Gå til innhold

AMD - Varmerekord

tintin77

Anbefalte innlegg

jeg bygde en amd-pc til en kamerat som hadde kjøpt en altfor dårlig vifte, og da viste mobo at cpu temp lå på 80 c, men maskina hadde ingen problemer og var ikke ustabil på noen måte. Det er selvsagt en viss feilmargin, men nyere mobos og palo-amd'er skal gi en ganske nøyaktig temperaturmåling. Jeg fikk han til å bytte ribba senere, bare for å være sikkert på at den ikke skule ryke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kammeraten min satt med min PC (var en T-bird 1,4 på Asus A7M-266) for et år siden eller så, og plutselig hoppet AsusProbe opp og viste 174C. Han fikk det travelt...

Måtte jo selvsagt spørre om han hadde sett feil, og lest av Fhareheit, men det hadde vist langt over 300 grader. Var ganske nervøs når jeg satt med ned igjen ved den PCen... sjekket vite, skrudde på strømmen og maskinen bootet....

Lenke til kommentar

Har selv en XP 1800+ som kjører på 1766 mhz med en ganske gjennomsnittlig kjøler (Zalman). Har en max load temperatur på 55 grader. Tror cluet er å ha et luftig kabinett. Har et chieftec fulltower med 120 mm vifte i sidedøren. Har også bytta ut vifta på skjermkortet. Så om temperaturen inne i kabinettet er omentrent like lav som i rommet, trenger man ikke så voldsom kjøling på CPU. Tror også at riktig montering av kjøleribbe og bruk av pasta er viktig.

[ Denne Melding var redigert av: alfern på 2002-11-14 12:03 ]

Lenke til kommentar

Har en XP 2000 og ligger jevnt på 50 grader med en Silent Twin vifte, og en kabinett vifte. Selvsagt kjølepasta på også.

Til de som greier å lese av så høye temperaturer ved normal bruk, så ville jeg sjekket ut hjemmesiden til hovedkort produsenten og sett om det var rapportert noen feil ved temp avlesning. Har vert borti dette før, og da var løsningen å flashe bios til siste versjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :smile:

Har selv en T-Bird 1GHz,(OC til 1,2GHz),og for et par uker siden så jeg temp gikk opp litt etter litt. Max temp etter litt spilling var 80C :sad:

Sjekket kjøleren,og fant ut at goopen var blitt tørr ,og litt brun i kantene!

Hadde ikke mer goop,,så jeg "lagde" litt selv,,og nå er idle ca 48C og load 55C.

Vifta er en gammel type,,H2O til en Cel.366 S.370

Tror ikke at din T-Bird kneler etter å ha nådd 80C for en stakkars stund :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 17:15, skrev tgrude:

.......................

En annen kompis med en Intel P4 1,7ghz (gammelmodellen) oppe i 92 grader, overlevde også.

Kjøre på 60 grader idle eg og ca 80 ved load stabilt som eit hus.

Men å nei tenk viss den vert for varm, då restartar maskina seg!! :eek:

Lenke til kommentar

kameraten min hadde noe rundt 70-75 grader idle og 80-85 load med sin t-bird 1.4 og det var MED vifte på altså. han hadde slike temps hele tia^^

en anna kamerat av meg hadde 65-70 idle og 75-80 load med sin 1,33@1,4 tbird. og han hadde 4 kabvifter som bråket som **** og.

t-birden er som sola blant cpuer

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 12:59, skrev RAAMD:

Har sjøl en athlon xp-cpu. jeg kjøpte den i god tro, men hadde jeg bare visst hvilke problemer det skulle by på hadde valgt Intel, tiltross for at du får mye mindre for penga. Når det gjelder varmerekorden din, så har jeg ikke vært så langt unna den. men det som gjør det enda mer imponerende er at det var med vifte. på det værste var tempen oppe i 74celcius. det mest utrolige var at maskina holdt seg. ikke rart t jeg mistenkte at det var et eller annet galt med vifta. men jeg kunne ikke fatte hva. derfor sendte jeg inn vifta til sjekk der jeg hadde kjøpt den. men sejølsagt ble den borte i posten. dermed ble jeg nødt til å kjøpe en ny en. da trodde jeg mine problemer var løst. men, nei da! tempen ble naturlignok lavere, siden det var en langt kraftigere vifte, men 60 grader er alt for høyt til at maskina kan gå stabilt. jeg skjønner ikke hva som er problemet, men det må være noe med cpu'en. det betyr vel at det blir en enda dyrere fornøyelse å satse på AMD. derfor har jeg erklert meg selv som offisiell AMD-hater!

vel...bare vifta er ikke hele grunnen til at maskina di er varm. Har du et lite kabinett med dårlig luftgjennomstrømning og en masse pci/AGP-kort, kan man trygt og godt si at så og si all luft gjennbrukes hele tiden inne i kabinettet, og desto varmere cpu blir, desto varmere blir lufta i kabinettet, og desto dårligere kjøler vifta di :smile:

Et alternativ er kabinettvifter..:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 12:25, skrev tintin77:

Min gamle AMD T Bird 1 Ghz hadde en nær døden opplevelse en dag her, cpu vifta stoppet plutselig..

Maskinen rebootet og biip biip biip

Gikk inn i bios sjekket tempen, den var på 81 grader celsius...

Er det noen som var opplevd noe liknende uten av cpuen går til helv...

Jeg skrudde av pcen, slik at fikk kjøle seg ned litt og så startet den litt senere og alt fungerte som det skulle.

Over nyttår skal den selvsagt skiftes ut med en Intel Pentium 4 løsning...

hadde selv 86 C? på en XP2100+ i sommer

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden så dette kan ha dukket opp før.

Leste for en god stund siden her på forumet om en som hadde vannkjøling og peltier på en solid overklokka T-bird (tror det var T-bird).

Da han var på skolen gikk strømmen og så kom den igjen og da slo maskina seg på UTEN at vannkjølinga slo seg på (egen bryter til pumpa). Da han kom hjem stod maskina å gikk. Han dro ut kontakten og demonterte kjølinga. Oppdaga da at peltierelementet og coldplaten var smelta. Senere montertte han en vanlig kjøling på prosessoren og den funka fint! Tipper det var noen grader der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...