SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Prøver å tenke langsiktig da. Hehe. Regner forsåvidt med at de fleste ikke bare tenker på hvordan de skal få putta brød i munnen i morgen, men også neste uke. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Her var det mye tullprat - husk at IT er mye mer enn fancy menyer og kunnskap om "hvordan bygge en billig pc" ... :smile: Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:16, skrev SunKing:Prøver å tenke langsiktig da. Hehe.Regner forsåvidt med at de fleste ikke bare tenker på hvordan de skal få putta brød i munnen i morgen, men også neste uke. Hehe da spiser vi C++ eska mens vi satser på bumfight norge! Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:22, skrev Dan Hansen:Her var det mye tullprat - husk at IT er mye mer enn fancy menyer og kunnskap om "hvordan bygge en billig pc" ... :smile: Tror vi har snakket om det meste innen IT til nå, gi oss en grundigere innføring Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:22, skrev Dan Hansen:Her var det mye tullprat - husk at IT er mye mer enn fancy menyer og kunnskap om "hvordan bygge en billig pc" ... :smile: Det var jo et intelligent innlegg. Jeg antar du akkurat nå sitter og skriver hva tullpratet går ut på og hva som er riktig? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hvis dere trenger en forklaring på hva IT egentlig er - ja da forstår jeg at dere kanskje er uten jobb ... :razz: Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 har jobb, men er veldig interessert i at du utrykker dine synspunkter!!! edit: og ta gjerne med eksempler på det som er "tullprat"! sof [ Denne Melding var redigert av: sof på 2002-11-13 14:31 ] Lenke til kommentar
coban Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 har snart jobbet i over ett år innen it-bransjen, vil si at jeg allerede er drittlei, jeg ønsker å bytte yrke allerede. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Tok et raskt søk i kvasirs skattelister etter dan hansen men er usikker på din alder. Det kunne jo bidra til vuderingen av innlegget ditt med tanke på din inntekt Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:29, skrev Dan Hansen:Hvis dere trenger en forklaring på hva IT egentlig er - ja da forstår jeg at dere kanskje er uten jobb ... :razz: Hvis du engang trenger å kommentere det der, foreslår jeg at du først LESER tråden...? De fleste innleggene kommer fra folk som faktisk ER i jobb. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 De fleste her har vel diskutert hva IT er i en IT bedrift, men det er jo ikke der markedet for IT er, de virkelige utfordringer ligger i å innføre bra, stabile, ITtjenester for bedrifter som aldri har brukt IT før med en oppetid og servicegrad på tilnærmet 100%. Hvem som helst kan progge php, delphi, c,c++,pascal,asm,asp,aspx,cgi,javascript,java,c# osvosv, men det krever god erfaring og personlige eegnskaper for å tilby tjenester til kunder som ikke vet hva de trenger og for å være konkuransedyktig på service,support og kundeoppfølging. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:32, skrev coban:har snart jobbet i over ett år innen it-bransjen, vil si at jeg allerede er drittlei, jeg ønsker å bytte yrke allerede. Det er du ikke alene om. Industri/Fabrikk-arbeid er mye mer gøy. Mange flere kollegaer å snakke med i arbeidstiden å lite bekymringer. Eneste minuset er at vi må bruke hardware.no på kveldstid da.. Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:32, skrev coban:har snart jobbet i over ett år innen it-bransjen, vil si at jeg allerede er drittlei, jeg ønsker å bytte yrke allerede. Da har du enten ikke funnet en jobb du liker, eller en jobb du ikke passer til. Men det er klart; hvis du slutter i it-bransjen, så åpner du en stilling for en som kanskje ønsker den. Håper du finner deg noe du liker. Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:35, skrev talisar:De fleste her har vel diskutert hva IT er i en IT bedrift, men det er jo ikke der markedet for IT er, de virkelige utfordringer ligger i å innføre bra, stabile, ITtjenester for bedrifter som aldri har brukt IT før med en oppetid og servicegrad på tilnærmet 100%. Hvem som helst kan progge php, delphi, c,c++,pascal,asm,asp,aspx,cgi,javascript,java,c# osvosv, men det krever god erfaring og personlige eegnskaper for å tilby tjenester til kunder som ikke vet hva de trenger og for å være konkuransedyktig på service,support og kundeoppfølging. Godt innlegg. IT er så mangt, det er klart. Jeg har jobbet både hos tjenestetilbyder og intern it-drift, så jeg har sett litt av begge verdener. Det er jobber der ute for alle slags it-mennesker, men det er flere søkere til hver jobb for de som kan litt av hvert, da de er flere som kan det. Avhengig av størrelsen på it-avdelingen i en hvilken som helst bedrift, vil jo behovet for spesialister/høyt utdannede være helt varierende. Små bedrifter klarer seg med fire stykker som kan alt der, men samtidig er de gjerne avhengige av innleide spesialister/tjenestetilbydere for utvikling av systemene. Større bedrifter har ofte egne kjerneteam av spesialister, i tillegg til all-rounderne. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:33, skrev Oppdatert:Tok et raskt søk i kvasirs skattelister etter dan hansen men er usikker på din alder. Det kunne jo bidra til vuderingen av innlegget ditt med tanke på din inntekt Hva i all verden har inntekt med dette å gjøre? Søk på Kjell Inge Røkke i samme slengen. Han hadde ingen inntekt sist år - skattelistene tar utgangspunkt i nettoinntekt, dvs hva som er tilbake etter huslån osv er betalt ... Jada :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 14:35, skrev talisar:De fleste her har vel diskutert hva IT er i en IT bedrift, men det er jo ikke der markedet for IT er, de virkelige utfordringer ligger i å innføre bra, stabile, ITtjenester for bedrifter som aldri har brukt IT før med en oppetid og servicegrad på tilnærmet 100%. Hvem som helst kan progge php, delphi, c,c++,pascal,asm,asp,aspx,cgi,javascript,java,c# osvosv, men det krever god erfaring og personlige eegnskaper for å tilby tjenester til kunder som ikke vet hva de trenger og for å være konkuransedyktig på service,support og kundeoppfølging. Kunne ikke vært mere enig - men - det må tillegges at de som utvikler f.eks telefonsentraler og fjernsynssystemer også arbeider med IT. I denne tråden blir IT nesten utelukkende omtalt som noe som har med datamaskiner og programvare å gjøre. IT = informasjonsteknologi De fleste kommunikasjonsbaserte systemer faller også inn under IT. Faktisk kjenner jeg folk som sitter og administrerer og utvikler løsninger for store konserner uten egentlig å vite noe som helst særlig om data. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Røkke ja, han har jobbet hardt. Men så er det ikke alle som får 5 miliarder i banklån heller. :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hehe, 5 milliarder i lån - lurer på om det holder med sikkerhet i bilen - eller om de også vil ha i huset? :wink: Lenke til kommentar
^Zenit^ Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Dette kan nok diskuteres i det vide og det brede... men hvis vi ser på hovedspørsmålet, så er vel det å bli sivilingeniør en mye tryggere (rent jobbmessig) vei å gå. Mener å ha lest at 8/9 av 10 som går ut av NTNU etter endt sivilingeniørutdannelse allerede har jobb. Og lønna er ikke å forakte heller... Selv så er jeg ikke mer enn 18 år, og er ferdig på videregående til sommeren. Jeg vurderte lenge å søke meg til NTNU for å bli sivilingeniør... men med alle problemene innenfor IT-bransjen har jeg skiftet mening. Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for. Lenke til kommentar
rand0m Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 utdanning som "vanlig systemadministrator" o.l er ikke noe å satse på lenger. Hvis man virkelig vil ha en jobb i IT bransjen nå bør man ha utdanning innen datasikkerhet, lønna her er heller ikke å kimse av. Dessverre er det få som tilbyr en skikkelig utdanning innen datasikkerhet. Kan jo gjøre som meg, gå hærens ingeniørskole (dataingeniør) får full høgskole utdanning som i sivilt, men man får befalskole, 3 års praksis og lønn i tillegg :smile: har mer enn nok penger mens jeg går på skole og det blir VELDIG mye mer i praksisårene. Når jeg er ferdig med praksisårene (dvs. 3 års plikttjeneste) i en alder av 25 er det visst bare å velge å vrake i jobber pga den militære bakgrunnen og all praksisen. De som tar datasikkerhet her kommer også borti utrolig mye mer spennende ting enn de som holder på i det sivile ******* :razz: bakdelen er at det kun er rundt 30 som kommer inn i året, men det er for all del ikke umulig med den rette motivasjonen og någenlunde karakterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå