Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 13:23, skrev SunKing:Problemet for mange er for bred kunnskapsbase. Markedet i dag velger heller spesialister på hvert felt. Disse har større mulighet for jobber enn de med bred kompetanse. Tror du det? Vi pugger å lærer alt om delphi, photshop, premiere å leser tonnevis med bøker om sikkerhet å fremstår som mennesker med kompetanse innen det meste. Å velge en spesialist i f.eks delphi (en man som kan bare delphi) er vel litt dumt også? sett jeg kan 70% av det han kan men jeg i tilegg kan programmere php og lage flott design i photoshop er vel det bedre. Kan ikke skrive kun delphi spesialist på CV'n heller Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Det klassiske svaret: Kunnskap går aldri av mote. Det nytter ikke å ha bokhylla full hvis du har hodet tomt. (Nytteverdien samfunnet har av deg som person) = IQ * Kunnskapsnivå * Arbeidstimer * Initiativ * Humor Hva skjer dersom en av disse faktorene blir null? Ting skjer ikke av seg selv. Nå som vi går inn i .net eller "info" alderen blir det om mulig enda viktigere med høyt utdannede folk, hvem skal kunne lage kunstig intelligens, løse kritiske "flaskehalser" og se "fremover" hvis ikke vi hadde dem? (Alternativ løsning: Organisert evolusjon, Astrologer og spåkoner?) Troxx Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Det var jo et fornuftig svar. Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Er enig i at spesialisering er tingen. En bedrift er ikke interessert i en som kan litt av f.eks forskjellige programmeringsspråk eller systemer. Det betyr isåfall bare at de må leie inn en ny spesialist når kunnskapene viser seg til å ikke være tilstrekkelige... Og du Oppdatert: 1) Sørg for å bli litt oppdatert; Ingen bruker delphi lenger. Lær deg c++ / java / .net 2) Lær forskjell mellom 'å' og 'og' Alt ovenfor ment i en vennlig, ironisk tone selvsagt :wink: Lenke til kommentar
joac Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 12:59, skrev Oppdatert:Vi trenger snart ikke IT-ledere mer nå som alt blir enkelere å enklere. Etter TCPA/Pallidum vil systemene bli råsterke.Tiden for ingeniører og slikt var vel da Windows 95 & co kom på markedet. Ingen hadde peiling på hva dette var.. men nå vet alle. Servere kan driftes av hem som helst også.. bare laste ned fra nettet å kjøre.. trykke på knapper å kjøre.. gratis! Denne var fin. Hvis du tror at man etter noen tiår med utvikling innen det relativt ferske fagfeltet IT nå kan sette seg ned i stolen, "trykke på knappen" og se ting gå av seg selv uten noe som helst behov for utvikling av nye systemer, tror jeg kanskje du vil få deg en overaskelse når du vender tilbake til den virkelige verden. At windows 95 skulle være en milepæl for sysselsettingen av ingeniører er mildt sagt underlig å mene, og at palladium skulle bli en milepæl for et mindre behov for ingeniører viser bare strengt tatt at du ikke aner hva du snakker om. For å gi deg et lite hint om hvordan dette fungerer så kan jeg jo peke på at det nok finnes en bitteliten mulighet for at man også i fremtiden velger å videreutvikle den teknologien man allerede har, slik mennesket har gjort i de fleste av de årene vi har tuslet rundt her på jorden. Vil nødig være stygg, men dette er faktisk noe av det minst gjennomtenkte jeg har lest her på lenge. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Hm, hva er galt med delphi? Har Enterprise 7 til over 20.000 kroner så ikke si noe stygt nå ;D [ Denne Melding var redigert av: Oppdatert på 2002-11-13 13:44 ] Lenke til kommentar
vingtor Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 12:44, skrev SunKing:Fagbrev som service-elektronikker jeg også. Har hatt jobb i tre forskjellige firmaer siden 1998, aldri blitt sagt opp, bare gått opp i lønn og fått mer utfordrende oppgaver siden.Alt avhenger av deg selv, hvordan du presenterer deg for eventuelle arbeidsgivere osv...På den jobben jeg har nå utkonkurrerte jeg en med 14 års erfaring og universitetsutdannelse. Go figure. ehh, ikkje vondt meint, men har du hørt om at det finnes noko som heiter for høg kompetanse/utdanning. Slike folk kan være vanskelig å holde på, stadig utkikk etter noko betre. Det koster tid å penger å ansette folk... vingtor Lenke til kommentar
allyse Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg tror snart IT-kracket er over og da blir det sikkert litt bedre tider. Personlig syntes jeg ALL utdanning er verdifull utdanning nesten uansett. Jeg har gått på IT-akademiet og f.eks uten MOUS og MCP eksamner er det vanskeligt f.eks å få jobb i Statoil (tro det eller ei, men MOUS er krav for å jobbe i statoil IT-avd.) Må også nevne MOUS er ikke vanskelig :wink: Anyway. Tenkte å ta bach. grad i Australia, men kommer nok til å ta flere sertifikater. Jeg har intrykk av å vise relativ erfaring er like viktig som å sitte med et sivilingeniør papir... Selvfølgelig er "alle" redde for markedet enda. Selv jeg er redd for markedet, men å bare se negativt er ikke bra. Alt som går ned går opp igjen! Mens jeg er på emnet: Hvilke andre land er det bedre tider i it-markedet? Tenkte nemlig å ta meg et år i utlandet, men er greit å dra til et land hvor det er lettere å få jobb enn i norge :razz: Mvh A. Lyse [ Denne Melding var redigert av: allyse på 2002-11-13 13:47 ] Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Når IT-Cracket er over er det bare pop-up's igjen på nettet! Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 13:41, skrev Oppdatert:Hm, hva er galt med delphi? Har Enterprise 7 til over 20.000 kroner så ikke si noe stygt nå ;D Delphi er vel og bra det, men det begynner rett og slett blir for gammelt. Det finnes naturligvis unntak, men det er lett å se at bedrifter beveger seg mer og mer i retningen java /c++. Har vel også en sammenheng med at de fleste skoler fokuserer hovedsaklig på disse obj.ornt programmeringsspråkene.. Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: ehh, ikkje vondt meint, men har du hørt om at det finnes noko som heiter for høg kompetanse/utdanning. Slike folk kan være vanskelig å holde på, stadig utkikk etter noko betre. Det koster tid å penger å ansette folk...vingtor Det er klart det også er et issue. Jeg sluttet i min forrige jobb på grunn av for lite utfordringer. Men jeg tror heller ikke det er grunnen i dette spesielle tilfellet. Her var det snakk om tre stillinger. Jeg jobber nå sammen med to som begynte sammen med meg, en har 15 og den andre 10 års erfaring. Vi gjør nesten samme jobben, bortsett fra at jeg har ansvaret. (og nei, dette er ikke for å skryte, men for å sette ting i perspektiv.) Jeg holder fremdeles fast ved at spesialisering er tingen. De som lærer seg en del om alt fra A til Å er gjerne de som sitter uten jobb i dag. Tar jeg helt feil nå, er det bare å arrestere meg. Men jeg opplever i min arbeidshverdag at de som får jobbene er de som kan dette ut og inn og ikke så veldig mye annet. Det er så klart jobber for de som kan litt om alt også, men det er gjerne de som klager over for lite lønn, for mange søkere, for få jobber osv... Obsobs...dette er min mening, og er helt sikkert ikke riktig. Lenke til kommentar
joac Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 13:40, skrev frankpettersen:Er enig i at spesialisering er tingen. En bedrift er ikke interessert i en som kan litt av f.eks forskjellige programmeringsspråk eller systemer. Det betyr isåfall bare at de må leie inn en ny spesialist når kunnskapene viser seg til å ikke være tilstrekkelige... Dette avhenger naturligvis av hva en bedrift er tiltenkt å drive med. Eksempelvis vil en bedrift som ønsker seg et nytt informasjonssystem ofte ha stor nytte av et menneske som kan litt om " mange forskjellige programmeringspråk, miljøer og systemer" nettopp for å kunne foreta en vurdering av hva som best passer deres behov, i en såkalt modelleringsfase. SÅ når denne delen er tatt kan man i samarbeid med spesialister foreta en videremodellering og til sist implementasjon.. Det å leie inn spesialister til enkelte oppdrag er forresten en veldig vanlig fremgangsmåte i IT verdenen og ellers også. På den måte trenger man ikke ha en arbeidsledig C++ programmerer gående å slenge på lønningslista di når man ikke utvikler c++ programmer og det er da veldig nyttig å ha mennesker med kompetanse til å faktisk vite når man trenger en c++ programmerer og når man ikke trenger en. [ Denne Melding var redigert av: joac på 2002-11-13 13:55 ] Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Tror du det?Vi pugger å lærer alt om delphi, photshop, premiere å leser tonnevis med bøker om sikkerhet å fremstår som mennesker med kompetanse innen det meste.Å velge en spesialist i f.eks delphi (en man som kan bare delphi) er vel litt dumt også? sett jeg kan 70% av det han kan men jeg i tilegg kan programmere php og lage flott design i photoshop er vel det bedre.Kan ikke skrive kun delphi spesialist på CV'n heller Nei, jeg tror seriøst at de gode jobbene får du hvis du er spesialist. Breddekompetanse er fint det også, men da havner du nederst i rangs-stigen, hvor alle de andre søkerne er. Breddekompetansen ønskes gjerne hos små firmaer, hvor jobbdefinisjonen er veldig bred, men det er få jobber. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 13:53, skrev frankpettersen: Quote: Den 2002-11-13 13:41, skrev Oppdatert: Hm, hva er galt med delphi? Har Enterprise 7 til over 20.000 kroner så ikke si noe stygt nå ;D Delphi er vel og bra det, men det begynner rett og slett blir for gammelt. Det finnes naturligvis unntak, men det er lett å se at bedrifter beveger seg mer og mer i retningen java /c++. Har vel også en sammenheng med at de fleste skoler fokuserer hovedsaklig på disse obj.ornt programmeringsspråkene.. Det er godt mulig det. Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Den 2002-11-13 13:59, skrev SunKing: Quote: Nei, jeg tror seriøst at de gode jobbene får du hvis du er spesialist. Breddekompetanse er fint det også, men da havner du nederst i rangs-stigen, hvor alle de andre søkerne er. Breddekompetansen ønskes gjerne hos små firmaer, hvor jobbdefinisjonen er veldig bred, men det er få jobber. Ikke for å kverulere, men det er vel like vanskelig å få jobb i store firmaer der jobbdefinisjonen er "smal" (av den enkle grunn at det er få jobber) Personlig tror jeg at akkurat nå er det like vanskelig uansett... sof edit: Dårlig setning... [ Denne Melding var redigert av: sof på 2002-11-13 14:04 ] Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Dette avhenger naturligvis av hva en bedrift er tiltenkt å drive med. Eksempelvis vil en bedrift som ønsker seg et nytt informasjonssystem ofte ha stor nytte av et menneske som kan litt om " mange forskjellige programmeringspråk, miljøer og systemer" nettopp for å kunne foreta en vurdering av hva som best passer deres behov, i en såkalt modelleringsfase. SÅ når denne delen er tatt kan man i samarbeid med spesialister foreta en videremodellering og til sist implementasjon.. Det å leie inn spesialister til enkelte oppdrag er forresten en veldig vanlig fremgangsmåte i IT verdenen og ellers også. På den måte trenger man ikke ha en arbeidsledig C++ programmerer gående å slenge på lønningslista di når man ikke utvikler c++ programmer og det er da veldig nyttig å ha mennesker med kompetanse til å faktisk vite når man trenger en c++ programmerer og når man ikke trenger en. Det er klart. Man må separere mellom forskjellige miljøer/størrelser her. Programmerere jobber gjerne på case-by-case basis, eventuelt som konsulenter. Her kan det være penger å hente, men risikoen er også større i slike perioder som it-verdenen har vært gjennom nå. Små utviklings/webdesigns-firmaer kan gjerne ha mer bruk for breddekompetanse, men risiko for at firmaet går dukken er større. Store firmaer tilbyr gjerne sikrere jobber, men vil også ha spesialister på delphi, fordi de allerede har spesialister på Photoshop, og ikke trenger en som snekrer litt på fritida. (Ovenstående er bare eksempel) Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Ikke for å kverulere, men det er vel like vanskelig å få jobb i store firmaer der jobbdefinisjonen er "smal" (av den enkle grunn at det er få jobber)Personlig tror jeg at akkurat nå er det like vanskelig uansett... Helt riktig. Akkurat nå er situasjonen slik at det er like lett/vanskelig (take your pick) i begge situasjoner. Men når ting snurper seg sammen, og man er på vei inn i en periode som dette, er det gjerne spesialistene som beholder jobbene sine. Andre benytter gjerne anledningen til å sikre seg personell som har større kompetanse enn de som kan litt av alt. Totalt sett er man sikrere som spesialist, selv om man da så klart ikke bør spesialisere seg innen et felt som er "hipt" akkurat nå, og ikke om ett år. (OS/2-gurer til salgs billig?). Man må så klart hele tiden videreutvikle seg, slik at man ikke blir sittende med skjegget i postkassa. Sluttresultat: Spesialister MED ekstra bredde er best. Hehe. Lenke til kommentar
Oppdatert Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 SunKing: Dette er et godt eksempel på telenor. Virker så disse har fått en spesialist i flash nå i det siste. Ellers har de vel ASP designere så det holder. Men han kan ikke lage flash de neste 30 årene heller. Lenke til kommentar
HAL9000 Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-13 13:53, skrev frankpettersen:Delphi er vel og bra det, men det begynner rett og slett blir for gammelt. Det finnes naturligvis unntak, men det er lett å se at bedrifter beveger seg mer og mer i retningen java /c++. Har vel også en sammenheng med at de fleste skoler fokuserer hovedsaklig på disse obj.ornt programmeringsspråkene.. Her tror jeg du er en smule på bærtur. C++ er eldre enn Delphi og Delphi er et fullblods objektorientert programmeringsspråk. Java og C++ er nok det hotteste "på markedet", men det betyr ikke at Delphi er avlegs. C og C++ har lenge vært en industristandard i programmeringsverden, mens Java selvsagt er mye ferskere. Forøvrig er det veldig mye til felles mellom MS sitt MFC biblitok (Visual C++) og Delphi sitt VCL bibliotek. Kan man det ene, er det veldig lett å lære det andre. En annen fordel med Delphi er de nye cross-plattform klassene som kan kompileres i både i Delphi og Kylix (Linux). Dersom jeg skulle valgt et språk å drive med idag ville det allikevel være C++ da man treffer et vanvittig bredt spektrum av industrien med den slags kompetanse. Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 hehe...liker sluttresultatet ditt! :smile: Er forøvrig helt enig med deg i det du skriver, sålenge man har en litt lengre tidslinje enn, la oss si, det foregående 1,5 året sof Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå