tintin77 Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 15:02, skrev ^Zenit^:Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for. Denne var god ja... Som fast leser av DN så vet jeg at jobbmarkedet for nyudannete jurister og siviløkonomer er beinhardt... I flere store firmaer får nyutdannede økonomer betalt får å ikke begynne, eller ta videreutdanning eller velge jobb ved et annet avdelingskontor Jo jo det er ikke akkurat lett å få jobb innen IT i dag men likevel så finnes det muligheter og ikke kan man jo dra til utlandet, dessuten kan det sikkert være spennende å jobbe med noe annet enn data også... Eller kombinasjon av flere ting ... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg tror kanskje litt av problemet er at en del her er oppgitt over at alt er så uvisst. En sitter kanskje med 4-5-6års utdanning og kan ikke bruke den til noe. Skal man sette seg på skolebenken i 5 år til for å bli noe annet som det er et stort marked for nå (slik som petruleumsteknologien} og om kanskje 5 år er dette markedet like dårlig som it markedet er nå... Jeg er enig med som en del har sagt det er viktig å kunne oppbyggingen av systemene/it - generelt slik som på nth/ntnu (?) MEN det spørs da hvilke jobb du skal ha. Tar du en jobb som it-ansvarlig trenger du ikke å vite HVORDAN en cpu er oppbygget eller hvordan windows/linux er oppbygget, men hvordan du bruker dette. Det er det fine med akademiene etter min mening, men for all del... Begge deler hadde vert best :wink: Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
Oyoz Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Totalt sett er man sikrere som spesialist, selv om man da så klart ikke bør spesialisere seg innen et felt som er "hipt" akkurat nå, og ikke om ett år. (OS/2-gurer til salgs billig?).Man må så klart hele tiden videreutvikle seg, slik at man ikke blir sittende med skjegget i postkassa. Her ser dere hvordan det går hvis en spesialiserer seg for mye på en "hip" ting: http://carcino.gen.nz/images/index.php/00b...b9a680/76e0ccae Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Utdanning innenfor helse lønner seg nå for tiden. Er stor mangel på det, importerer fra Sverige... :smile: Lærere anyone? Lenke til kommentar
Oyoz Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Ein Siv.ing eller Cand. Scient, lærer metoder for åforstå heilheiten. Eit eksempel er programmering, kan du 2-3 språk kan du alle. Men nokon kan vera knallgod i Java men har aldri tatt i Pacal/Delphimens ein som har lært metoden programmering er det uvesntlig om det er Java/C/C++/ Delphi/C#/Python/Pearl/Soap/ Må nok korrigere deg der, lærer du grunnleggende programmering (f.eks VB6.0), for deretter å lære litt mer avansert programmering (videregående java), og deretter fyller på med litt .NET og J2EE (med CMP, BMP, CMR, osv), deretter tar et kurs i algoritmer og datastrukturer, og programmerinsspråk og kompilatorteknikk (med prosjektoppgave utvid en kompilator i C), tror jeg du har ganske bra grunnlag for å lære /C++/Delphi/C#/Python/Pearl/Soap/. Det nytter uansett ikke å stille opp i jobbintervju og påstå at det er uvesentlig hvilke språk de bruker; "Det er ikke så nøye med hvilke språk dere bruker, jeg kan å programmere" :smile: Så gi meg en siv.ing som kan å programmere og be han lage en enkel web-basert applikasjon i Java som baserer jeg på en underliggende Oracle DB og skal lages hurtig i Forte for Java (Sun One Studio 4) med Entity Beans, CMP, CMR, Deployment Descriptor osv. Det jeg prøver å si er at når IDE'ene blir så store og avanserte som mange har blitt (FFJ og .NET f.eks) så nytter det ikke å vite "basicen i en if-løkke" eller "hvordan et oo-programmeringsspråk er bygd opp" :smile: Lenke til kommentar
Oyoz Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Det jeg prøver å si er at når IDE'ene blir så store og avanserte som mange har blitt (FFJ og .NET f.eks) så nytter det ikke å vite "basicen i en if-løkke" eller "hvordan et oo-programmeringsspråk er bygd opp" Det jeg egentlig prøvde å si var: Det jeg prøver å si er at når IDE'ene blir så store og avanserte som mange har blitt (FFJ og .NET f.eks) så nytter det ikke bare å vite "basicen i en if-løkke" eller "hvordan et oo-programmeringsspråk er bygd opp" Lenke til kommentar
Ungankable Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Klarer man seg gjennom 5 års siv.ing utdannelse, uansett fagfelt, så har man et bevis på at man kan tilegne seg kunnskap. En bedrift kan alltids lære opp nye ansatte til jobben som skal utføres, og da hjelper det for bedriften å vite at personen kan tilegne seg kunnskapet greit og bruke den senere uten å måtte bruke alt for lang tid uten å være produktiv (lang setning). Det tror jeg er en av de viktigste egenskapene en siv.ing har. mvh Thor-Egil Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Så gi meg en siv.ing som kan å programmere og be han lage en enkel web-basert applikasjon i Java som baserer jeg på en underliggende Oracle DB og skal lages hurtig i Forte for Java (Sun One Studio 4) med Entity Beans, CMP, CMR, Deployment Descriptor osv. Systembeskrivelsen fra ****ete der ja :razz: Er forhåpentlighvis ferdig utdannet master i iformasjonsvitenskap ved UiB om et par år. Det er utrolig interessant, men det hender at slike beskrivelser av systemer som skal utvikles gjør meg litt motløs. Å modelere systemet og vise hvordan det skal fungere på papiret og i teorien er en ting; tror det er langt verre å få det til å fungere i praksis. Når det gjelder høy utdanning, og forventet behov for IT. utdannede om 4-5 år er det umulig å si noe om etterspørsel og jobbsøkere. Men tror at det alltid vil være et behov for høyt utdannede mennesker meg en god å bred kompetanse. Når en arbeidgiver annsetter en siv.ing eller en med hovedfag/master er det like mye evnen til omstilling/muligheten for å tilegne seg ny kunnskap om 5 år de kjøper som faktisk kunnskap om et aktuellt program. [For all del, er man Cisco-guru fra IT-akademiet eller tilsvarende, har man alltid muligheten for å få jobb innen det området, men man har kaskje ikke like gode forutsettninger for å få seg jobb innen andre områder. Det er bare å se på de _tusenhvis_ av webdesignerne som i dag sliter på arbeidsmarkedet.] Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Har lest litt gjennom denne tråden nå og det er veldig mange forskjellige synspunkter og sånn - det er vel ganske vanlig. Min erfaring (og hva jeg har hørt av andre som har mer erfaring enn meg) er at å ha en god breddekunnskap i bunn. Jeg er utdannet serviceelektroniker med fagbrev og har alltid hatt interesse for det jeg driver med samt at jeg egentlig alltid har visst nesten nøyaktig hva jeg vil drive med resten av livet. Er veldig mange som ikke aner hva de vil med fremtiden sin, så bare dumper de innom IT-studier og blir spesialister på et felt. Men de aner jo ikke hva som ligger i bunn. Jeg tror at folk med breddekunnskap som kanskje har spesialisert seg etterhvert vil være veldig ettertraktet - og er veldig ettertraktet. Hva hjelper det om du kan lage en fancy database om du ikke kan partisjonere en harddisk f.eks. Dårlig eksempel, men poenget mitt er at en som har jobbet seg oppover fra bunnen stiller *mye* sterkere enn en som på en måte har begynt på toppen. Da har man fått med seg alle fallgropene og egentlig fått en jevn kunnskapskurve. Det er helt sikkert noen som er uenig med det, men i bunn og grunn er det egentlig hva du selv vil og interesserer deg for som gjelder. Jeg stortrives i jobben jeg gjør nå, og det er egentlig det viktigste. Samtidig må man passe på så man ikke stagnerer og følger med på utviklingen og hva som skjer rundt deg. Etterhvert vil jeg spesialisere meg på et felt, men jeg er ikke utlært enda på hva jeg gjør.. det blir man vel aldri heller :smile: Edit: Fy flate hvor dårlig skrevet, men det var stress på jobben akkurat da. Ta det som det er :smile: [ Denne Melding var redigert av: kokkelimonke på 2002-11-14 22:50 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå