VikinGz Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) hei Har sett mange innlegg om vga til composite/svideo Men Går det å gjøre det omvendt? Altså ta mot signaler med parabol/annet utstyr så koble en composite/svideo til en dataskjerm med en overgang til vga? Og at dette blir bra? Trenger svar, for da skal jeg bytte ut min gamle tv med min gamle lcd som var til maskinen min.... Endret 16. november 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) så vidt jeg vet så er vga ikke forenelig med svideo. skjermortet sender ut egne singnal til dette formålet. det er tilogmed en egen kontakt. den går det an å gjøre om til compasit ved å koble samme neon av signalene. Vega: signalen går i egne ledere ( ledninger ). S-vido/compasit : alle signalen gå i en enkel leder med forskjelig frekvenser . om du får til å splitte alle signalene for å legge dem til forskjelige ledere( vanskelig og sansynlig veldig dyrt ) så vil signalene ( bildet ) ikke bli bedre en ved svideo. en svido kabel har 7 ledere , vga 15. tror ikke det er mulig med overgang fra s-video til vga. jeg fant noe på en utlands side her bruke google - bruk ordene "s-video" og "vga" Endret 14. november 2006 av elg-elg123 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har funnet en del konvørtera. Men disse koster en del 50/100 dollar. Disse har som regel støtte for flere inngangen av composite og svideo som går til en vga. Jeg tenkte noe enkel måte som ikke koster shorta! altså under 200kr fra utlandet! Eller viss jeg får kjøpt noe i norge blir jeg fornøyd. (de boksene jeg har funnet har også samordninger for lyd osv. NOE JEG IKKE TRENGER) Så noen som kan hjelpe med å finne overgang her i norge? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Ingen som vet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det er forskjell på overgang og konvertering. En overgang er bare 2 forskjellige plugger som er koblet på en spesiell måte, det koster ikke stort. Mens en konverter inneholder en elektronisk krets som gjør om signalene fra en type til en annen. Det må nødvendigvis koste en del. Det du spør om vil kreve en konverter, det lar seg ikke gjøre å lage noen overgang for slikt. Om det er med lyd eller ikke betyr lite for prisen. Det som avgjør prisen er hvor mange enheter som selges, spesialting som få bruker koster mye. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 jeg finner noen på nette i usa, tyskland osv Men å betale langt over 100dollar for å konventere signalen fra enn 5-6 rgb/skart produkter til vga er mer som uaktulet i mine øyne, for jeg skal kun koble på enn gul composite kabel eller svideo. Og over 1000kr + frakt + moms + avgifter/toll osv er jo en dyr investering og da kjøper jeg liksågodt en vanlig tv og setter der. Er liksom litt sparing som står i hode mitt så derfor skulle jeg hatt en slik konverter til en liten penge. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har prøvd noen av disse konverterne som gjør composite/s-video/component om til VGA og det jeg har erfart er at de er ganske dårlige. Fikk mye bedre bilde med et capture-kort til PC-en. (Et Hauppauge-kort med composite og s-video-inngang og et Asus-skjermkort med VIVO). Kan liste opp et par i tilfelle du snubler over de og vurderer å kjøpe. Denne saken hadde et totalt ubrukelig bilde. Selv ved bruk av component-signaler. Denne hadde brukbart bilde, god de-interlacing men var av såpass dårlig kvalitet at først røk strømadapteren, og så røk selve boksen. Begge to var kranglete å få til på noen LCD-skjermer. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Du må huske på at composite/s-video/component, etc, etc har MYE dårligere oppløsning enn vanlg VGA (640 x 480). Om du ønsker høyere oppløsning (f.eks 1280 x 1024) sier det seg selv at det er umulig å adressere disse punktene uten å vite hvilke punkter som skal være synlige og hvilke farge de skal ha. Små fonter blir med andre ord uleselig, og bilder får senket oppløsningen enormt. Det jeg forsøker å si er at det er mulig å se et bilde som er konvertet fra f.eks. composite til VGA, men om oppløsningen er høy vil det bli umulig å se detaljene. Små fonter vil ikke kunne leses. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Tenkte å bruke gamle lcd 19" widescreen skjermen min som en liten tv på romme mitt (henge i veggen) istede for den gamle klumpete 21" fra samsung som må stå milevis fra senga mi Men nå vet jeg at det er mulig og at det blir ræva. Så saken er løst Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Vanlig PAL-oppløsning er 768x576 så VGA (640x480) skal i teorien gå helt fint å vise på en TV. Derimot er det store begrensninger i composite/s-video-signalene, samt ofte veldig dårlig kvalitet på adaptere/skjermkort med TV-ut etc. En skikkelig adapter kan gi utrolig bilde på en LCD-skjerm, men disse adapterne koster ofte det hvite ut av øyet (flere tusen?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå