Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mail konto på kryss av linjeleverandør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette går fint hos alle jeg har vært borti.

Det en må gjøre hvis en er på en "annen linje" en den som mailserveren er hos, er å bruke brukernavn og passord for å sende mailen og. Outlook/express støtter dette.

Jeg har adsl hos tiscali.

Kona har telenor mail, jeg har tiscali og en en annen mailkonto igjen. Kan sende ifra alle så lenge det er satt opp korrekt med brukernavn og passord også når mail skal sendes osv.

Men dette er ikke en garanti for at dette virker hos alle da :smile:

Kjelli

Lenke til kommentar

takk for kjappe svar...

De skulle visstnok sette opp smtp server..

Men de jeg verver er veldig opptatt av at der fortsatt kan hente mail hos "gamle" leverandør,, så da er det vel stor mulighet at de fortsatt kan bruke sin gamle mail konto :smile:

Lenke til kommentar

Dette bringer jo opp problemstillingen man har hatt på mobil inntil nyligen. Hvor mail adressen blir viktigere enn leverandøren. Feks jeg har jo et broadpark.no mail. Den får jeg fordi jeg betaler linje leie til nextgentel. Men om jeg skulle gå over til firstmile eller noen andre....så kan jo ikke jeg regne med gratis å beholde broadpark.no mailen...eller..kan jeg??? Da betaler jo nextgentel for å eie et domene de ikke tjener et rødt øre på fra meg. Som bringer opp tanken. Burde email domener være frigjort fra det å leie linje....slik at jeg kan bytte leverandør, uten å hvergang bytte mail..slik man kan med mobilnr idag. Slik at en mail adresse..blir min personlige og følger meg til jeg dør.

AKIRA

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 13:30, skrev AKIRAx24:

Dette bringer jo opp problemstillingen man har hatt på mobil inntil nyligen. Hvor mail adressen blir viktigere enn leverandøren. Feks jeg har jo et broadpark.no mail. Den får jeg fordi jeg betaler linje leie til nextgentel. Men om jeg skulle gå over til firstmile eller noen andre....så kan jo ikke jeg regne med gratis å beholde broadpark.no mailen...eller..kan jeg??? Da betaler jo nextgentel for å eie et domene de ikke tjener et rødt øre på fra meg. Som bringer opp tanken. Burde email domener være frigjort fra det å leie linje....slik at jeg kan bytte leverandør, uten å hvergang bytte mail..slik man kan med mobilnr idag. Slik at en mail adresse..blir min personlige og følger meg til jeg dør.

AKIRA

dette hadde sikkert vært fint, men ikke mulig i praksis. En mailadresse tilhører jo et domene som en (og kun en) maskin styrer. Nettopp den maskinen som er tilknyttet dette domenet. Man kunne selvfølgelig ha satt opp videresending av mail, men da ville trafikken i nettverket (internett) økt betraktelig.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske mange som har et abonnement hos Telenor. Hvis du sier opp dette, vil du logisk nok miste e-post adresse --> at hvis du vil beholde adresse må du fortsette å betale for abonnementet

--

Mvh,

Tobias.

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-11-13 13:50 ]

Lenke til kommentar

Det som er mest aktuelt er jo telenor, tiscali,tele2 og sense,, og alle de har jo en eller annen form for gratis ab. , men vurderer faktisk å register ett domene med tilhørighet til område navn, mulig det vil gjøre dem fornøyd :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 11:43, skrev kjelli:

Nå snakket han spesifikt om firstmile.no.

og de presiserer de har INGEN servere ol. Det er kun en linje de tilbyr.

Kan tolkes som de heller ikke har en SMTP server heller.

I så fall må det settes opp slik jeg nevnte tidligere.

Kjelli

Firstmile har smtp.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 14:51, skrev aron:

Quote:

Den 2002-11-13 11:43, skrev kjelli:

Nå snakket han spesifikt om firstmile.no.

og de presiserer de har INGEN servere ol. Det er kun en linje de tilbyr.

Kan tolkes som de heller ikke har en SMTP server heller.

I så fall må det settes opp slik jeg nevnte tidligere.

Kjelli

Firstmile har smtp.

Da vet du mer en det som står på WEB sidene til firstmile.no.

Ang mailadresser, det er bare å kjøpe et domene og bruke dette. Dette er ditt så lenge du vil. Og du kan ha hvor mange mailadresser du vil. osv osv. Ikke koster det allverden heller.

Å ha en online/tiscali/sense mailadresse og tro at du er dermed eier av den er ikke korrekt. Den tilhører dem som eier domene. Du derimot leier mailadresse av dem som igjen eier domenet. Og det er noe annet.

Å opprette eget domene er en fin sak, og til peronlige mail++ har jeg eget domene og mailadresser. Etter å ha skiftet ISP for 3dje gang fant jeg ut at det lønnet seg for meg å ha mitt eget domene og lik mail for resten av livet.

Til alt annet er det hotmail ol. mailkontoer en kan benytte seg av. Disse er og ISP uavhengige, og fungere finfint.

Kjelli

Lenke til kommentar

Eg har ikkje prøvd brukarnamn og passord i Outlook,

men utan det så vil iallfall ikkje start.no ta imot

eller sende noko frå meg.

220 smtp1.powertech.no ESMTP Postfix

mail from:[email protected]

250 Ok

rcpt to:[email protected]

554 <[email protected]>: Recipient address rejected: Relay access denied

Web grensesnitt fungerar sjølvsagt.

Det finnast programvare som gjer at di eiga maskin

kan vere smtp server/klient, men då må di eiga maskin

stå på heilt til mailen har kome fram dit den skal.

Frå song networks:

Eg kan kople meg til smtp.online.no og sende mail til

online.no kundar, men eg kan ikkje kople meg til smtp.start.no og sende mail til start.no kundar.

Dette kan kanskje bety at sjølv om eg hadde hatt min

eigen mailserver, så kunne eg ikkje ha sendt mail

til start.no kundar.

Kanskje mail serveren deira sjekkar om mi ip-addresse

har eit host-name som er registrert som mail server.

Det vil den isåfall ikkje finne då eg har dynamisk

ip-addresse og ikkje reverse-DNS.

Bent

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 16:06, skrev LarsC:

Det er flere mailtilbydere som har servere man kan bruke, uavhengig av ISP. Jeg bruker Portalen.no:

epost.portalen.no

Er den åpen for alle?

Da er det jo ikke sikkert du når alle, åpne SMTP-er gir jo en spammer multiorgasmer og mail fra slike kjente åpne SMTP-er blir ofte filtrert til /dev/null av servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...