Gå til innhold

fra mp3 til ogg vorbis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-13 11:44, skrev siDDIs:

Går det ann å konvertere frå mp3 til wave med winamp?

Diskwrite eller noe tror jeg det heter. Følger med Winamp. Jeg er ikke hjemme nå, så jeg får ikke sjekket hvor optionen ligger, men jeg gjør dette titt og ofte.

Lenke til kommentar

Quote:

Kan jeg spørre om hvorfor du skal konvertere mp3 til Ogg? Kvaliteten på Ogg fila vil jo aldri bli noe bedre enn orginalen på mp3 fila.

Får man ikke mindre filer ved å bruke ogg? Dessuten er jo mp3 fortsatt eid av et eller annet selskap mens ogg er åpent og fritt for alle :wink:

Personlig håper jeg ogg blir standard i fremtiden og planlegger også å konvertere hele mp3 samlinga mi til ogg. Ingen som vet som noen gode verktøy for dette? Gjerne for Linux

- J

Lenke til kommentar

Jay, jeg har alle cdene mine rippet i ogg. og er MEGET fornøyd.

dersom du skal konvertete fra mp3 til ogg.

anbefaller jeg dette: (alt freeware)

dBpowerAMP Music Converter her

ogg. codec til denne her

og det beste av alt, File Selector til dbpoweramp som konverterer hele mapper på en gang, genialt

her

skal du rippe fra cd vil jeg anbefalle EAC, det beste du får (tror jeg) til kvalitetsripping, både i lame og ogg.

se her for hvordan du setter opp EAC. the best a man can get :grin:

Lenke til kommentar

Trur faktisk eg ikkje ville konvertert mp3'ane mine til ogg. Får jo eit voldsomt kvalitetstap, i og med at komprimeringa blir basert på ei allerede komprimert fil og har berre ein brøkdel av informasjonen tilgjengelig.

Trur ikkje det vert anbefalt av vorbis folka heller.

Og er det i bunn og grunn nokon vits. Du får jo spillt dei av allikevel.

kan jo ta ein kikk på download på http://www.vorbis.com, men du har sikkert vert der.

Lenke til kommentar

henta frå faq'en til http://www.vorbis.com

Can I convert my MP3 collection to the Ogg Vorbis format?

You can convert any audio format to Ogg Vorbis. However, converting from one lossy format, like MP3, to another lossy format, like Vorbis, is generally a bad idea. Both MP3 and Vorbis encoders achieve high compression ratios by throwing away parts of the audio waveform that you probably won't hear. However, the MP3 and Vorbis codecs are very different, so they each will throw away different parts of the audio, although there certainly is some overlap. Converting a MP3 to Vorbis involves decoding the MP3 file back to an uncompressed format, like WAV, and recompressing it using the Ogg Vorbis encoder. The decoded MP3 will be missing the parts of the original audio that the MP3 encoder chose to discard. The Ogg Vorbis encoder will then discard other audio components when it compresses the data. At best, the result will be an Ogg file that sounds the same as your original MP3, but it is most likely that the resulting file will sound worse than your original MP3. In no case will you get a file that sounds better than the original MP3.

Since many music players can play both MP3 and Ogg files, there is no reason that you should have to switch all of your files to one format or the other. If you like Ogg Vorbis, then we would encourage you to use it when you encode from original, lossless audio sources (like CDs). When encoding from originals, you will find that you can make Ogg files that are both smaller and better quality than MP3.

(If you must absolutely must convert from MP3 to Ogg, there are several conversion scripts available on Freshmeat.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...