Gå til innhold

AMD - Varmerekord

tintin77

Anbefalte innlegg

Min gamle AMD T Bird 1 Ghz hadde en nær døden opplevelse en dag her, cpu vifta stoppet plutselig..

Maskinen rebootet og biip biip biip

Gikk inn i bios sjekket tempen, den var på 81 grader celsius...

Er det noen som var opplevd noe liknende uten av cpuen går til helv...

Jeg skrudde av pcen, slik at fikk kjøle seg ned litt og så startet den litt senere og alt fungerte som det skulle.

Over nyttår skal den selvsagt skiftes ut med en Intel Pentium 4 løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett et bilde av en AMD T-bird på over 200C.

(husker ikke om det var et Asus, Abit eller MSI hovedkort, men et av dem var det)

Folka som lagde manualen hadde lagt ved et bilde som viste temperatur, fsb osv.. på cpu. Der sto temperaturen på godt over 200C. Skulle ønsker jeg hadde et bilde på pc'n av denne manualen, men har ikke :sad: .

Ellers har jeg klart å brenne fingeren min på en Celeron 700. (S370) Fikk et skikkelig brannsår. Kort versjon av historien: Ville se hvor varm den ble uten kjøler og tok på den med fingeren. Resultat: Null bass gitar spilling på meg på godt over en mnd.... ( au-au-au!)

Lenke til kommentar

Har sjøl en athlon xp-cpu. jeg kjøpte den i god tro, men hadde jeg bare visst hvilke problemer det skulle by på hadde valgt Intel, tiltross for at du får mye mindre for penga. Når det gjelder varmerekorden din, så har jeg ikke vært så langt unna den. men det som gjør det enda mer imponerende er at det var med vifte. på det værste var tempen oppe i 74celcius. det mest utrolige var at maskina holdt seg. ikke rart t jeg mistenkte at det var et eller annet galt med vifta. men jeg kunne ikke fatte hva. derfor sendte jeg inn vifta til sjekk der jeg hadde kjøpt den. men sejølsagt ble den borte i posten. dermed ble jeg nødt til å kjøpe en ny en. da trodde jeg mine problemer var løst. men, nei da! tempen ble naturlignok lavere, siden det var en langt kraftigere vifte, men 60 grader er alt for høyt til at maskina kan gå stabilt. jeg skjønner ikke hva som er problemet, men det må være noe med cpu'en. det betyr vel at det blir en enda dyrere fornøyelse å satse på AMD. derfor har jeg erklert meg selv som offisiell AMD-hater!

Lenke til kommentar

Har en kammerat som har, mener det var en T-Bird 1333. han kom hjem og fant pc'en låst med et skjermbilde hvor det sto 115*C. vifta hadde takket for seg.

pc en startet etterpå, når vifta var byttet. fungerte fint i en god stund også. men plutselig sovnet den bare stille inn.

tru hvorfor??? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 12:59, skrev RAAMD:

Har sjøl en athlon xp-cpu. jeg kjøpte den i god tro, men hadde jeg bare visst hvilke problemer det skulle by på hadde valgt Intel, tiltross for at du får mye mindre for penga. Når det gjelder varmerekorden din, så har jeg ikke vært så langt unna den. men det som gjør det enda mer imponerende er at det var med vifte. på det værste var tempen oppe i 74celcius. det mest utrolige var at maskina holdt seg. ikke rart t jeg mistenkte at det var et eller annet galt med vifta. men jeg kunne ikke fatte hva. derfor sendte jeg inn vifta til sjekk der jeg hadde kjøpt den. men sejølsagt ble den borte i posten. dermed ble jeg nødt til å kjøpe en ny en. da trodde jeg mine problemer var løst. men, nei da! tempen ble naturlignok lavere, siden det var en langt kraftigere vifte, men 60 grader er alt for høyt til at maskina kan gå stabilt. jeg skjønner ikke hva som er problemet, men det må være noe med cpu'en. det betyr vel at det blir en enda dyrere fornøyelse å satse på AMD. derfor har jeg erklert meg selv som offisiell AMD-hater!

Så høye temperaturer tyder jo på feilmontering og/eller f.eks. manglende kjølepasta, evt. en annen brukerfeil. Bør vel skylde mer på deg selv enn på AMD skulle jeg tro...

[ Denne Melding var redigert av: Pluto på 2002-11-13 13:11 ]

Lenke til kommentar

For ikke lenge siden streiket prosessorviften til min Athlon T-bird 1200 prosessor. Maskinen bootet som normalt inn i Windows, men etter et par minutter låste alt seg, og deretter var det umulig å få startet maskinen igjen. Målte temperaturen på kjøleribben med et termometer ca. 5 minutter etter at jeg hadde slått av maskinen til ca. 50 grader. Jeg var helt sikker på at prosessoren hadde avgått med døden. Men forsøkte likevel noen timer senere, etter å ha sjekket både prosessor og hovedkort for svimerker, å skru på datamaskinen. Til alt hell fungerte alt utmerket, og jeg har ikke hatt noe trøbbel med maskinen etter denne episoden.

Lenke til kommentar

Hei

60 grader celsius er da ikke noe høy temperatur, og i hvert fall ikke på en AMD. mitt tips er at det er noe annet som gjør maskina di ustabil. Til dere som snakker om over 80 grader, er jeg enig i at det er jævlig varmt, men selv sitter jeg helt avslappet i stolen intill temperaturen når omlag 78 grader. Jeg synes folk er vel opptatt av lav kjernetemperatur på prosessoren. Det har lite å si med en varm (innenfor rimlighetens grenser) prosessor, så lenge det ikke er snakk om å lokke ut det siste OC-potensialet av den.

Dersom noen kan dokumentere at jeg tar feil (at en AMD xp prosessor blir skadet av 78 grader celsius) takker jeg for den informasjonen (Det kan spare meg noen kroner)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en celeron tualatin 1ghz uten vifte.

Jeg var å fikla inni maskinen og hadde selvsagt tatt av kjøleren. Når jeg så skrudde alt sammen glemte jeg selvsagt å montere kjøleren.

CPU temp var på 115 grader etter et par sek.

Skrudde selvsagt av med en gang og cpu overlevde.

Lenke til kommentar

Imponerende å se hva folk klarer å få til. Det går selvsagt an å være uheldig en gang i blant som å glemme å montere kontakten til vifta.

Nå vet jo alle at en AMD er god og varm, så skikkelig kjøling er en selvfølge. Dette gjelder også i kabinettet. For å illustrere: Dersom micro-ATX kabinettet er stappa med DVD, brenner, 14 SCSI-disker og glohett skjermkort, så sier det seg selv at det må litt ventilasjon til. Stikkordet er kabinettvifter, og det gjelder uansett om du bruker AMD eller Intel. Kald luft er nøkkelen til hvor lenge utsyret skal holde. Kjøleløsninger er den viktigste tingen å tenke på for å ha et godt, stabilt og langtidsvirkende system

Eier forøvrig selv en ganske kjølig AMD

T-Bird/Hotbird 1400. Idle på ca. 45 grader og etter full load i et par timer ca 52 grader. Det er jeg egentlig ganske godt fornøyd med tatt i betraktning at prosessoren utmerket godt kunne erstattet elektriske varmovner i de fleste gjennomsnittlige norske boliger. (Nå var jeg fryktelig ironisk...)

Lenke til kommentar

Har hatt min Duron 1ghz oppe i 91 grader... og en athlon 1ghz oppe i 94 grader (den fikk et stor svart merke under cpuen).. begge overlende!

Ellers har jeg en kompis som hadde en athlon som hadde 107 grader, overlevde også. Mirakel!

En annen kompis med en Intel P4 1,7ghz (gammelmodellen) oppe i 92 grader, overlevde også.

Lenke til kommentar

Quote:

bruker AS3 om det har så mye å si..

Det har det IMHO definitivt ikke. Typen kjølepasta er av mye mindre betydning enn hvordan den brukes. Har selv sett opptil 5 graders forskjell på idle temp mellom to monteringer med samme pasta i samme boks.

Så vidt jeg kan skjønne er AS lite annet enn et hypeprodukt. Som til alt overmål er mye mer grisete å jobbe med og til og med kan lage kvalme med kortslutning dersom man søler litt.... (det skjer fort når folk bruker for mye pasta).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...