Gå til innhold

Ikke IT-Jobb om du ikke er Sivilingeniør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-13 14:16, skrev SunKing:

Prøver å tenke langsiktig da. Hehe.

Regner forsåvidt med at de fleste ikke bare tenker på hvordan de skal få putta brød i munnen i morgen, men også neste uke.

Hehe da spiser vi C++ eska mens vi satser på bumfight norge!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:22, skrev Dan Hansen:

Her var det mye tullprat - husk at IT er
mye
mer enn fancy menyer og kunnskap om "hvordan bygge en billig pc" ... :smile:

Det var jo et intelligent innlegg. Jeg antar du akkurat nå sitter og skriver hva tullpratet går ut på og hva som er riktig?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:29, skrev Dan Hansen:

Hvis dere trenger en forklaring på hva IT egentlig er - ja da forstår jeg at dere kanskje er uten jobb ... :razz:

Hvis du engang trenger å kommentere det der, foreslår jeg at du først LESER tråden...? De fleste innleggene kommer fra folk som faktisk ER i jobb.

Lenke til kommentar

De fleste her har vel diskutert hva IT er i en IT bedrift, men det er jo ikke der markedet for IT er, de virkelige utfordringer ligger i å innføre bra, stabile, ITtjenester for bedrifter som aldri har brukt IT før med en oppetid og servicegrad på tilnærmet 100%. Hvem som helst kan progge php, delphi, c,c++,pascal,asm,asp,aspx,cgi,javascript,java,c# osvosv, men det krever god erfaring og personlige eegnskaper for å tilby tjenester til kunder som ikke vet hva de trenger og for å være konkuransedyktig på service,support og kundeoppfølging.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:32, skrev coban:

har snart jobbet i over ett år innen it-bransjen, vil si at jeg allerede er drittlei, jeg ønsker å bytte yrke allerede.

Det er du ikke alene om. Industri/Fabrikk-arbeid er mye mer gøy. Mange flere kollegaer å snakke med i arbeidstiden å lite bekymringer. Eneste minuset er at vi må bruke hardware.no på kveldstid da..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:32, skrev coban:

har snart jobbet i over ett år innen it-bransjen, vil si at jeg allerede er drittlei, jeg ønsker å bytte yrke allerede.

Da har du enten ikke funnet en jobb du liker, eller en jobb du ikke passer til. Men det er klart; hvis du slutter i it-bransjen, så åpner du en stilling for en som kanskje ønsker den. Håper du finner deg noe du liker.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:35, skrev talisar:

De fleste her har vel diskutert hva IT er i en IT bedrift, men det er jo ikke der markedet for IT er, de virkelige utfordringer ligger i å innføre bra, stabile, ITtjenester for bedrifter som aldri har brukt IT før med en oppetid og servicegrad på tilnærmet 100%. Hvem som helst kan progge php, delphi, c,c++,pascal,asm,asp,aspx,cgi,javascript,java,c# osvosv, men det krever god erfaring og personlige eegnskaper for å tilby tjenester til kunder som ikke vet hva de trenger og for å være konkuransedyktig på service,support og kundeoppfølging.

Godt innlegg. IT er så mangt, det er klart. Jeg har jobbet både hos tjenestetilbyder og intern it-drift, så jeg har sett litt av begge verdener. Det er jobber der ute for alle slags it-mennesker, men det er flere søkere til hver jobb for de som kan litt av hvert, da de er flere som kan det. Avhengig av størrelsen på it-avdelingen i en hvilken som helst bedrift, vil jo behovet for spesialister/høyt utdannede være helt varierende. Små bedrifter klarer seg med fire stykker som kan alt der, men samtidig er de gjerne avhengige av innleide spesialister/tjenestetilbydere for utvikling av systemene. Større bedrifter har ofte egne kjerneteam av spesialister, i tillegg til all-rounderne.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:33, skrev Oppdatert:

Tok et raskt søk i kvasirs skattelister etter dan hansen men er usikker på din alder. Det kunne jo bidra til vuderingen av innlegget ditt med tanke på din inntekt

Hva i all verden har inntekt med dette å gjøre? Søk på Kjell Inge Røkke i samme slengen. Han hadde ingen inntekt sist år - skattelistene tar utgangspunkt i nettoinntekt, dvs hva som er tilbake etter huslån osv er betalt ...

Jada :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:35, skrev talisar:

Kunne ikke vært mere enig - men - det må tillegges at de som utvikler f.eks telefonsentraler og fjernsynssystemer også arbeider med IT.

I denne tråden blir IT nesten utelukkende omtalt som noe som har med datamaskiner og programvare å gjøre.

IT = informasjonsteknologi

De fleste kommunikasjonsbaserte systemer faller også inn under IT. Faktisk kjenner jeg folk som sitter og administrerer og utvikler løsninger for store konserner uten egentlig å vite noe som helst særlig om data.

Lenke til kommentar

Dette kan nok diskuteres i det vide og det brede... men hvis vi ser på hovedspørsmålet, så er vel det å bli sivilingeniør en mye tryggere (rent jobbmessig) vei å gå. Mener å ha lest at 8/9 av 10 som går ut av NTNU etter endt sivilingeniørutdannelse allerede har jobb. Og lønna er ikke å forakte heller...

Selv så er jeg ikke mer enn 18 år, og er ferdig på videregående til sommeren. Jeg vurderte lenge å søke meg til NTNU for å bli sivilingeniør... men med alle problemene innenfor IT-bransjen har jeg skiftet mening. Tar heller en økonomisk utdannelse... for det er det alltid bruk for.

Lenke til kommentar

utdanning som "vanlig systemadministrator" o.l er ikke noe å satse på lenger. Hvis man virkelig vil ha en jobb i IT bransjen nå bør man ha utdanning innen datasikkerhet, lønna her er heller ikke å kimse av. Dessverre er det få som tilbyr en skikkelig utdanning innen datasikkerhet. Kan jo gjøre som meg, gå hærens ingeniørskole (dataingeniør) får full høgskole utdanning som i sivilt, men man får befalskole, 3 års praksis og lønn i tillegg :smile: har mer enn nok penger mens jeg går på skole og det blir VELDIG mye mer i praksisårene. Når jeg er ferdig med praksisårene (dvs. 3 års plikttjeneste) i en alder av 25 er det visst bare å velge å vrake i jobber pga den militære bakgrunnen og all praksisen. De som tar datasikkerhet her kommer også borti utrolig mye mer spennende ting enn de som holder på i det sivile ******* :razz: bakdelen er at det kun er rundt 30 som kommer inn i året, men det er for all del ikke umulig med den rette motivasjonen og någenlunde karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...