Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med bikkja?

Anbefalte innlegg

Nå er jeg dritlei...Har verdens snilleste hund, men nå er jeg dritlei valpestrekene som aldri går over. Hele tiden er det slikking, hopping og hyling på folk som gjør at jeg har lyst t å gi f... i hele bikkja. Noen som har noen gode råd til hva som hjelper bortsett fra hagle og stun-gun?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HAHA

De over har tydeligvis ikke opplevd dette selv. :)

7286532[/snapback]

Har hatt hund i 11 år.

HAHA .. som om du skulle vite noe om det.

7286549[/snapback]

HAHAHHA

Som om de hundene du har hatt reflekterer oppførselen til all salgs hunder.

Hva med at du som er så jævlig erfaren kommer med noen råd i stedet for å slenge dritt?

Lenke til kommentar
Nå er jeg dritlei...Har verdens snilleste hund, men nå er jeg dritlei valpestrekene som aldri går over. Hele tiden er det slikking, hopping og hyling på folk som gjør at jeg har lyst t å gi f... i hele bikkja. Noen som har noen gode råd til hva som hjelper bortsett fra hagle og stun-gun?

7286230[/snapback]

Tja, kunne vel kanskje anbefale et dressurkurs, eller noe lignende kurs for både hund og eier. Du finner sikkert noen lokale hundeklubber av noe slag i nærheten av der du bor.

Uansett, så å du sette grenser for bikkja. Være streng når den gjør noe galt, og belønne den, når den har vært flink. Hvis du lar bikkja være helt bajass, så vil du alltid ha det problemet.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

7286230[/snapback]

Tja, kunne vel kanskje anbefale et dressurkurs, eller noe lignende kurs for både hund og eier. Du finner sikkert noen lokale hundeklubber av noe slag i nærheten av der du bor.

Uansett, så å du sette grenser for bikkja. Være streng når den gjør noe galt, og belønne den, når den har vært flink. Hvis du lar bikkja være helt bajass, så vil du alltid ha det problemet.

mvh

Pantera

7286611[/snapback]

Helt enig! Desverre er det for mange som skaffer seg hunder uten å tenke at hunder ikke blir født lydige og husrene. Hunder kommer også i pubertetet og er like gale om ikke verre en menneske fjortisser når de er i den alderen. Hunder går gjennom flere stadier og da er det viktig at du som eier har tolmodighet og tid til å "hanskes" med problemene som oppstår.

Dressurkurs er ganske greit da du får lært kordan man lærer hunden å være lydig og slikt samtidig som du får sosialisert den riktig og skulle det være noe problemer så har jo du noen å spørre om kordan man takler diverse uønsket atferd.

Husk at hunder ikke er helt voksne i hodet før de er ca 3år så toldmodighet er viktig.

Skjønner at du er fustrert for eg kan love deg eg og tenkte ka i helsiken eg hadde gitt meg ut på når min store terrier (terrie kjente for å være sta og egenrådige) var kommet i pubertetet og var i tillegg "døv".

Edit: Kanskje noen bøker hadde gjort susen også som f.eks:

Ikke skyt hunden

Fra valp til voksen hund

Lenke til kommentar

7286230[/snapback]

mvh

Pantera

7286611[/snapback]

Helt enig! Desverre er det for mange som skaffer seg hunder uten å tenke at hunder ikke blir født lydige og husrene. Hunder kommer også i pubertetet og er like gale om ikke verre en menneske fjortisser når de er i den alderen. Hunder går gjennom flere stadier og da er det viktig at du som eier har tolmodighet og tid til å "hanskes" med problemene som oppstår.

Dressurkurs er ganske greit da du får lært kordan man lærer hunden å være lydig og slikt samtidig som du får sosialisert den riktig og skulle det være noe problemer så har jo du noen å spørre om kordan man takler diverse uønsket atferd.

Husk at hunder ikke er helt voksne i hodet før de er ca 3år så toldmodighet er viktig.

Skjønner at du er fustrert for eg kan love deg eg og tenkte ka i helsiken eg hadde gitt meg ut på når min store terrier (terrie kjente for å være sta og egenrådige) var kommet i pubertetet og var i tillegg "døv".

Edit: Kanskje noen bøker hadde gjort susen også som f.eks:

Ikke skyt hunden

Fra valp til voksen hund

7287358[/snapback]

Har sterkt tenkt på å ta dressurkurs, noen som vet hva det pleier å koste? Kjenner med igjenn med det du skriver over, hun er ca9 mnd gammel nå og løpetia er vel rett rundt hjørnet. Hun prøver tydeligvis å strekke grenser og hun er også blitt veldig "døv". Kan til og med ligge på bakken og loggre med halen og kose seg når hun får kjeft :)

Lenke til kommentar
HAHA

7286532[/snapback]

Har hatt hund i 11 år.

7286549[/snapback]

HAHAHHA

Hva med at du som er så jævlig erfaren kommer med noen råd i stedet for å slenge dritt?

7286573[/snapback]

Slenger dritt? Når han sier han vil gi f i bikkja og finne fram hagla må jeg få kommentere utsagnet.

Lenke til kommentar
HAHA

7286532[/snapback]

Har hatt hund i 11 år.

7286549[/snapback]

HAHAHHA

7286573[/snapback]

Slenger dritt? Når han sier han vil gi f i bikkja og finne fram hagla må jeg få kommentere utsagnet.

7287933[/snapback]

Har du aldri vært frustrert??

Lenke til kommentar
Kan til og med ligge på bakken og loggre med halen og kose seg når hun får kjeft :)

Spørs litt hvordan hun gjør det, men det virker som hun er sjefen i huset da ja. Noen hunder loggrer etter de har fått kjeft for å vise at de ikke vil sloss, men heller være venner med deg :)

Det er kanskje noe feil med disiplineringen din. Hunden forstår ikke betydningen av ord, bare lyden av dem. Mange pleier å gjenta f.eks 'nei' eller 'fy' 5-6 ganger etter hverandre. Og det nytter ikke.

Når hunden går for langt pleier jeg å trampe alt jeg kan i gulvet, skrike "HEY!" høyt som faen samtidig som jeg bøyer meg ned, stirrer rett inn i øynene til hunden og peker på dem. En gang er nok.

Hvis hunden alikevel ikke klarer å rette oppmerksomheten mot deg kan et lite dytt eller klaps på kroppen hjelpe, men langt fra så hardt at det gjør vondt! Hunden skal bare merke at du er borti henne. Berøring pleier å ha magisk virkining, både på hunder og mennesker.

Edit: Å være konsekvent er også ekstremt viktig. Hvis noe først er forbudt skal det være forbudt så godt som hele tiden.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Kan til og med ligge på bakken og loggre med halen og kose seg når hun får kjeft :)

Spørs litt hvordan hun gjør det, men det virker som hun er sjefen i huset da ja. Noen hunder loggrer etter de har fått kjeft for å vise at de ikke vil sloss, men heller være venner med deg :)

Det er kanskje noe feil med disiplineringen din. Hunden forstår ikke betydningen av ord, bare lyden av dem. Mange pleier å gjenta f.eks 'nei' eller 'fy' 5-6 ganger etter hverandre. Og det nytter ikke.

Når hunden går for langt pleier jeg å trampe alt jeg kan i gulvet, skrike "HEY!" høyt som faen samtidig som jeg bøyer meg ned, stirrer rett inn i øynene til hunden og peker på dem. En gang er nok.

Hvis hunden alikevel ikke klarer å rette oppmerksomheten mot deg kan et lite dytt eller klaps på kroppen hjelpe, men langt fra så hardt at det gjør vondt! Hunden skal bare merke at du er borti henne. Berøring pleier å ha magisk virkining, både på hunder og mennesker.

7288588[/snapback]

Hun er ikke sjefen i huset, det vet hun selv og hun viser alle tegn til å være underdanig meg og kona. Hun har en tendens til å se vekk og lukke ørene når hun ikke har lyst til å følge komandoer eller høre på tilsnakk. Akkuratt som en liten unge dette her :) Men er det snakk om en godbit....da høre hun på ALT!

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens jeg har vært veldig heldig med hunden min. Har aldri trent hun på noen måter, annet enn å leke med hun. Nå skjønner hun nesten alt som blir sagt, ber jeg hun sitte så sitter hun, roper jeg på hun så kommer hun, sier jeg at hun skal sove så går hun å legger seg, ber jeg hun gå inn i bilen så gjør hun det, og rekken emd ting hun skjønner fortsetter. Hun var valp når jeg fikk hun så det kan ikke ha vært noen andre som har lært hun det heller. Jeg har bare lekt med hun og passet på å være tydelig i kroppsspråket.

edit; det eneste jeg måtte trene på med hun var at hun skulle ut når hun skulle gjøre fra seg.

Lenke til kommentar

Snow_DOG kommer med gode tips her.

Jeg syns de fleste burde gå på valpekurs. Uansett om man er nybegynner eller erfaren hundeeier, er hunder individer og de har også godt av sosialiseringen.

Bikkja di ER inne i en sær fase (hva slags rase er det? Store hunder blir gjerne senere voksne i huet enn små). Første puberteten, jeg tenker tilbake på den og grøsser. Det var ikke mye morsomt. Bikkja gir deg fingern stort sett hele dagen og virker rett og slett døv. Alle innlærte kommandoer forsvinner og alt virker håpløst. Jeg gikk kanskje ikke så langt som å tenke hagle, men jeg var oppgitt og lei, ja. Det er naturlig.

Et kurs vil koste deg mellom 700-1500 kr, hvis man regner veldig generelt. Og det er verdt det. Jeg anbefaler deg å trene, men sett små krav for hunden. Sørg for at den kan lykkes, gi enkle kommandoer og ikke pirk på øvelser for å få dem perfekte, dette er ikke rett tid for akkurat det. Trener du forsiktig gjennom hele perioden vil det hunden kunne tidligere komme tilbake når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Snow_DOG kommer med gode tips her.

Jeg syns de fleste burde gå på valpekurs. Uansett om man er nybegynner eller erfaren hundeeier, er hunder individer og de har også godt av sosialiseringen.

Bikkja di ER inne i en sær fase (hva slags rase er det? Store hunder blir gjerne senere voksne i huet enn små). Første puberteten, jeg tenker tilbake på den og grøsser. Det var ikke mye morsomt. Bikkja gir deg fingern stort sett hele dagen og virker rett og slett døv. Alle innlærte kommandoer forsvinner og alt virker håpløst. Jeg gikk kanskje ikke så langt som å tenke hagle, men jeg var oppgitt og lei, ja. Det er naturlig.

Et kurs vil koste deg mellom 700-1500 kr, hvis man regner veldig generelt. Og det er verdt det. Jeg anbefaler deg å trene, men sett små krav for hunden. Sørg for at den kan lykkes, gi enkle kommandoer og ikke pirk på øvelser for å få dem perfekte, dette er ikke rett tid for akkurat det. Trener du forsiktig gjennom hele perioden vil det hunden kunne tidligere komme tilbake når den er ferdig.

7289384[/snapback]

Hun er en blanding mellom border collie og schæfer, ca 9 mnd gammel og jeg føler løpetia er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Det mange gjør er å kjefte etter hunden har gjort noe galt.

Det er feil. Det skal kjeftes mens hunden gjør det galne.

Bestemt i tonen, kortfattet "Nei!!", ikke "neeeeeiiiiiii....", og stirre hunden rett i øynene. Ikke ta blikket vekk før hunden gjør det. Gjerne ta tak i nakkeskinnet for å poengtere hvis det galne er veldig galt. Aldri slå eller spark.

Være flink med belønning når hunden gjør riktige ting. Vise hengivenhet i form av kos og klapp samt snill og rolig stemme er også viktig.En som nevnte å være konsekvent. Meget viktig, ja. Hvis en gjør dette og ikke gir opp når hunden virker umulig under puberteten, ja, da får man en snill og enkel hund. Skiter man i oppdragelse og er altfor snill under oppdragelsen får man en masete hund som en aldri kan stole skikkelig på.

Enkelte hunderaser er mye mer krevende enn andre og egner seg ikke som førstegangshunder. En kamerat snakket i sin tid om å skaffe seg Rotweiler, fordi "de var jo så tøffe". De krever veldig streng disiplin og en sterk og dominerende herre, så nei, det beste er å anskaffe seg noe som statistisk har godt lune. Men nå skal jeg hjem, nok en arbeidsdag er over :w00t:

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

BC/Schæfer...hehe... Aktiv blanding. Har du hatt hund før? Hvorfor falt valget på akkurat denne blandingen?

Du har en blanding mellom to hunder i gruppe 1. En hyrdehund, og en brukshund (selv om jo schæferen opprinnelig var en gjeterhund, men det er vel mange år siden noen sist brukte en schæfer til å gjete med). BC får lett stress både ved over- og understimulering, en schæfer trenger mye aktivisering.

Mitt beste tips til deg er å melde deg inn i en hundeklubb eller gå på kurs, så vil en instruktør kunne råde deg videre om trening og aktivisering. Selv om hunden er i puberteten og naturlig nok er en jævel, vil denne blandingen mest trolig bli en litt krevende hund av hva aktivisering angår (som nevnt kan du ikke aktivisere den ihjel heller, du risikerer å sitte der med en hund som er klar for å trene og løpe hele tiden, og DET vil bli slitsomt).

Pubertet + løpetid = herk. Men som sagt.. Tren kontakt, tren enkle øvelser. Du får igjen for det senere. Det dummeste du kan gjøre er å "vente til det går over". Man skal kunne forvente noe (ikke mye, men noe), selv om hannbikkja merker ei løpetispe, bikkja sprenger av hormoner, eller skal ha løpetid :)

Valpekurs/dressurkurs burde vært obligatorisk spør du meg

7289531[/snapback]

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

vi hadde en blanding av BC og Schæfer, noe som gjorde at etter 2-3 timers tur var den bare klar for mer, den ble skikkelig sliten en gang...

husker jeg kastet mye ball med den, den løp lett konstant etter ballen i en time, jeg hadde to baller, så den slapp å stoppe for å gi meg ballen, jeg bare kastet når den nærmet seg, så slapp den ballen i fart, og jeg hentet ballen mens hunden løp etter den jeg kastet...

den var alt for tynn, legen påpekte dette hver gang, mulig det går igjen i blandingen?

(nei, den fikk ikke for lite mat, vi har alltid mat fremme 24/7 til dyrene)

den var også vanskelig å dressere, vi startet tidlig, men den var for aktiv og ukonsentrert, f.eks å løpe gjennom ring og slikt var ok, men å få den til å f.eks rulle rundt var umulig...

vi fikk lærte den "basic" da, som å sitte, ligge, og lignende.

den var også ekstremt aggresiv mot enkelte hunder, gikk til angrep når den fikk mulighet med en av hundene i nabolaget, men tror det ligger noe annet en rase bak der, da den gikk helt fint med de fleste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...