Gå til innhold

krasj etter svak klokking, vil ikke starte

Anbefalte innlegg

hjelp pc'n frøs etter at jeg stilte opp verdien fra 200 til 250 (det minste som var mulig) alt annet stod på default nå starter pc'n skjermen er svart og viftene går for fullt hva skal jeg gjøre?

oppsett er:

amd 4200+ X2

MSI k8n ultra

4g ram av ukjent merke kan finne dette hvis nødvendig

xfx 7600 skjermkort

harddisk av ukjent merke kan ogå finne hvis nødvendig

pc'n er 5 måneder gammel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken "verdi" stillte du fra 200 til 250??

7286486[/snapback]

husker ikke navnet :blush: men det var ikke volt og ikke den multiplieren så det var den som du skal gange med multiplier.

hva er cmos har ikke peil på disse ting kan bare litt om overklokking derfor jeg begynte så rolig som mulig :blush:

Lenke til kommentar
Har du manualen som følgte med hovedkortet ditt? Les i den så finner du om hvordan du resetter cmos / bios. Du kan prøve å ta ut batteriet i 10-20 sekund for så og sette det i igjen. Lykke til.  :thumbup:

7286551[/snapback]

kan du forklare hvordan jeg "resetter" batteriet så jeg kan få gjort det fortest mulig :roll:

Lenke til kommentar
Har du manualen som følgte med hovedkortet ditt? Les i den så finner du om hvordan du resetter cmos / bios. Du kan prøve å ta ut batteriet i 10-20 sekund for så og sette det i igjen. Lykke til.  :thumbup:

7286551[/snapback]

kan du forklare hvordan jeg "resetter" batteriet så jeg kan få gjort det fortest mulig :roll:

7286564[/snapback]

Det er ett stort batteri på hovedkortet, du tar bare ut det en liten stund, så sette du det i igjen og prøver å starte opp.

Lenke til kommentar
Hvilken "verdi" stillte du fra 200 til 250??

7286486[/snapback]

husker ikke navnet :blush: men det var ikke volt og ikke den multiplieren så det var den som du skal gange med multiplier.

hva er cmos har ikke peil på disse ting kan bare litt om overklokking derfor jeg begynte så rolig som mulig :blush:

7286530[/snapback]

du stilte opp frekvensen, mhz den var vel noe som 200mhz orginalt?

Resette c.mos gjøres ved å ta ut batteriet fra hk i 10-20 sek, selvføgelig koble den fra strømnettet. Eller så kan du flytte jumperen ved siden av.

Lenke til kommentar

Shark har nokk rett. Fbs pleier å være på 200 orginalt. men det at 250 var det minste du kunne sette opp til, virker litt merkelig da dette er ganske mye. En ting du kan prøve, er å holde inne delitknappen når du starter pcen, for å se om du kommer deg inn i biosen. hvis ikke er nok eneste muligheten å resette cmos, eller kansje ta ut og inn igjen batteriet som nevt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Shark har nokk rett. Fbs pleier å være på 200 orginalt. men det at 250 var det minste du kunne sette opp til, virker litt merkelig da dette er ganske mye. En ting du kan prøve, er å holde inne delitknappen når du starter pcen, for å se om du kommer deg inn i biosen. hvis ikke er nok eneste muligheten å resette cmos, eller kansje ta ut og inn igjen batteriet som nevt tidligere i denne tråden.

7286726[/snapback]

Er fsb 200 originalt på X2 4200+ ? :dontgetit: Det er jo det som er stock på X2 3800+

Lenke til kommentar
200 MHz er standard på X2 4200+, ja. Eg har denne sjølv, og har stilt frekvensen opp til 230 MHz. Går eg over det, så stoppar alt - så det forundrar meg ikkje så mykje at PCen din fraus... :)

7286772[/snapback]

Da tok jeg visst feil. :blush: Trådstarter: har du funnet batteriet nå? ;) Eller jumperen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke noe *krav* å klokke systemet sitt..

Faktisk.. :

Når man demonstrerer så lite kunnskap om emnet som trådstarter viser, så bør man kjøre originalt. Heller ikke røre noe i PC'n. Overlat det til noen som vet hva de gjør..eller sett seg litt inn i emnet *før* man gjør noe. Det være seg å "tukle" med hardware.. eller i Bios. Særlig dersom man er "avhengig" av at PC'n fungerer til daglig.

Og til dere som hele tiden "råder" til å ta ut batteriet for å resette CMOS/Bios.

Det er best å unngå sine (kanskje) fettede fingre på batteriet.

Man skal bruke den CMOS jumper som er satt der for akkurat den funksjonen:

Å resette CMOS/sett Bios defaults.. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke noe *krav* å klokke systemet sitt..

Faktisk.. :

Når man demonstrerer så lite kunnskap om emnet som trådstarter viser, så bør man kjøre originalt. Heller ikke røre noe i PC'n. Overlat det til noen som vet hva de gjør..eller sett seg litt inn i emnet *før* man gjør noe. Det være seg å "tukle" med hardware.. eller i Bios. Særlig dersom man er "avhengig" av at PC'n fungerer til daglig.

Og til dere som hele tiden "råder" til å ta ut batteriet for å resette CMOS/Bios.

Det er best å unngå sine (kanskje) fettede fingre på batteriet.

Man skal bruke den CMOS jumper som er satt der for akkurat den funksjonen:

Å resette CMOS/sett Bios defaults.. :)

7286871[/snapback]

for og svare på dette jeg har endel datakunskaper men er ny innen feltet klokking og cmos/bios i og med at det aldri har vært noen problemer som krever dette og i min brukermanual står det at cmos skal ikke røres før man har fjernet og jeg siterer "turn power off first (including the +5v standby power) before clearing cmos memory, failing to do so may cause your system to work abnormally or malfunction.

og pc'n er nå oppe og kjører igjen og vil takke alle som hjalp meg med dette.

Skal nå sette meg grundig inn i overklokking før et evt. nytt forsøk :thumbup:

Endret av Amdmannen
Lenke til kommentar
du stilte opp frekvensen, mhz den var vel noe som 200mhz orginalt?

7286599[/snapback]

Noe slik som 2000mhz mener du vel. :whistle: Men X2 4200+ skal jo originalt være 2,2ghz. Er det ikke X2 3800+ du har?

7286619[/snapback]

Nei, jeg har rett. Se under :D

200 MHz er standard på X2 4200+, ja. Eg har denne sjølv, og har stilt frekvensen opp til 230 MHz. Går eg over det, så stoppar alt - så det forundrar meg ikkje så mykje at PCen din fraus..

Lenke til kommentar

klokket cpu igjen idag stoppet på 223 fsb

og 11X multiplier, jeg 2 orthos tester en for hver kjerne den ene testen gikk til jeg kom tilbake (var vekke i 1 time og 15 minutter) mens den andre hadde fått en error etter 2 minutter er det mulig og fortsette etter en error eller regnes dette som at den feilet?

hadde en vellykket test av begge på 215 fsb med 11X multiplier :w00t:

Lenke til kommentar

Tester bør kjøres i mange timer før du kan erklære maskina 100% stabil. Og. en feil er en feil for mye! Ikke noe slingringsmonn på det området :nei:

Mulig det er minnet ditt som hindrer deg i å klokke videre (aldri sett på twinmos som et overklokkingsminnemerke), du kan jo prøve å gi minnebrikkene (evt. cpu) bittelitt mer strøm for å se om det hjelper, slakke timingsene på minnet eller bruke divider.

Alt det over bude være beskrevet i en guide et eller annet sted her på forumet.

Lenke til kommentar
Tester bør kjøres i mange timer før du kan erklære maskina 100% stabil. Og. en feil er en feil for mye! Ikke noe slingringsmonn på det området :nei:

Mulig det er minnet ditt som hindrer deg i å klokke videre (aldri sett på twinmos som et overklokkingsminnemerke), du kan jo prøve å gi minnebrikkene (evt. cpu) bittelitt mer strøm for å se om det hjelper, slakke timingsene på minnet eller bruke divider.

Alt det over bude være beskrevet i en guide et eller annet sted her på forumet.

7307897[/snapback]

Har du satt ned minnet?

-Denne følger med når cpu klokkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...