Gå til innhold

Ikke IT-Jobb om du ikke er Sivilingeniør


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-13 15:02, skrev ^Zenit^:

Dette kan nok diskuteres i det vide og det brede... men hvis vi ser på hovedspørsmålet, så er vel det å bli sivilingeniør en mye tryggere (rent jobbmessig) vei å gå. Mener å ha lest at 8/9 av 10 som går ut av NTNU etter endt sivilingeniørutdannelse allerede har jobb. Og lønna er ikke å forakte heller...

Selv så er jeg ikke mer enn 18 år, og er ferdig på videregående til sommeren. Jeg vurderte lenge å søke meg til NTNU for å bli sivilingeniør... men med alle problemene innenfor IT-bransjen har jeg skiftet mening. Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for.


 

8/9 av 10 får jobb ja. Det var før nedgangen det. Har ikke tallene nå, men de er mye lavere. Men det er klart det er en fordel med å ha en siv.ing.

 

Når det er sagt, så er det likevel bedre å ha erfaring enn en siv.ing.

 

Selv om det er vanskeligere å få den nødvendige erfaringen uten. Hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for.


 

en økonomisk utdannelse pr. dags dato er vel neppe noe tryggere enn IT. Konsulentselskapene sparker jo økonomi-konsulenter i hytt og pine. Mange store finansselskaper sliter tungt og mange siv.øk'er er uten jobb.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 15:07, skrev SunKing:


8/9 av 10 får jobb ja. Det var før nedgangen det. Har ikke tallene nå, men de er mye lavere. Men det er klart det er en fordel med å ha en siv.ing.


Når det er sagt, så er det likevel bedre å ha erfaring enn en siv.ing.


Selv om det er vanskeligere å få den nødvendige erfaringen uten. Hehe.


 

Ja, det er riktig;o) En som akkurat er ferdig med utdannelsen sin har vel ikke akkurat så veldig mye erfaring (selv om de kanskje er veldig flinke med det de gjør). En som er akkurat ferdig med siv.ing. utdannelsen sin har vel ikke akkurat kjempemye erfaring han heller, men en arbeidsgiver vil se på den utdannelsen som mer verdt, siden en siv.ing. utdannelse omfatter så mye mer enn kun IT biten.

Men det kommer jo helt ann på hva jobben går ut på og da.

Lenke til kommentar

Interessant, jeg tror også at mange bedrifter ser på en 20 åring som en useriøs medarbeider å bruke. Som det stod i et innlegg lenger oppe. Helst like lang ærfaring også. En mann på 45 år som tok sivilingeniørstudier for 20 år siden ville trolig fått "jobben" før 20 åringen selv om han på 20 kanskje var mer oppdatert/flinkere.

 

Det er bare noe med ordet ingeniør som sier gammel mann. En ingeniør på 20 år er vanskelig å tenke ut.

Lenke til kommentar

Bare på svar til det med datasikkerhet ; Se etter en utdannelse som går lenger en software kunnskap da, all problematikk rundt sikkerhet er pga. software. Så her må en ha elektronikk/kubbetikk kunnskaper for å kunne få jobb, mer og mer blir bygd inn i Hardware løsninger.

 

Bare som et tips! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 15:14, skrev tmx:

Quote:


Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for.


 

en økonomisk utdannelse pr. dags dato er vel neppe noe tryggere enn IT. Konsulentselskapene sparker jo økonomi-konsulenter i hytt og pine. Mange store finansselskaper sliter tungt og mange siv.øk'er er uten jobb.

 

Ja, du har rett der. Men her spørs det helt hva man utdanner seg som innenfor økonomi. Hvis man tar en grundig og lang økonomisk utdannelse med høy prestisje, så er man nesten garantert sikret en god jobb.

 

Men når det gjelder siv.ing. utdannelsen, så har man jo flere valg her og. Man behøver ikke velge IT, det finnes jo mange andre retninger og som er mye mer ettertraktet. (siv.ing. innenfor Geofag og petroleumsteknologi, Kjemi, Industriell økonomi og teknologiledelse - for å nevne noen)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 15:22, skrev Oppdatert:

Interessant, jeg tror også at mange bedrifter ser på en 20 åring som en useriøs medarbeider å bruke. Som det stod i et innlegg lenger oppe. Helst like lang ærfaring også. En mann på 45 år som tok sivilingeniørstudier for 20 år siden ville trolig fått "jobben" før 20 åringen selv om han på 20 kanskje var mer oppdatert/flinkere.


Det er bare noe med ordet ingeniør som sier gammel mann. En ingeniør på 20 år er vanskelig å tenke ut.


 

Det kan jeg skrive under på...Jeg begynte som lærling på (et sted), og fikk etter et år ansvaret for de nye lærlingene som kom inn. Dette er da 18-19-åringer det er snakk om. Det er helt utrolig sprik mellom de seriøse og de som tror de fremdeles går på skolen. (Komme på jobb kl. 10, sove en time på jobben for så å sitte å lese Lord of the Rings inntil man går hjem kl. 14?) Jeg kan bare si at han ikke var der lenge. Sånne gir bedriftene ekstremt dårlig inntrykk av unge, og ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 15:36, skrev bushdevil:

Har lenge tenkt på en sivilingeniør utdannelse innen datateknikk på NTNU, men er etter denne posten blitt ganske usikker. Det virker som de fleste nå vil ut av disse jobbene igjen. Har det seg slik at å jobbe med IT ikke er så spennende som jeg ser for meg?


 

Alt avhenger av hva du ser for deg. Hva har du lyst å jobbe med? Å si at du har lyst å jobbe med IT er som å gå på restaurant og bestille "kjøtt". Har du lyst til å drifte? Programmere? Lede prosjekter? Lage hjemmesider? Leke i telefonsentraler? Installere ADSL? Alt har med IT å gjøre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 15:36, skrev bushdevil:

Har lenge tenkt på en sivilingeniør utdannelse innen datateknikk på NTNU, men er etter denne posten blitt ganske usikker. Det virker som de fleste nå vil ut av disse jobbene igjen. Har det seg slik at å jobbe med IT ikke er så spennende som jeg ser for meg?


 

Er vel kanskje ikke at selve jobben ikke er spennende. Det er vel mest det at det er såpass utrygt som gjør at folk vil ut av jobben.

Lenke til kommentar

Det virker som om mesteparten tolker kunnskap om IT som kunnskap om spesielle teknologier, og at det å være flink i IT er å kunne det som er inn akkurat nå. Det er vel sånn en typisk ITakademiet elev tenker vil jeg si. Der kan man lære om programmer og teknologier som er i bruk der og da. Men tenk når den personen kommer ut i arbeidslivet og det så er et annet program som er inn. Hvis fex. Word plutselig blir utkonkurert og et annen program tar over og blir standard. Så er all lærdommen som du betalte i dyre dommer for ingenting verd.

 

På et godt svi.ing. studium lærer man (mest) om ting (et dårlig ord) som aldri går av moten. Det vil si det grunnleggende som gode, og riktige algoritmer (går aldri av moten, bare implementert i forskjellige språk), hvordan ting er oppbygd (distribuerte) databaser, cpu/minne, mellomvare, multiprosessering/parallellisering og så videre. Sluttproduktene som finnes på markedet er ikke viktig. Man lærer selvfølgelig å programmere i forskjellige språk (java,c,python osv.) men språket er ikke det viktigste, men prinsippene slik som ObjektOrientering for eksempel. Man bruker også teknologier som finnes (ejb,corba,oracle,php,mpi) men det er kun for å teste kunnskapen i praksis&for å få kunnskap om noe av det som er på markedet.

 

Hvis eleven vil lære seg/spesialisere seg på noen av de forskjellige teknologiene, er det på selvstendig grunnlag. Det er selvfølgelig viktig, og en kombinasjon av bred og grundig generell kompetanse, og spesiell kompetanse er alltid det beste.

Lenke til kommentar

Det er egentlig hele problemet med siv.ing, at man ikke lærer noe som kan brukes DIREKTE ut i arbeidslivet...å ha bakgrunnskunnskap er helt brilliant, og en kjempefordel, men bare kombinert med enten erfaring eller annen utdanning. Å vite hvordan databaser funker under skallet hjelper lite hvis man søker på en jobb som database-administrator DB/2 og ikke har brukt det før.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er siv.ing. fra NTH med ca. 7 års erfaring og jobber som systemarkitekt i et lite firma. Jeg stortrives, programmerer mye, og jobber omtrent 8 timer hver ukedag. Når man stifter familie (som jeg har gjort), er arbeidstid og forutsigbarhet viktig. Det er klart at man kan tjene godt i en salgsjobb, siden lønningene innen salg ofte er resultatbaserte, men er man en dårlig selger får man som regel en heller laber grunnlønn.

 

Jeg støtter opp om dem som sier at du må finne ut hva du liker, og satse på det. Du skal tross alt arbeide et helt liv, mens konjunkturene svinger fra år til år og uke til uke. Jeg vil ikke bytte jobb eller yrke. Har også flere andre kamerater fra studiene som jobber i databransjen og som heller ikke tenker på å bytte bransje.

 

Så ikke sats på hva som ser ut som gull og grønne skoger i dag. Når du er ferdig med utdannelsen etter 5+ år, vil verden se annerledes ut...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 16:01, skrev SunKing:

Det er egentlig hele problemet med siv.ing, at man ikke lærer noe som kan brukes DIREKTE ut i arbeidslivet...å ha bakgrunnskunnskap er helt brilliant, og en kjempefordel, men bare kombinert med enten erfaring eller annen utdanning. Å vite hvordan databaser funker under skallet hjelper lite hvis man søker på en jobb som database-administrator DB/2 og ikke har brukt det før.


 

Du har rett i det... men det ser visst ut til at man i denne diskusjonen har glemt at disse utdannelsene har sine respektive jobber. En som har utdannelse som siv.ing søker selvsagt jobber som sivilingeniør. En med spesialfelt innenfor database DB/2, søker selvsagt den jobben du nevner. Hvis en siv.ing søker den jobben, må han ha erfaring (helst et sertifikat) innefor dette i tillegg til siv.ing. utdannelsen sin.

Lenke til kommentar

Det vil nok bli flere og flere datajobber etterhvert. Bare tenk på alt som det finnes brikker i (og som kan datastyres i fremtiden). Klokker, skjermer, prosjektorer, tastatur, vinduer, hus, sko, plastkort, klær +++

 

Og det trengs folk til å utvikle programvaren som styrer alt dette... For utviklingen går framover... ikke sant?

 

Btw... jeg har tenkt å ta siv.ing. datateknikk når jeg er ute av militæret...

Lenke til kommentar

Noko som ikkje blir tatt opp i denne diskusjonen er

at er at lang utdanning gjer noko meir enn berre kunnskap om MS produkt eller andre liknande ting

men om metoder.

 

Ein Siv.ing eller Cand. Scient, lærer metoder for å

forstå heilheiten. Eit eksempel er programmering, kan du 2-3 språk kan du alle. Men nokon kan vera knallgod i Java men har aldri tatt i Pacal/Delphi

mens ein som har lært metoden programmering er det uvesntlig om det er Java/C/C++/

Delphi/C#/Python/Pearl/Soap/

 

Det bedriftene er ute etter er den kunnskapen som

kan omsettast til det bedriftene treng.

Å kunne alle MS produkta er ein kunnskap ei bedrift med linux/unix ikkje vil trenge /ha.

Og dette er det denne journalisten har halveis fått

med seg.

Å forstå og bruke kunnskapen korleis eit op.sys fungerer, uavhengig av platform/system, og lage eigne løysingar til dette vil både MS bedrifter og unix/linux ha bruk for.

 

Ei grov og svært forenkla modell kan settast opp.

 

siv.ing /Cand. Scient

(metodikk, struktur uavhengig av platform / produkt)

Ingeniør

(tekniske løysingar, spesifikke platformer)

1-2 åring IT kandidat (IT-akademiet o.l)

(Spesifikke program)

 

 

Litt langt men

 

mvh

JanEirik

 

[ Denne Melding var redigert av: jankee77 på 2002-11-13 16:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 16:01, skrev SunKing:

Det er egentlig hele problemet med siv.ing, at man ikke lærer noe som kan brukes DIREKTE ut i arbeidslivet...å ha bakgrunnskunnskap er helt brilliant, og en kjempefordel, men bare kombinert med enten erfaring eller annen utdanning. Å vite hvordan databaser funker under skallet hjelper lite hvis man søker på en jobb som database-administrator DB/2 og ikke har brukt det før.


Jeg skal ikke påstå du er dum men jeg tror ikke du har bakgrunn til å uttale deg så bastant. I veldig mange av de jobbene som siv.ing. er ettertraktet til er evne til tilpasning og nyutvikling viktig. Hvis en siv.ing. ikke har erfaring med et program eller arbeidsfelt skal det ikke ta så lang tid før tilstrekkelig erfaring er ervervet. Dette er mulig da basiskunnskapene er i orden og en har lært seg gode teknikker for å beherske nye ting. Arbeidslivet er hele tiden i utvikling og krever personer med evne til nytenkning. Personer med fagspesialisering vil bli stadig mer ettertraktet, men det kreves også en viss kjennskap til andre faggrener for å kunne bidra effektivt i gruppearbeid og prosjektarbeid. Siv.ing.er vil ofte få prosjektansvar og vil da få god bruk for sin faglige tyngde. Relevant erfaring utover selve utdannelsen er selvsagt interessant bonus for arbeidsgiverene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 12:47, skrev Oppdatert blant annet:

Mange ulike toner her ja. Sikkert kult å være "ingeniør" å programmere dataprogram. Men når fjortisene på bakrommet lager større å raskere applikasjoner i Delphi/Visual Basic uten høyere utdannelse en de går midt i ungdomsskolen kan en lure.


Det er en myte at det finnes en masse fjortiser som lager større og raskere og bedre applikasjoner på bakrommet enn systemutviklere med lang utdanning. Var selv en av dem som lærte meg programmering tidlig på egen hånd og lagde egne applikasjoner. I dag ser jeg tilbake og innser at det jeg gjorde da var ganske håpløst. Det jeg produserer i dag holder en vannvittig mye høyere kvalitet.

 

Jeg skal likevel ikke nekte for at det finnes noen få "wiz-kids" som kan gjøre en god jobb uten utdannelse. Og med all den tiden man har til rådighet i tenårene, er det ikke rart at man klarer å få til mye på kort kalendertid.

 

Men det er ikke nok av de gode fjortisprogrammererne, og det er forferdelig mange dårlige fjortisprogrammerere for hver gode. Hvordan vet du hvilken type fjortisprogrammerer du har fått tak i? :roll: Jeg har sett noe av den programvaren som lages av "nevøen til sjefen som er RÅ på data", og det holder som regel ikke mål. Sats heller på mennesker med dokumenterte kunnskaper og ferdigheter.

 

Programmerere med utdannelse vil det være behov for, også i fremtiden. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...