Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

UPDATED: Jeg har kanskje Cøliaki. +Lavt Jernlager.

Jigsaw V

Anbefalte innlegg

Hei.

Info:

-------

Alder: 19.

Jomfru.

Gutt

Er Norsk.

Ikke røyk, ikke noe alkolisme (bare fest), ikke snus.

Ikke noe avhenigende i det hele tatt (kanskje untatt sukker da).

Tar ingenting. Har ikke rørt noe drugs.

--------

Opptatering 22 Des 2006

Jeg har fått svar på noen prøver.

Tynntarm prøven fra biopsien kunne ikke fortelle om jeg hadde Cøliaki eller var påtur til og utvikle det.

Fra brevet:

Det er hos deg påvist lavt jernlager, og en blodprøve tatt ved primærlegen, kalt Transglutaminase, er forhøyet til 22, og dette er meget subspekt på sykdommen Cøliaki, slik vi også hadde samtale om.

...Vevsprøve fra tynntarm..... Og disse (prøvene) er overraskende nok beskrevet som normale uten tegn til betennelsesforandringer, eller tilbakedannelse av tarmtotene.

...Avføringsprøvene viser normale funn for Calprotectin og for analyse Elastase. Dette taler imot sykdom i bukspyttkjertelen som årsak i dine plager, og taler også mot betennelsestilstander andre steder i mage/tarm-systemet. Da vi med normale vevsprøver av tynntarmen ikke sikkert kan stille diagnosen Cøliaki, har vi ut fra blodprøven fortsatt grunn til å mistenke at Cøliaki kan være under utvikling...

Så jeg skal ta DNA prøve:

Jeg skal sende inn blod til analyse for og analysere vevstypeantigenene HLA-DQ2 og HLA-DQ8...

Les lenger nede i denne posten for opptateringen etter jeg var på sykehuset.

Diare:

Jeg har kronisk (konstant?) diare. Har hatt det siden den hektiske perioden på VK1 Elektronikk (våren). Vi fikk en prosjektoppgave som var vanskelig og ingen var sammarbeidvillig.

Jeg ble stressa og fikk diare... Siden den gang har jeg ikke presset ut en eneste "stolpe", bare gørr. Diare'en kan være blyantynn eller skytes ut med luft.

Jeg mener det skyldes Stress, så jeg tenkte ikke på det.

Diare:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Stress: Vær gang jeg er stresset så blir dobesøkene mine hyppigere. Og de er verre enn i ustressende perioder.

Ikke Stress: Da har jeg fortsatt diare, men jeg går da ikke flere ganger på do i dagen, nærmest vær 2/3 dag.

Men det går fortsatt mye dasspapir.

Legen: Jeg gikk til lege og tok en del blodtester 3-4 rør, en urinprøve og fikk med meg en slik beholder der jeg skal ha bærsj på en skje.

Urin var normal da jeg tok den (ikke grums), avføringsprøven var en liten bersj jeg greide og få ut (ikke diare aktig)..

Ressultatet var: Allergi (reagerte bare på støv så vidt (3 av 100).

Det var ikke noe galt på alle de andre testene.

LegeTime 2:Kom entilgang til legen og testet noen andre blodprøver.

Han skulle se opp i rektum etter unormalheter. Og han sa at det så normalt ut.

Han sa at han skulle diskutere med noen tarm fyrer på et sykehus om jeg skulle testes videre og jeg skal det..

Fra testarket jeg så på min første test:

""Dyrkning/påvisning

Antibakteriell terapi:

Feces

Patogene tarmbakterier""

Og det går mye dasspapir.

Noen ganger har bærsjen sett svart ut. Og jeg leste at det kan skyldes indre blødninger et parr meter opp i tarmen. Men den var liksom ikke svart. LEgen sa at det kan skyldes noe annet.

Har ikke melkealergi (tror jeg da), drikker en del melk. Men kroppen kan da ikke plutselig ikke tåle KuMelk?

Tiss:

Jeg har vært plaget enkelte ganger med at tisset mitt har vært noe rart i.

Det ser grumsete ut. Feks:

Første delen av all urinen i blæren min kan være normal (mellom gul farge (blank)) Og så på mitten så ser det ut som grums i det.

Slutter også av med grums. Enkelte ganger så kan jeg ikke "lukke" strålen (presse) for da gjør det vondt (ikke så mye, men ubehaglelig).

Jeg må pisse alt ut slik at jeg slipper for at det skal gjøre vondt (lukke).. Men det skjer sjeldent.

Mer om tiss:

1 gang hadde jeg i sommer.

3 ganger her for ca 2-4 månder siden.

Og nå har jeg nesten sett grums i pisset hver 1/5 gang (men ikke vondt)

Jeg hadde en prøve jeg hadde tatt da jeg fikk vondt. I pisset så sammlet det seg noen merkelige hvite greier nederst i uringlasset. De var store. Ca 0.5 mm eller større. Mange av de.

Je har et illustrasjonsfoto. Muttern har sikkert kasta uringlasset mitt som jeg hadde i kjøleskapet.. Men som visst på illustrajonsbilde nedenfor så er de 100% lik. De hvite tingene er noe mindre og mye mer. De sammler seg i bunnen.

------------------------------------------------------------------------------

Nokk en legetime:

Jeg skal til sykehuset i Harstad for og antagelig stikke et kamera (husker ikke navn) opp i rektum og se etter polypper (antaglivis).

Jeg vet ikke hva som skal skje på sykehuset.

Jeg finner ut om jeg har noe i tarmene på neste Fredag den 17.Nov 06.

Vet dere noe? Kan det være kreft? Fyfaen viss det er kreft. Da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... JEg som ikke engang har hatt en ortlig barndom. Mobbet litt i ny og ne... :( .

Vill ikke dø. Ville dø da jeg plagdes på skolen som nevnt ovenfor på VK1 (prosektet).

Har lyst og bli ung igjen... No problems, no worry. "Akonamatata". :cry:

Dette har vært vanskelig for meg og skrive...

Edit:

OPPTATTERING :

Har vært oss sykehuset i Harstad.

Der har jeg fått stukket et kamera ned i magen for og ta vevsprøver i magesekken og i tynntarmen.

Legen skulle se om jeg hadde tarmtotter i tynntarmen. Aner ikke hva de skulle tak i i magesekken.

Legen sier at det kanskje er Gluten allergi og det er for det meste det det er. En prøve av Tarmveggen skal viss fortelle om det er det som er galt.

Blodprøven hadde en forhøyet verdi av noe som viser tegn til glutenalergi.

Hvordan det var:

De tok 6 prøver. 3 i tynntarmen og 3 i magesekken. :ermm:

Skal si det blødde litt. Og spesielt kornflakes og cola ser ikke godt ut. (jeg visste ikke at jeg skulle være fastende, stod ingenting i timeprevet mitt, var bare flaks siden jeg bare åt ca 2-3 dl med kornflakes til frokost og 4 dl cola. :ohmy:

Jeg tenkte at det skulle være et fint syn og se meg selv innvendig. Men faen det var det ikke. Innholdet så svart ut. Når jeg så spiserøret så det ut som et rævhøl som var igjenlukket. Skulla ha filma det.

Da han :dremel: skulle til tynntarmen så var ikke lukkemuskelen i magesekken lukket der. Et liiite hull. Han gikk ca 10 cm inn i tynntarmen.

Fyfaen trodde det skulle gå greit (og det gikk det) men da jeg skulle svelge slangen forbi denne "klaffen" som bestemmer fallet av maten (enten i lungene eller magen) så hold jeg på og spy litt.

Jeg fikk jo bedøvelse i form av en slags spray. Det smakte som sterk tannlege bedøvelse (fra sprøytene). :cry:

Men da han var nede i magen så var det nesten så at jeg spydde.

Ikke noe ekkelt syn :love: . Men følelsen av og ha slangen i magen var værst. :cry:

Etter ca en 30 min etter prøvetakinga så begynte jeg og kjenne der han hadde tatt prøvene (magen). Kjennes litt rart ut. :dontgetit:

Skulla ha skreket når han tok prøvene for og skremme han. Hehe. Men jeg kunne jo ikke snakke da (så vitt).

Faen. Jeg skulla ha filmet hendelsen... F.

Og fyfaen det kom en del blod i tynntarmen, legen sa at det var lite. Men jeg mener at det var litt mye...

PS: Det smakte ikke rævhøl av slangen etterpå :!:

PS: Det smakte ikke rævhøl av slangen etterpå :!:

Cøliaki

Så kreft er det ikke. Hva annet det kan være viss det ikke er Cøliaki så sa legen at han ikke visste hva det var.

Fikk med 2 stk holdere som jeg skulle ta avføringsprøve i.

Jeg glømte urinprøven for og vise hvor rar han var. Skal stikke til Helsesenterent her og sende den.

post-87826-1163547451_thumb.jpg

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerp deg, du har ikke kreft. Du har problemer med magebakteriene. Dårlig balanse sannsynligvis. En kar på jobben har tabletter som inneholder bakteriekulturer for å "fylle på". Han får også veldig løs mage over lengre perioder. Men kreft, det er det ikke. Kreft gjør VONDT, da hadde du ikke sittet ved PC'n og tasta for å si det sånn. Har hatt 3 tilfeller av det i familien, vet hva jeg snakker om.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Trådstarter har lagd et godt førsteinnlegg, la oss komme med så seriøse svar så mulig nå. Fjernet en del av et innlegg.

Trådstarter: Jeg tror du sliter med et eller annet i fordøyelsessystemet ditt, jeg tviler på at det er kreft - men at noe er gæli kan nok stemme.

En ting du bør se på og evt liste opp er kosthold, hvordan spiser du? Spiser du mye frukt, spiser du mange måltider om dagen?

jeg sleit med kronisk vondt i magen et halvt år..fordi jeg spiste som en idiot. 2 ganger om dagen - store måltider, gjerne med masse kjøtt og godsaker, og omtrent ikkeno grønt eller frukt ellers om dagene.

Ikke tok jeg no vitaminer heller.

Men slapp av, kreft er det nok definitivt ikke - og hva det enn er så kan det kureres :).

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro - du har sannsynligvis en allergireaksjon i tarmsystemet som forverres når du blir stresset. Jeg har f.eks. en venninne som blir dårlig i magen i mange dager bare etter et halvt glass melk - og hun drakk melk 'som normalt' til hun var over 20, først da fikk hun problemer med det. Ikke dermed sagt at du har melkeallergi, men et bevis på at slike ting kan endre seg over tid.

De fleste får urolig mage når de stresser eller er nervøse - og har du en eller annen tilstand som gjør at du har lite å gå på før ting 'går galt' så skal det vel ikke så mye til.

Dette finner legene ut av bare du gir dem tid. Jeg synes du burde ta opp dine bekymringer med dem, så vil de nok gjøre sitt beste for å berolige deg (og kunne gjøre en langt bedre jobb en tilfeldige mennesker uten legeutannelse på et forum).

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hmm.. Noen som har spammet meg da?

Jeg har listet opp mitt kosthold og gitt det til legen ved besøk nr2.

Han sa at jeg ikke hadde noe uvanlig der...

Melk:Jeg drakk lite melk i perioden da jeg skrev den listen.

Og var da selvfølgelig plaget med diare..

Diare (alla'h Narutofan): Ikke noe fast avføring. Regelmessig avføring, men ikke fast..

Har ikke vært plaget med melk før. Kan melkealergi (laktose) komme plutselig?

Skal stikke innom DoktorOnline.no for og se og kanskje høre va som er problemet.

PS: Så nå er det bare 2 dager til jeg skal til undersøkelse i Harstad. Jeg har desverre ikke fastlege. Jeg fikk da en Turnuslege, og jeg vet ikke hvor lenge han har jobbet.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg har lest her kan jeg beroe deg med at jeg ikke tror du har kreft. Du skulle da ha følt ubehag på de plassene kreft svulsen har satt seg. Da du ikke har sagt dette noen plasser setter jeg tvil på at du har kreft.

Nå er ikke jeg noe lege så ikke ta mine svar og tror blindt på dem, godt at du får deg en sjekk.

Når det kommer til magan din og dine problemer med diare, så tror jeg at det er noe du reagerer på. Gluten og melk er 2 sterke kandidater, men det kan og være alt fra krydder til gudene vet hva. Mitt tips til deg er å prøve å kutte ut en og en ting av kostholdet, og se om det blir noe endring. F.eks prøv først å kutte ut melk. Om magan blir bedre da og diareen stopper, har du funnet problemet. Har selv en søster som har laktose intoleranse, om du har det er det bare å ta kontakt så skal du få tips til produkter du kan bruker. Jeg kan og anbefale deg å bruke Idoform, det får du kjøpt på apoteket. Det inneholder bakterier som skal sette magen i balanse igjen.

Når det kommer til urin problemene dine kan det være ganske vanlig blære betenelse eller nyregrus. Få sjekket dette opp med legen, men dette er ting du kan få medisin for og bli frisk.

Igjen understreker jeg at jeg tviler sterkt på kreft. Dette gjør vondt, noe du garantert har kommet til å merke. Og du kan plutselig bli inntollerant mot melk, skjedde med søstra mi. Hun har drukke melk hele livet, og da hun fylte 22 ble hun allergisk mot det. Men der finnes produkter som hjelper megafint, så hun nyter både riskrem og risengrynsgrøt uten plager av diare :)

Må si det var ufattelig sterkt av deg å skrive alt det der, til tross for at du har blitt mobba som du sier. Respect man :)

Lenke til kommentar

Takk takk for alle svar.

Jeg hadde veldig rar urin i går. Da jeg tok det i et prøveglass så var det helt hvit. Da jeg så på det her i morges hadde noe sammlet seg nede i glasset.

Jeg skal til lege i harstad i morgen og skal ta med urinprøven da og få høre hva det er.

Urinen var værre enn det jeg hadde illustrert ovenfor. Men dette med urinen varer ca bare en halv desiliter totalt med rar urin.

Edit: Skal opploade bilde om en stund.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Det er ikke sunt å gå rundt å tenke på worst case scenario!

Fargen på avføringen påvirkes i stor grad av hva du spiser. Om du f.eks spiser endel svisker kommer bæsjen til å bli veldig mørk og kan til forveksling se ut som den bæsjen man får om det er blod i den.

Nå skal du jo på sykehuset på en ordentlig sjekk, da håper jeg at du får noen svar.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jepp. Nå er det bare noen timer til jeg farer 170km unna hjemmet og til Harstad Sykehus.

Hva det kan være får jeg sikkert svar der.

Kanskje melkealergi? Kanskje noe annet rart. Kanskje bare at jeg stresser av og til?

Jeg kan si at jeg spiser normalt. Liker ikke svisker (hele) men som komplott (Feil skrevet?).

Så nå håper jeg på svar på denne legeundersøkelsen.

HVa som skal skje der vet jeg ikke. Stod ikke i brevet i det hele tatt.

Bare at jeg skulle møte på Poliklinikken. Og hva gjør de der?

Edit: Har ikke fått svar på hva en poliklinik er. Får det snart vite uansett.

Snakkes... Kanskje jeg legges inn? Vi får nå se..

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...