Gå til innhold

Finnest det eit opent alternativ til Skype?

Tafsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om det finnes andre VoIP alternativer enn Skype får du ikke prate med brukerne som er tilkoblet med Skype... Det er bare Skype mot Skype, da de bruker en proprietær VoIP protokoll, mens i motsettning til at SIP.

7293734[/snapback]

Det er det som er så dumt med skype. Du kan kun bruke Skype til å snakke med andre på skype, derfor eg helst vil bruke noko anna. Det går alltids an å få alle vennane dine til å skfite også ;)

Lenke til kommentar
Skype fuungerer vel i Ubuntu?

7290684[/snapback]

Problemet er ikke at skype ikke virker/finnes, men noen føler seg mer komfortable med åpne alternativ.

7290801[/snapback]

Greit, hvis noen ser på det slik, så.. ;)

7290906[/snapback]

Må bare litt OT: Det er takket være det at veldig mange føler det slik at man i det hele tatt har GNU/Linux som at alternativ til de lukkete OSene. Det er friheten som er hele drivkraften bak fri programvare ;)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg bruker Ekiga (http://ekiga.{org,net}/) som støtter bl.a. SIP og H.323 (kan blant annet bruke SPEEX-codecen som ble nevnt her, om du vil). Ekiga støtter også video, dersom du har kamera, og distribueres under GPL. Selv holder jeg meg unna proprietære Skype.

Du finner forresten en lang liste med ulike SIP-klienter på Wikipedia, både som proprietær programvare, som "open source" og som fri programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...