % av befolkningen...

Han mente at jeg hadde Cøliaki.

PS: I linken jeg har i min første post forteller meg at man oppdager Cølikai i rundt 21 års alderen. Og legen sa at man så symptomene i ung voksen alder.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Takk takk.

Men slik Cøliaki er jo litt lille da. Kan jo ikke spise normalt.

Når jeg begynner på glutenfri diet så skal kroppen og sjelen min bli bedre. leste jeg.

Har jo konstandt jernmangel, og folk som har Cøliaki ikke spiser Glutenfritt får jermangel.

Lenke til kommentar
Flere og flere som får det også har jeg lest.

Broren min har kanskje det også. Han har jernmangel som ikke går bort.

Han skal testes. Legen annbefalte det.

7310603[/snapback]

Fler og fler som får det konstantert, er mer riktig å si.

De som får kontstantert Cøliaki, har hatt denne kromosonfeilen hele tiden, det er bare veldig forskjellig fra person til person, hvordan man reagerer og når det eventuelt bryter ut og man blir syk.

Det er mange mennesker som har levd helt greit til langt opp i voksen alder, uten å egentlig ha merket noenting, men en uskylding matforgiftning el.lign. etter en ferietur, har gitt STORE problemer.

Triggeren som utløser dette har de vel egentlig ikke funnet noe ut av enda, men de vet iallefall hva som er årsaken og hvordan kroppen reagerer når den blir syk.

Hvis du nå har fått det konstantert, vil du nok i en periode bli veldig var på alt som inneholder gluten når du går over på glutenfri kost, men det er kroppen som faktisk begynner å fungere riktig, og all gluten ned i systemet, blir oppfattet som noe 'farlig' og kroppen begynner å reagere på det umiddelbart og det blir en form for betennelse i tarmen din, noe som nå vil virke mer ubehagelig enn da du gikk med en kontstant betent tarm, noe som var en 'normalsituasjon' når du til daglig gikk på vanlig kost.

Vær i tillegg veldig oppmerksom på melkeprodukter i en periode nå fremover, da man ofte ser paraleller til gluten og melkeallergi.

Det at man pleier å se symptomene ved 21 års alder kaller jeg bullshit.

Det er det som er det komplekse med cøliaki, den er ikke A4 i forhold til noenting, og vil variere fra person til person, være seg når og på hvilken måte man blir 'syk'

Men det viktigste å tenke på, er å være konsekvent med kosten, ikke tro at 'litt' ikke er så farlig, for det skaffer deg bare problemer senere i livet, tro meg, jeg snakker av erfaring.....

Sjøl fikk jeg 'diagnosen' da jeg var 6mnd gammel og har gått igjennom alle stadier av dette.

Er i dag i mitt 37 år, og har fått 2 barn som har diagnosen, ei på 14 og ei på 10, sistemann har ikke fått det konstantert.

Jeg også vil anbefale deg å ta kontakt med din lokale forening for cøliaki, som kan gi deg uvurderlig hjelp, og siden du er 19 år vil du kunne få kontakt med andre på din alder som vil være til kjempehjelp mht å ikke gå i alle feller etc som er blitt gått i før osv.

du kan gå inn på NCFU for ungdomsgruppa til ncf, som du fikk adressen til i et tidligere innlegg her av oysfaerg, som forresten er min tilkommne svoger... :roll:

Videre vil du også være berettiget til en sats i trygdesystemet mht at endel av den glutenfrie kosten er endel dyrere enn annen 'normal' mat, for tiden er satsen på kr 1663 pr mnd.

Vil bare legge til at hvis du er konsekvent, vil du ved å lage deg mat som er naturlig fritt for gluten, ikke ha noen spesielle ekstrakostnader til mat, foruten utgifter til brød etc, noe som garantert er billigst å bake selv, men i starten er det kanskje lurt å forhøre seg med andre om hvor det er best glutenfritt brød å få kjøpt, frem til bakekoden er løst, noe som endel sliter litt med i starten, men her er det også greit å høre med andre som har cøliaki, om hvordan de løser det.

Bor du hjemme, vil nok største utfordringen være å få de der hjemme til å forstå at du må ha egen 'glutenfri' sone på kjøkkenet mht at du ikke skal ha noe spor av gluten i maten din, være seg smuler i smørboksen eller andre smørbare pålegg.

Brødfjøla di, bør være din og ingen andres slik at du unngår smuler etc.

Videre må du bli flink til lese hva maten inneholder, ikke bare se foran på flotte etiketter...Men dette er også ting du vil lære deg etterhvert, du vil garantert gå i noene feller, men det har vi alle. Bare husk på å lære av dem...

Gode 'venner' i et glutenfritt liv er foruten forståelsesfull omgangskrets, produsenter av matvarer som har tatt glutenallergi på alvor, slike som Gilde, Toro etc som har laget mang av sine produkter naturlig frie for gluten, de selger de bare ikke som allergimat, da det for noen er 'farlig' :!:

Videre har bla Peppes pizza glutenfritt tilbud, det samme har Dolly Dimples.

McDonalds har også glutenfritt tilbud.

Men nok om det, du finner nok mer info på de lokale sidene til NCF, hvor det også er listet opp de som sitter i styre og ungdomsgruppe.

Lykke til i en ny og frisk hverdag

Lenke til kommentar

Takk for all informasjonen.

Når prøvene kommer positivt tilbake så skal jeg til kostlege (eller noe slikt) sa legen min.

Og jeg skulle ta med mamma fordi det er hun som lager maten i huset...

Alltid trodd det var mutterns sine "møll" brød som var skylden, :D . Hehe, neida.

Så dette er en kromosonfeil? Jeg har ikke fått lest enda om Cøliaki på nettet så mye.

Dette er vel ikke en stor kromoson feil? Når legen sa at broren min kunne ha Cøliaki også siden jeg kanskje har det så gikk sjangsen fra veldig liten til liten at han hadde det.

Han har jo en av symtomene, og det er jernmangel.. Og jeg har vært plaget med jernmangel, fikk 5 stk rust sprøyter i rumpa :D da jeg gikk i mine senere år på barneskolen.

Lenke til kommentar

Noen lurte på hva poliklinikk er;

Man har to typer behandlingsavdelinger på sykehus, poliklinikk og sengepost.

Poliklinikk betyr rett og slett dag-/timebehandling, den fungerer som et vanlig legekontor, i motsetning til sengepost, hvor man er når man er innlagt. Begge avdelinger har leger og sykepleiere osv.

Lenke til kommentar

Jeg skal høre med broren min, han har faktisk Cøliaki selv.

Det er helt sikkert flere tilfeller av Cøliaki, men broren min har aldri hatt noe problemer med urinet.

Mye mage problemer har han.

Sånne forskjellige tarmprøver suger heftig, har gått gjennom det selv.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

så.. hvordan går det med deg? fått noen svar på prøvene? Av erfaring kan jeg si at det kommer som oftest lite vettugt av å lese seg fram til antatte sykdommer (har selv en del morsome diagnoser: Rüssel silver syndrom, diabetes, kronisk nyresvikt, asthma, og mye annet småtteri).

Det ender som regel opp med unødvendig angst for ett eller annet. I verste fall blir man hypokonder.

Uansett hva det viser seg at du har, så er det meste levbart, hvis man har viljestyrke og humor! Humor og masse selvoironi har hjulpet meg gjennom hele livet, og er i dag i 100% stilling og har mindre fravær fra jobb enn de fleste på min arbeidsplass. Man er ikke sjukere enn man føler seg :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt noe om vevsprøvene fra tyntarmen og magesekken.

Jeg har legetime her i januar og skal tilbake til sykehuset. Får sikkert vite ressultatet da.

Jeg lever da. Jeg har hatt en del diare (løs mage) nå i den siste uken.

Ikke noe herlig og sitte på dass på skolen og skite den ned.

Lenke til kommentar
Bra du har funnet ut hva det er. Men hvorfor trodde du at du hadde kreft?

7495156[/snapback]

Jeg hørte en historie der en person (fisker) hadde hatt diare i 3 måneder før han kom seg til legen, han døde fordi tarmkreften hadde spredd seg for mye i kroppen.

Da får man tanker.

Men svaret om det er Cøliaki har jeg ikke fått hørt noe om enda. Har legetime her i Januar på sykehuset. Da får jeg vite om det er Cøliaki.

Edit: Og tarmkreft er den største sykdomen i Norge, og den øker. Leste at det var 3500 pers i Norge som får dommen. Jeg har ikke turt og google etter hva sjangsene er for og overleve... Skal gjøre det straks..

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...