Gå til innhold

Ikke IT-Jobb om du ikke er Sivilingeniør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. etter 8 år i IT bransjen, så tar jeg den andre veien.. ut! Går tilbake til salg innen industri, bedre betalt og bedre arbeidstider!

Det som går igjen innen IT bransjen er at mange tror de skal få rå lønning... ehhh.. hadde bedre betalt i -97 en jeg har nå! Men for dere som ønsker dere inn i denne galskapens bransje, så ønsker jeg dere lykke til ! :smile:

Lenke til kommentar

Fagbrev som service-elektronikker jeg også. Har hatt jobb i tre forskjellige firmaer siden 1998, aldri blitt sagt opp, bare gått opp i lønn og fått mer utfordrende oppgaver siden.

Alt avhenger av deg selv, hvordan du presenterer deg for eventuelle arbeidsgivere osv...På den jobben jeg har nå utkonkurrerte jeg en med 14 års erfaring og universitetsutdannelse. Go figure.

Lenke til kommentar

Mange ulike toner her ja. Sikkert kult å være "ingeniør" å programmere dataprogram. Men når fjortisene på bakrommet lager større å raskere applikasjoner i Delphi/Visual Basic uten høyere utdannelse en de går midt i ungdomsskolen kan en lure.

Det er vel som han skriver, galskapens bransje. Lurer på om jeg skal slutte meg til industrien jeg også snart.. sikkert lurt?

Lenke til kommentar

Uansett bra å ha en siv.ing. tittel. Det er en "knowledge-platform" like mye som en utdannelse.

Støtter meg til en som over her sa at han ville ut av IT-bransjen. Tror ikke jeg gidder å holde på i mange år til selv.

sof

(ikke siv.ing)

Lenke til kommentar

Det er nok mye lettere å holde på en jobb enn å få en. Så det sitter nok endel ufaglærte (ansatt før it-krakket)i gode jobber nå.

Dessuten trenger man ikke akkurat hovedfag informatikk for å drifte servere eller trekke tp-kabler, eller web-design.

Man trenger høyt utdannede til å styre, analysere, optimalisere, utvikle, forske og _gjennomføre_ større prosjekter. Derfor sparkes det endel folk idag som ikke kan dette.

Troxx

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 12:49, skrev Troxx:

Det er nok mye lettere å holde på en jobb enn å få en. Så det sitter nok endel ufaglærte (ansatt før it-krakket)i gode jobber nå.

Dessuten trenger man ikke akkurat hovedfag informatikk for å drifte servere eller trekke tp-kabler, eller web-design.

Man trenger høyt utdannede til å styre, analysere, optimalisere, utvikle, forske og _gjennomføre_ større prosjekter. Derfor sparkes det endel folk idag som ikke kan dette.

Troxx

Helt riktig. Men selv I krakket (begynte å jobbe her i april), klarte jeg å ro i land denne. Men det å snakke om "it-bransjen" som ett fagområde, så er jo det totalt feil. Prosjektledere er det mange av i it-bransjen, men er de it-folk? Neppe. Alle typer trengs, men dess høyere utdanning du har, dess mindre hands-on it-relatert er det ofte. I min lille erfaring hvertfall. Her jeg jobber nå har de med høy utdanning mer organisatoriske jobber, mens lille meg med fagbrev er ansvarlig for drift, utvikling og har fagansvar for Exchange-lønsing for 10000 brukere. Inkludert den tekniske siden i prosjekter. Men jeg LEDER dem ikke. Det har jeg ikke lyst til, ei heller utdannelse til. Alt avhenger av hva du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Men hvor lenge?

Vi trenger snart ikke IT-ledere mer nå som alt blir enkelere å enklere. Etter TCPA/Pallidum vil systemene bli råsterke.

Tiden for ingeniører og slikt var vel da Windows 95 & co kom på markedet. Ingen hadde peiling på hva dette var.. men nå vet alle. Servere kan driftes av hem som helst også.. bare laste ned fra nettet å kjøre.. trykke på knapper å kjøre.. gratis!

Lenke til kommentar

Jeg begynner på ny jobb 2.desember ett å ha jobbet med Support i flere år. I min nye jobb skal jeg jobbe med MS Exchange, W2k Server og Cisco routere.

Det er 2 grunner til at jeg greide dette:

1. Jeg har studert skikkelig hardt de siste 15 månedene (ved siden av fulltids jobb) og er nå MCSE of CCNA sertifisert.

2. Jeg solgte meg inn i mitt nye firma der jeg var villig til å begynne som trainee med litt lavere lønn til de ser hva jeg er god for og at jeg kan begynne å tjene penger for dem. Håper jeg klarer dette i løpet av en månded.

*Robert

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 12:59, skrev Oppdatert:

Vi trenger snart ikke IT-ledere mer nå som alt blir enkelere å enklere. Etter TCPA/Pallidum vil systemene bli råsterke.

Tiden for ingeniører og slikt var vel da Windows 95 & co kom på markedet. Ingen hadde peiling på hva dette var.. men nå vet alle. Servere kan driftes av hem som helst også.. bare laste ned fra nettet å kjøre.. trykke på knapper å kjøre.. gratis!

Hva har dette med saken å gjøre?

At siden maskiner blir kraftigere så trengs ikke nye innovasjoner innenfor IT/Data?

Fordi om daglidags programvare blir enklere for den jevne bruker, betyr ikke det at man ikke trenger folk som kan utvikle ny programvare og skreddersy distribuerte datasystemer for bedrifter.

Man går rett og slett ikke 5 år skole for å drifte en server, så det blir også på siden av hva disse personene utdanner seg til.

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Tor-Egil, 3 årlig skole som dataingeniør med bachelor er nettopp drifting av servere og nettverk.

Men det er jo et håpløst marked uansett hvor mye ingeinør du er. Folk skal jo tjene penger på det også ved å selge noe. Kraften ligger i industri som produserer en vare fra fabrikk.

- Da IT Akademiet gikk konkurs varslet det visa på utdanning til å bli "spesialist" i dette faget. En skole er det siste som bør gå i undergrunn.

[ Denne Melding var redigert av: Oppdatert på 2002-11-13 13:19 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...